verlichting.

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,530
Locatie
alkmaar
hallo iedereen,

ik zoek jullie advies over mijn verlichting.

mijn planten willen niet lekker groeien en ik ben bijna zeker dat het aan mijn verlichting ligt (grote afstand tussen bladeren en heel erg naar het licht groeien)

nou word ik van het almachtige google ook niet heel veel wijzer helaas..

ik heb momenteel 2x 36w T8 (JBL plantbuizen bijna 2 jaar oud) en 3x 1mtr RGB

nou vrees ik dat de buizen wisselen voor dezelfde buizen weinig verschil gaat maken..

een andere optie is easyled van aquatlantis, echter dit systeem is 24v en kan dus niet op mijn huidige led controller aangesloten worden..

laatste optie is na wat zoek werk boven komen borrelen en dat zijn buizen van dennerle, deze hebben meet lumen dan een JBL buis en hebben ook (met 2 buizen) een totaal meer lumen dan de easyled (2x3350 vs 5388)

en dan vraag ik me ook af wat de kleurwarmte/spectrum dient te zijn voor goede plantengroei

groetjes
wouter
 
Dag Wouter,

Het feit dat je planten zich "rekken" naar het licht, duidt inderdaad op lichtgebrek voor de planten die dit aangaat

Vuistregel is dat je met T8 zo rond de 40 lumen per liter gedurende 9 uur per dag moet inzetten.
Voor LED lampen geldt dat de helft van het lumengetal voldoende is.

Goed groeilicht voor je planten heeft een lichtkleur van 6000 K(elvin) of meer.
Goed groeilicht bevindt zich in het blauwe bereik met een beetje rood.

Ik persoonlijk heb nog geen ervaring met daglicht verlichting met LED.
Ik gebruik al heel erg lang Arcadia Freshwater Light en Arcadia Tropical light in combinatie en ben daar rg evreden over.

Overigens verliezen Tl lampen na 1 a 2 jaar zoveel van hun lumenopbrengst dat ze dan vervangen moeten worden.

Greetzz Bigsmoke
 
ahha,

verklaart wel wat.

ik heb zojuist ook het verlichting artikel doorgenomen dat hier op het forum is geplaatst.

mijn volgende vraag is, waarom zijn de lampen die "speciaal voor planten" worden gemaakt rond de 4000k?

groetjes
 
En iemand anders zal stellen dat 3000 K het beste is voor aquariumplanten, en weer een ander dat het relatief weinig uitmaakt, kijk hier maar eens, voor uitspraken die zelfs zijn onderbouwd met tests.

Lumen is weer een andere meeteenheid van licht. Ik begrijp dus eigenlijk niet waarom met LED je met de helft van het aantal lumen zou wegkomen, vergeleken met TL. Misschien wilt Bigsmoke dat wel even uitleggen?
Of gaat het erom dat een TL ook naar boven schijnt (en dit licht nutteloos zou zijn)? Zo ja dan zou die uitspraak naar mijn mening genuanceerd moeten worden en wel in verband met de mogelijkheid van het aanbrengen van reflectoren dat dit 'verlies' in verregaande mate beperkt (70% bij goede reflectoren heb ik ergens in de bovenkamer opgeslagen).

Je schrijft verder dat je deze lampen al twee jaar hebt. Heeft aan het begin van die tijd alles naar tevredenheid gegroeid?
Edit: ik zit net je foto's eens te bekijken en dat heeft er lekker weelderig bijgestaan. Waarom zou je daaraan wat veranderen anders dan nieuwe lampen van hetzelfde type als je al had? Never change a winning team zeg maar. Of gaat het in dit topic niet om de Vision?

~ Ivo
 
ja gestaan... het enige dat nog daarvan over is zijn mijn crypto's
nu heb ik een andere inrichting en iets andere planten gezien een hoop stopte met groeien
 
ik heb trouwens het artikel gelezen mascha&ivo ik ga ff langs de bouwmarkt voor T8 buizen, deze leveren 3350L per stuk op kleur 840 wat volgens die link op een par van +100% zou moeten komen
 
Te weinig licht ga je in een aquarium van deze tijd niet veel tegen komen. Het zijn eerder andere omstandigheden die een plant nodig heeft die gaan mankeren.

Elke plant heeft zijn eigen "light compensation point". Dat wil zeggen dat er een punt is waarop een plant meer energie gaat gebruiken dan dat hij tijdens de fotosynthese kan aanmaken. Als dan alle reserves zijn opgebruikt gaat de plant uiteindelijk sterven. Als je plant blijft groeien, hoe traag ook, wil dit dus zeggen dat hij genoeg licht krijgt.
Hier zie je een voorbeeld:
xAot_NZq3TkzOx4wpiV7dDgo4TSNKuBF.gif

Plant A zijn punt ligt anders als dat van plant B.
Je ziet ook dat schaduwplanten sneller sterven als ze teveel licht krijgen, en veel planten die we onder water houden gedragen zich ook als schaduwplanten.
Er zijn dus geen optimale waardes, alleen minimum en maximum waardes.

Als je een plant die normaal gezien boven water groeit onder water gaat zetten gaat die andere prioriteiten krijgen. En de hoeveelheid licht gaat niet zijn eerste prioriteit zijn, wel de gasuitwisseling! Want die word onder water v��l moeilijker. Daarom dat ze meestal andere bladeren krijgen, juist om die gasuitwisseling makkelijker te maken. En ondanks die veranderingen is het nog steeds moeilijk om de gasuitwisseling goed te laten verlopen. Dat is ook de reden waarom je met toevoeging van CO2 gezondere planten krijgt.
Dus een lamp van 3000K of 8000K gaat om die reden echt niet het verschil maken. Bij emerse planten kan dit wel een verschil maken, maar die hebben dan ook niet het probleem van submerse planten ivm de gasuitwisseling. Je kan dus op dat vlak GEEN studies vergelijken die zijn gebeurt met emerse planten, wat blijkbaar veel gebeurt.
Als ik jou plots een paar kilometer hoger ga zetten, gaat de hogere lichtintensiteit of de koude niet jou eerste probleem zijn. Wel ga je moeilijkheden krijgen om te ademen, en dat gaat dan de andere problemen overstijgen. Ik weet het, een beetje een simpele vergelijking...

Als je lampen gaat kiezen voor je planten, gaan begrippen als watt of lumen niet de juiste weergave geven. Het licht dat voor een plant nuttig is word gemeten in PAR, en dat is net iets anders. Er zijn ook geen berekeningen om van lumen naar PAR te gaan.
Als ik mijn BMI wil uitrekenen ga ik ipv mijn gewicht niet de oppervlakte van mijn lichaam meten, er is wel een relatie tussen de 2 maar in die berekening ga ik er niet veel mee zijn.

Het verlies van T8 en T5 lampen valt na verloop van tijd goed mee. Let wel op, ze spreken hier over lumen en niet over PAR. Dus het verschil voor planten is eigenlijk gokken. En uiteindelijk kan dat verlies is veel gevallen als positief gezien worden, minder licht is minder kans op algen.
benefits-of-t5-lighting-lumen-maintenance-curves-compared-to-t8-and-t12-lighting.jpg


Om dus op jou vragen te beantwoorden.
Dat planten naar het licht toe groeien is niet meer als normaal en wil niet zeggen dat ze te weinig licht krijgen, anders zouden ze gewoon sterven. En zolang je boven het "light compensation point" zit, heeft het afsterven meestal met andere omstandigheden (te weinig CO2) te maken.
Dat de afstand tussen de bladeren groter word is meestal een teken dat de plant wil vluchten uit slechte omstandigheden (slechte gasuitwisseling) en zo snel mogelijk boven het water wil komen om volop van genoeg CO2 en O2 te kunnen genieten. Heeft te maken met het ethyleen hormoon in de plant.
Er worden wereldwijd lampen van 3000K tot over 10.000K gebruikt, en je ziet daardoor geen verschil lengtegroei van de planten.
Hopelijk is het wat duidelijk.
 
backplay zei:
Als je lampen gaat kiezen voor je planten, gaan begrippen als watt of lumen niet de juiste weergave geven. Het licht dat voor een plant nuttig is word gemeten in PAR, en dat is net iets anders. Er zijn ook geen berekeningen om van lumen naar PAR te gaan.
Heb ik naar het goede topic verwezen! :D

backplay zei:
Dat de afstand tussen de bladeren groter word is meestal een teken dat de plant wil vluchten uit slechte omstandigheden (slechte gasuitwisseling) en zo snel mogelijk boven het water wil komen om volop van genoeg CO2 en O2 te kunnen genieten. Heeft te maken met het ethyleen hormoon in de plant.
Hoe doen echte waterplanten dit? Of is dit een typisch trekje van moerasplanten?

~ Ivo
 
Ik heb nog een vraagje. Ik heb in mn bak zo rond de 35mg co2.
Alle planten groeien als kool. Toch zie ik wel dat stengelplanten soms naar het oppervlak toe groeien.
Je zou dus zeggen gelet op de laatste post dat dit komt door slechte omstandigheden in de bak (gasuitwisseling).
Maar ja ik zit wel op 35 mg co2 en heb een goede stroming. Waarom groeien ze dan toch nog vrij snel naar het licht toe met als gevolg dat de afstand tussen de bladeren groter wordt??
Ik dacht dat dit zou komen door matig licht en dat zou kunnen kloppen omdat ik erg veel drijvers in de bak heb.
Dus ik vraag me nu af of ze in mijn bak door de (mindere) gasuitwisseling of door "te weinig" licht naar het oppervlak groeien.
Nu heb ik maar 1 snelgroeier erin maar die vertoond wel die grote afstand tussen de bladeren en een snelle groei naar het oppervlak.
De plant die ik bedoel is dacht ik een Bacopa.

Er worden wereldwijd lampen van 3000K tot over 10.000K gebruikt, en je ziet daardoor geen verschil lengtegroei van de planten.
Hopelijk is het wat duidelijk.
Op de site van Easylife wordt wel weer eens beweerd dat er bij rood of blauw licht juist wel een langgerekte groei ontstaat.
http://www.easylife.eu/pg.html?id=52
 
Mascha&Ivo zei:
Heb ik naar het goede topic verwezen! :D

Heb het net gezien, die link zat goed verstopt. :D
De lichtkleur die de fabrikant opgeeft zegt trouwens ook niet zoveel. Een 4000K lamp van Philips kan verschillen van een 4000k lamp van Dennerle, JBL, Arcadia,...
Heb ze eens bekeken met een prisma, en je ziet duidelijk verschuivingen.


Mascha&Ivo zei:
Hoe doen echte waterplanten dit? Of is dit een typisch trekje van moerasplanten?

Dat is altijd het (minder) leuke aan planten, elke soort heeft wel zijn eigen systeem waarmee hij omgaat met zijn omgeving en met veranderingen daarin.
Echte waterplanten hebben meestal meer trucjes op zak waarmee ze omgaan met CO2/O2 tekorten, dus die zouden daar in theorie minder last van hebben.
 
jessicapilon zei:
Ik heb nog een vraagje. Ik heb in mn bak zo rond de 35mg co2.
Alle planten groeien als kool. Toch zie ik wel dat stengelplanten soms naar het oppervlak toe groeien.
Je zou dus zeggen gelet op de laatste post dat dit komt door slechte omstandigheden in de bak (gasuitwisseling).
Maar ja ik zit wel op 35 mg co2 en heb een goede stroming. Waarom groeien ze dan toch nog vrij snel naar het licht toe met als gevolg dat de afstand tussen de bladeren groter wordt??
Ik dacht dat dit zou komen door matig licht en dat zou kunnen kloppen omdat ik erg veel drijvers in de bak heb.
Dus ik vraag me nu af of ze in mijn bak door de (mindere) gasuitwisseling of door "te weinig" licht naar het oppervlak groeien.
Nu heb ik maar 1 snelgroeier erin maar die vertoond wel die grote afstand tussen de bladeren en een snelle groei naar het oppervlak.
De plant die ik bedoel is dacht ik een Bacopa.

Planten concurreren ook met elkaar om licht, dus kan evengoed zijn dat die plant beter aangepast is om sneller naar boven te groeien om zo meer licht van de andere weg te nemen. Als je die in andere omstandigheden zet, kan die ook andere gedrag vertonen. Soms is het echt oorlog tussen planten!
Zeg ook niet dat het altijd zo is en dat elke planten zo omgaat met het ethyleen hormoon.
Je hebt het ook over stengel planten, dus dat zijn normaal gezien emers gekweekte planten. En zoals ik zei hebben die meer moeite met de gasuitwisseling. Die 35mg/l is ook maar een getal, en zegt niets over wat voor die plant ideaal is. De enige reden waarom dat getal word gebruikt is omdat het anders dodelijk is voor je vissen, als je veel hoger gaat kan het goed zijn dat die pant ander gedrag gaat vertonen.
Heb het ook gehad met een bos P. erectus, die groeide h��l compact. Op ��n stengel waren er minstens 10 zij takjes, terwijl je op de meeste foto's ��n rechte stengel zag. Na het herinrichten van het aquarium, onder hetzelfde licht, begon die plots geen zijtakken meer te maken. Soms zijn er dus oorzaken die je heel moeilijk kan achterhalen.


