Wat is er nieuw

Verlichtings schema Led verlichting (icm led controller)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter larsjeee
  • Startdatum Startdatum
L

larsjeee

Guest
Omdat ik weet dat verchillende mensen deze controller gebruiken icm led verlichting,
En je de lichtsterkte , kleur en dim waarde perfect via software kunt instellen, lijkt het me
Wel handig om wat ideeen en voorbeelden hier uit te wisselen...

In Aquariums met een geringe hoogte, zijn de zogenaamde Rgb led strips icm warm witte of witte strips ideaal te gebruiken als Aquarium verlichting...

Ik zal hier niet helemaal op in gaan, maar als je goede strips koopt (60 leds per meter)
En zorgt voor voldoende koeling voor de leds (aluminium strip of ondergrond) de leds
Niet maximaal belast (dus max 90% ipv 100%) je jarenlang plezier kunt hebben van deze
Led verlichting, en het de traditionele verlichting overbodig maakt...

wel nog een opmerking over de gebruikte strips: koop geen waterdichte leds, want deze
Kunnen door de isolatie hun warmte niet goed kwijt, en gaan eerder kapot...

Een beter idee is het om gewone leds te kopen, en hier een dekplaat onder maken of evt. Een plexiglas plaat er onder maken om het opspatten van water te voorkomen...

12 volt ledstrips zijn veilig voor vissen en mensen, (door een ongelukje is mij ooit een ledstrip in het aquarium gevallen, deze maakte geen sluiting, bleef gewoon branden en de vissen hebben het ook allemaal oveleefd). Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de leds geen bescherming hoeven tegen vocht, condens en opspattend water)

Wie goed op internet rondkijkt en prijzen verglijkt, zal er achter komen dat goede ledverlichting niet duur hoeft te zijn, ik heb het dan over de ledstrips per meter, niet over de veel duurdere profesionele led units, die meer licht geven, waar je natuurlijk ook voor betaald.

Voor een goede plantengroei heb je minimaal RGB led verlichting nodig, voor de groei van de planten, warm witte leds geven meer en warmer licht.

Over de hoeveelheid leds en de lengtes van de strips ga ik het hier niet hebben, dit is afhankelijk van de lengte en hoogte van je aquarium, de gebruikte leds en hoeveel licht je zelf wenst te hebben in het Aquarium.

Het beste is om eerst een paar lengtes strips te gebruiken, en daarna meer strips toe te voegen, als het te weinig licht is, dus houd hier rekening mee als je ergens led strips besteld...

m6LPqe9HB9YmeQbGaatR_QozaH_8_Xnl.jpeg



Over de controller valt niet echt veel te vertellen, deze is in nederland verkrijgbaar
Bij een Aquarium Led webwinkel welke ik hier waarschijnlijk niet mag noemen, maar de meestte mensen zullen aan de foto zien welke ik bedoel:

m6LPqe9HB9YmeQbGaatR_QozaH_8_Xnl.jpeg


Deze controller onder de naam: Easy Light Control

Is een programmeerbare LED controller
met 5 uitgangkanalen van 48W of 240W verdeeld over 1 of meerdere kanalen

Eenvoudig per kanaal via de meegeleverde Cd-rom op de computer te programmeren met een 24 uurs tijdprogramma en via de meegeleverde USB kabel naar de EASY TIME CONTROLL te downloaden.

simuleren van Dageraad, Zonsopkomst, Bewolking Schemering, zonsondergang en Maanlicht,
inclusief het instellen van de kleuren ROOD en Blauw, nodig voor de voeding van de planten.

Hieronder een voorbeeld programma:

led-control.jpg


Zelf een screenshot maken van je verlichtingsschema kun je met het programma:
Knipsel (standaard in windows7 of 8) en deze kun je vervolgens uploaden naar deze site of via een online fotodienst en dan hier de link plaatsen (foto icoontje boven de editor)

Ook zijn er genoeg (gratis) programma's te vinden op internet, waar je op andere besturingssystemen een screenshot van je schema kunt maken...


Ik ben dus benieuwd naar instellingen, schema's en vragen / ervaringen van andere gebruikers die deze controller gebruiken..

Nb: dit artikel is geen review , of reclame van deze controller of de winkel (s) waar hij verkocht wordt.

Zelf wil ik een lichtprogramma gaan maken met een uitgebreide zonsopkomst , middagpauze en zonsondergang aansluitend met maanlicht...
 
Zoals gezegd, Het is niet verstandig om je led verlichting altijd 100% te laten branden,
bovenstaand voorbeeld is dus een slecht voorbeeld haha, maar aangezien ik de originele post niet meer kan veranderen,
heb ik hieronder mijn huidig verlichtingsschema afgebeeld.

ik heb dit in 2 keer moeten doen, omdat het venster niet in 1 keer de tijden van 00.00 tot 23.00 laat zien, dit is dus gewoon hetzelfde schema,
maar dan in 2 gedeeltes afgebeeld...


Kanaal: 1 t/m 3 = RGB verlichting
Kanaal: 4 = Warm wit verlichting Ferplast Capri 50
Kanaal: 5 = Warm wit verlichting Dennerle Nano30

knipsel1..png

knipsel2..png



Dit wil ik dus nu gaan veranderen, en een soort middag pauze inlassen, zodat ik avonds langer van mijn Aquarium kan genieten,
maar dat de maximale verlichtingsduur van 12 uur niet wordt overschreden..

ik wil echter het licht niet volledig uit laten gaan, maar terug dimmen zodat het meer natuurlijk wordt, zoals donkere bewolking ect...


hoe denken jullie hierover ?
 
inmiddels een test schema gemaakt, welke ik de komende weken ga uitproberen, met eronder een toelichting:

daybreak1.jpg


daybreak2.jpg


Zoals je ziet gaat het Licht bij mijn Aquarium's om: 8.00 uur morgens aan, om 7.30 is weliswaar de rgb verlichting aan het indimmen, maar dit is zo weinig licht
dat dit voor de plantengroei nog niks uitmaakt, het is echter wel prettiger voor de vissen, hier wordt nl. de zonsopkomst gesimuleerd.

in het begin zie je het nl. langzaam licht worden zoals in de natuur, tussen 8.30 en 9.00 uur morgens wordt de zonsopkomst gesimuleerd (warmer en feller licht)

dit blijft branden tot 12 uur middags, om 11.30 wordt het al een beetje gedimd om flinke (middag) bewolking te simuleren..

van 12.00 uur middags tot 15.00 uur is de middagpauze, het is dan niet volledig donker in het aquarium, maar de warm witte leds blijven op 10 branden
zodat het niet pikkedonker is, maar er wel nog een beetje omgevingslicht is voor de vissen... (in het ander aquarium zitten fellere leds, deze staan daarom op 5%)

om 15.00 uur wordt dan weer de verlichting ingedimd en brand op deze sterkte tot 22.00 uur avonds, daarna gaat de verlichting uitdimmen met veel rood om een zons
ondergang te simuleren, dit gaat vrij rap (zoals in de natuur op de evenaar) en om 23.00 uur is alles uit, op de nachtverlichting na...

deze nachtverlichting blijft de hele nacht branden op 5% wat net genoeg is om planten te kunnen onderscheiden maar donker genoeg voor de nachtrust van de vissen...

de nachtverlichting wordt gesimuleerd door de blauwe leds van de rgb strip zeer zwak te laten branden, in de middagpauze zijn deze uit, om de leds ook wat rust te gunnen 😛



Globaal gezien is mijn verlichting dus van 8.00 tot 12.00 uur aan, dit zijn 4 uur.
daarna 3 uurtjes verlichtingspauze (tussen 12 en 15.00 uur)

om vervolgens weer aan te gaan van 15.00 tot 23.00 uur, dit zijn 8 uurtjes, in totaal dus 12 uur verlichting.

Zo kan ik avonds langer van mijn Aquariums genieten, smorgens ben ik meestal voor 7 uur werken, dus zie ik er toch niks van,
om de verlichting pas om 12 uur middags in te schakelen tot 23.00 uur vind ik weer on - natuurlijk voor de vissen...
 
