Wat is er nieuw

Verlichting zwartwater aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zoetwatermatroos
  • Startdatum Startdatum
Z

Zoetwatermatroos

Guest
Mijn zwartwater aquarium draait al enkele maanden, maar ik wordt steeds ontevredener over de verlichting. Ik heb een Dubai 120 aquarium en de lichtkap is helaas ongeschikt voor led-verlichting.

Mijn vraag is: wat zijn de beste kleuren voor een zwartwater aquarium?

Nu zitten er twee T5-lampen in van Sylvania.
1. FHO39W/T5/174 achter blauw
2. FHO39W/T5 (dus geen specificaties) voor en is warm white (gok ik)

Verder heb ik reflectoren al verwijderd en zit ik te denken om pvc om de lampen te doen. Hoe strak kunnen deze eigenlijk om de lamp gedaan worden?

Al vast dank voor een antwoord 😉
 
Je bedoeld dat je teveel licht hebt? Ik heb een blauwe 54 watt buis van Sera en een warm white erin hangen. Ook een RGB ledstrip (waterdicht). Zo kun je zelf je lichtinval besturen. Misschien eens kijken naar ledstrips? Die plak je zo aan de onderkant van je kap.
 
Het zou handig als je vermeldt waarom je dan ontevreden bent... kunnen oplossingen daarop inhaken.

~ Ivo
 
Ik vind het te licht in het aquarium. Het bruine water komt niet goed tot zijn recht (vind ik) en ik vind de verlichting te homogeen.
Mijn neontetra's zitten onder andere veel te veel bij de bodem, waarvan ik vermoed dat ze het te licht vinden.
 
Drijvers gebruiken? Bijvoorbeeld die Mascha&Ivo in hun bakken hebben.
 
In je Dubai passen ook wel de Philips lampen kleur 830 en kleur 840 en die kleuren behoorlijk geel.
Dat lijkt dus heel anders. Anders zou je kunnen dimmen met drijvers of stukjes pvc buis.
Ik denk dat als het je om de kleur te doen is je eens aan de Philips moet denken en als het dan nog te fel is in je ogen dan zijn er leuke drijvers te koop. Ik heb de Hygoriza Aristata in de bakken en dat worden mooie lange stelen met mooie lange wortel partijen. Wordt ook wel drijfbamboe genoemd.
 
Dat zijn dan ook T5-lampen?
Ik heb er al wat drijvers in zitten, Limnobium laevigatum en eikenbladvaren. Die gaan echter als gevolg van oppervlaktestroming van de pomp helemaal links bij het hout zitten.
 
Zoetwatermatroos zei:
Dat zijn dan ook T5-lampen?
Welke lengte hebben jouw T5 lampen?

Zoetwatermatroos zei:
Ik heb er al wat drijvers in zitten, Limnobium laevigatum en eikenbladvaren. Die gaan echter als gevolg van oppervlaktestroming van de pomp helemaal links bij het hout zitten.
Spraybar die van de ene kant naar de andere kant gericht staat?

Zoetwatermatroos zei:
1. FHO39W/T5/174 achter blauw
Dit lijkt me al geen beste voor een blackwater idee. Als die inderdaad blauwig licht geeft
In onze beide blackwater bakken zitten twee lampen met lichtkleur 840.

Wil je het water soms ook nog wat meer theekleurig (rood)? Dan zou je ook rooibosthee kunnen overwegen. Wordt het ook alweer wat donkerder van.

~ Ivo
 
Om mijn water bruin te maken gebruik ik reeds rooibosthee en JBL Tormec. De laatste ook om de KG te reduceren, want het water hier in Groningen is hopeloos.
De spraybar heb ik inderdaad horizontaal zitten bij het wateroppervlak. De lampen zijn 82 cm.
 
Ik vind zo snel dat Philips T5 lampen van 39 Watt 85cm lang zijn. Klopt dat John?
Edit: ook de JBL 39 Watt T5 zijn 85cm.

82cm = typo?

Is de spraybar noodzakelijk? Wij hebben ook alleen het uitlaatje zonder daar iets op gekoppeld en de stroming gaat netjes rond.

~ Ivo
 
De lampen zouden een paar cm langer kunnen zijn, ik heb ze even snel in de bak zelf opgemeten.
Ik heb de spraybar nu zo gedaan, omdat in de vorige inrichting van de bak er geen stroming aan de oppervlak zat en vooral in de hoeken het water (naar mijn mening) teveel stil stond. Ik vind stroming aan de oppervlakte op zich ook wel mooi.
 
Dan zou je nog met PVC aan de slag kunnen gaan inderdaad. Hoe strak om de lampen dat kan heeft Luc wel eens iets over geschreven dacht ik. Even zoekfuntie gebruiken?

~ Ivo
 
Zoetwatermatroos zei:
Ik heb er al wat drijvers in zitten, Limnobium laevigatum en eikenbladvaren. Die gaan echter als gevolg van oppervlaktestroming van de pomp helemaal links bij het hout zitten.
Ik heb ook Limnobium als drijver en hou deze met een paar zuignappen en nylon draad op hun plek.
 
Dat is ook wel een idee inderdaad. Ik ga morgen eens even puzzelen en even kijken of ik andere lampen kan vinden.
Dank voor jullie antwoorden in ieder geval.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan