Verlichtingba

J

Juanitha

Guest
Halo allemaal mijn naam is Juanitha en zit met een vraagje.
Kan iemand mij de nodige info geven over welke lampen ik boven mijn aquaruim kan hangen bv hoeveel watt en kous of warm licht.
Ik heb nu led strips in mijn bak maar mijn planten doen het niet zo best op dus wil ik overstappen op hanglampen boven mijn bak.( openbak).
De bak is 120/60/50 dat is mijn 5e bak.

Nou ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Blessed evening
Juanitha.
 
Beste Juanitha,

Er zijn een heleboel oplossingen, maar daarbij zijn deze niet allemaal goed voor jouw situatie. Het gebruik van led strips is inderdaad voor/bij een plantenbak niet aan te raden, omdat deze qua lichtopbrengst en kleuren niet voldoende presteren, met minder goede plantengroei tot gevolg. Jouw ervaring bevestigt dit ook weer.

Er zijn diverse oplossingen met LED balken welke je kan toepassen. Zover ik weet kan je deze ook met een beugel/hoekstukje boven het aquarium plaatsen, zodat je inderdaad een open bak hebt met daarboven één of meerdere led lampen.

Er is op het forum al best veel informatie te vinden over leds. Wat voor jou zou passen en geschikt is, zowel qua licht opbrengst, qua instel mogelijkheden en qua prijs kan ik uiteraard niet beoordelen.

De in ieder geval bekende merken zijn:
JMB
Aquatlantis
Eheim
HVP
Daytime cluster

Finnex (amerikaans)

En er zijn er nog wel heel wat meer, variërend in kwaliteit, opbrengst en prijs.

Ik persoonlijk denk dat dit een betere oplossing kan bieden voor je planten dan echt een "hanglamp" boven het aquarium, alhoewel daar ook speciale oplossingen voor zijn, echter hier heb ik geen ervaring mee en kan ik dus inhoudelijk ook niets over meegeven.

Succes met de "puzzeltocht"
 
Laatst bewerkt:
Dank u .ik ga echt puzzelen moet toch lukken.✋
 
Qua led gaf sschot hierboven al wat info. Zoals hij aangeeft kan je op het forum ook wel een aantal topics vinden, de zoekfunctie (in de bovenbalk, onder 'FORUMS') kan zeer handig zijn om te zoeken op specifieke zaken.

Als je ook TL overweegt kan je hier eens kijken: https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?categoryID=1413&merk=VT HUISMERK&merkID=120&offset=0
Maar het hangt inderdaad een beetje af van wat je juist wilt en wat het budget is ezoverder.
Veel succes met het puzzelen alvast en als je vragen hebt kan iemand hier ze hoogstwaarschijnlijk wel beantwoorden!
 
Even de juiste volgorde aanhouden? Allereerst is het van belang te weten wat je precies wilt, qua bewoners en beplanting. Welke soorten bijvoorbeeld. Hier hangt nl. een lichtvraag vanaf.
 
Terug
Bovenaan