jessicapilon zei:
Op de site van Easylife wordt wel weer eens beweerd dat er bij rood of blauw licht juist wel een langgerekte groei ontstaat.
http://www.easylife.eu/pg.html?id=52

Ze spreken hier van alleen rood of blauw licht, en denk dat niemand hier zulk licht heeft.
Er word ook niet vermeld over welke planten het gaat en of het over submerse of emerse planten gaat. Onder welke omstandigheden de planten gehouden worden word ook niet gesproken.
En dat is nu het probleem van die korte artikelen, te weinig info.

Heb experimenten gelezen over groen licht, wat over het algemeen word aanzien als vrij nutteloos voor planten als ze zelf groene bladeren hebben. Het bleek dat die planten (weet uit het hoofd niet meer over welke planten het ging) ook goed groeide.
 
Blijft wel de vraag: wat is jouw concrete tip voor Tuinkabouter gezien de situatie?

~ Ivo
 
Helaas is mijn glazen bol in reparatie bij mijn helderziende, dus zal ik momenteel wat meer info nodig hebben.
Een andere mogelijkheid is om bij wat fabrikanten van lampen te kijken welke lampen er voor goede plantengroei zorgen. Hmmm... Volgens de advertenties zorgen al de lampen die ze verkopen voor goede plantengroei... Weeral een dood spoor.
Dan toch maar wachten op meer info.
 
De gewoonlijke lijst. Plantenbestand, foto's van planten, toevoegingen, wel/geen CO2, lichturen, filter type en opstelling, onderhoud, type bodem,...
 
Sorry is al een tijdje terug..

Ik heb nu 2 weken simpele gamma tl buizen boven me aquarium en alles lijkt te groeien als kool.
Ik heb/had een voedingsbodem en bemest nu bij via de wortels.
Ik heb deels een akadama bodem
Ik heb monenteel veel cryptos omdat de rest simpelweg is overleden, of vol zat met alg
Nu groeien er ook cobomba in en een bleheri Anubias en een aantal varen soorten.

Ik heb CO2, easycarbo, ferro, profito, 2x een filter van 1500 l p/H, ik filter over zeoliet en ceramische pijpjes
+/- 10 uur tl licht en iedere 2 weken maak ik wat schoon (bodem, filter 1 en dan filter 2) tussendoor soms een waterwissel
 
tuinkabouter zei:
Ik heb CO2, easycarbo, ferro, profito, 2x een filter van 1500 l p/H, ik filter over zeoliet en ceramische pijpjes
+/- 10 uur tl licht en iedere 2 weken maak ik wat schoon (bodem, filter 1 en dan filter 2) tussendoor soms een waterwissel

Is er een reden waarom je dat gebruikt?
 
schijnt een groot biologisch oppervlak te hebben, ik ben zelf geen fan van active kool en veel sponsen etc.

maar ik ben bang dat ik het binnenkort maar weer eens moet vervangen xD
 
Korte opmerking over Lumen, en waarom LED met de helft overweg zou kunnen.

Theoretisch gezien is dat waar.

Lumen is de hoeveelheid licht die een lamp uitstraalt. Dit geld dus voor alle richtingen.

Maar bij een t5 gaat niet al het licht naar de planten. Er valt veel buiten het aquarium, of komt tegen de kap.

Omdat LED gericht licht is, zal ook meer licht de planten bereiken. Dat is ook de reden dat T5 met een reflector plantengroei kan bevorderen. Er valt meer licht op de planten. Licht dat anders door de kap wordt geabsorbeerd.

Eigenlijk zouden we dus een andere meeteenheid moeten gebruiken. Pur/Par wordt veel gebruikt omdat dit het bruikbare licht is. helaas is dit van veel lampen niet beschikbaar... en is het nog steeds een theorie naar mijn weten. Al lijkt die theorie prima te werken.

Candela zou het beste zijn (dit is het aantal lumen dat op een oppervlakte valt). Dan kun je uitrekenen hoeveel licht er vanaf de lamp op de bodem (planten) valt.
 
Terug
Bovenaan