verlichting

K

Kenan

Guest
Hoi allemaal,

Ik ga waarschijnlijk de Dennerle nano cube van 60 liter kopen. Omdat ik deze met alles erop en eraan erg duur vind heb ik besloten om het losse aquarium te kopen en er zelf een lamp en een filter bij te kopen (verwarming heb ik al). Ik zit nu te denken om Dennerle nano style led L 8w te kopen. Dit omdat het een bak wordt met veel planten dus licht is erg belangrijk. Alleen deze lamp is voor aquaria van 30 tot 60 liter. De bak is 60 liter dus dat is de maximale hoeveelheid die de lamp kan hebben. Is de lamp er dan wel geschikt voor? Aangezien er veel planten in komen.

Of kan ik beter een andere lamp kopen. Hebben jullie nog ideeën, want ook deze lamp blijft duur.

Kwa vissen komt er een betta en misschien wat garnaaltjes in (ligt aan het karakter van de betta) en anders wat bodemvisjes
Alvast bedankt:D
 
Geen verstand van planten, maar weet dat je deze vraag gegarandeerd gaat krijgen:

Wat voor planten? je hebt namelijk hele lichtbehoevende maar ook minder lichtbehoevende planten.
ga je co2 gebruiken?
 
Het ligt idd aan je plantenbestand.
Deze LED geeft 1000 lumen, en op 60 liter water dat is eigenlijk alleen geschikt voor 'easy plants'
 
Ja dat dacht ik al. Weet iemand misschien een andere lamp die wel geschikt is.
 
Ik ga waarschijnlijk wel co2 gebruiken. Ik denk dat dat wel nodig is. Heeft vloeibare co2 zin of niet? Als filter neem ik gwn een goedkope sponsfilter.
 
Maar weet iemand een geschikte led?
 
Ik ga waarschijnlijk wel co2 gebruiken. Ik denk dat dat wel nodig is.
Dat hangt erg af van de verlichtingssterkte die je kiest of via een dimmer instelt, dus ook van je plantenbestand. Sommige planten hebben veel licht nodig, dan heb je mogelijk (!) CO2 nodig.
Kies je voor de "makkelijke" planten die minder licht vereisen, is er een heel grote kans dat je geen CO2 nodig heb.

Wat zijn je pH en kH? Daarmee kun je in een tabel grofweg zien hoeveel CO2 er van nature in je aquariumwater hebt.

Niet vergeten dat andere voedingsstoffen (naast CO2 en licht), nitraat, fosfaat, kalium en sporen ook belangrijk zijn in het totaal plaatje, maar dit kun je sturen door waterwissels en het zelf toevoegen van deze voedingsstoffen.

Maar weet iemand een geschikte led?
Een geschikte LED hangt dus af van de keuzes die je maakt wat betreft de factoren die ik hier boven beschreef.
 
Terug
Bovenaan