Als je 's morgens toch naar je werk bent waarom doe je dan het licht aan? Als je het licht tot ongeveer 23:00 wilt laten branden, kun je de cyclus toch rond 11:00/12:00 opstarten? Onnatuurlijk voor de vissen?: nee.....even geen (weinig) licht tussen 12:00 en 15:00 da's volgens mij toch echt niet natuurlijk 😉
Als er geen licht brandt blijven de vissen in een ruststand tot de zonsopgang begint. Vissen kijken geen tijd 🙂 Ze reageren alleen op licht en wanneer dat is zal ze een zorg zijn 😉In de tropen is het 'precies' 12 uur licht en 12 uur donker. Dat is voor algen misschien net te lang dus zou met de zonsopgang/ondergang nog wat spelen met je lichtsterkte en misschien juist opdat je langzaam opstart en afbouwt dat je wel die 12 uur kunt aanhouden 🙂 Misschien eens proberen??? 🙂
 
Er zijn met enig zoekwerk toch wel informatiebronnen over de lichtintensiteit per uur van de dag te vinden in de tropen?
Dan zou je het helemaal 'natuurlijk' kunnen doen.

~ Ivo
 
Ik vind het mooi waar je mee bezig bent, heb er zelf helaas nog geen kaas van gegeten. Ik ga dit volgen, vind het wel interessant! 😀
 
Ik heb het inmiddels al aangepast.

vond het zelf na nader inzien ook een beetje onnatuurlijk om een middagpauze in te lassen, en inderdaad: als de verlichting
pas om 11 of 12 uur aangaat en om 23.00u uit dan kan ik evengoed van de vissen genieten het s avonds en is voor de vissen de dag gewoon
een beetje verschoven�

ik heb ook de nachtverlichting niet meer de hele nacht aan, deze gaat om 23.00u aan als al het andere licht bijna gedoofd is en dimd
dan langzaam uit tot 1.00 uur en de rest van de nacht is het dan donker�

Ikzelf ben nu al 2 jaar mn Aquariums met led verlichting aan het verlichten en merk dat er nog veel tegenstanders zijn op diverse forums,
zelf kan ik echter alleen maar zeggen, dat mn planten het perfect doen, en ik geen verschil merk met tl. verlichting.
als je maar let op de goede lichtkleur, ik heb goede ervaringen met rgb leds en warm witte leds voor een warmere tint..

ik moet er wel bijzeggen dat ik een kleinere bak heb, en dus minder led nodig heb om een flinke hoeveelheid licht in de bak te krijgen,
bij grotere en vooral diepere bakken heb je waarschijnlijk sterkere leds nodig met meer vermogen per led dan de strips en kunnen de
aanschaf kosten hoger oplopen omdat je er meer van nodig hebt...

wat ik in de afgelopen 2 jaar ook heb geleerd, is dat je de leds en de drivers nooit maximaal moet belasten, dus als er een led controller tussen
zit, niet hoger dan 80 / 90% gaan, en de leds op een aluminium plaat of strip monteren voor de warmte kwijt te worden ,
dan gaan de leds veel langer mee�.
 
Mooi 🙂 Kijk dit soort opmerkingen daar kan ik iets mee 🙂 Ik denk al enige tijd over de aanschaf van led maar ik ben nogal laks omdat mijn balken t5 het gewoon doen en dus de directe noodzaak ontbreekt. Zal er toch eens gestructureerder over na gaan denken 😉
 
Ziet er allemaal mooi uit! Weet nog niet heel veel van led. Maar dit maakt het wel interessant 😀
 
Ik ga binnenkort een nieuw Aquarium bestellen, dat helemaal open is (alleen een dekplaat erboven), daar hoort ook weer een nieuwe led verlichting bij, weet alleen nog niet hoe ik het ga maken, maar ik denk dat ik een soort aluminium profiel of gootje erboven ga maken die met 2 steunen op het aquarium ligt, en daar komt dan de led verlichting in...
 
Ik heb dezelfde led time controller gekocht en het lijkt me erg leuk deze te programmeren met een aantal led strips (die heb ik al in huis, met mooi smalle aluminium profielen, maar ik heb in mijn computer geen cd drive zitten dus ik kan de software niet installeren... Ik kan hem ook nergens online vinden.
Is het wellicht mogelijk dat iemand deze van de cd cloned oid en naar mij zou opsturen? Zou erg dankbaar zijn!

Ik zal daarna natuurlijk ook mijn lichtschema online delen.
Zou het ook mogelijk zijn powerleds hiermee aan te sturen? Dit voor een reef pico aquarium, die toch iets feller licht nodig heeft.
 
Bak is nog aan het indraaien,maar al de controller klaar gemaakt.
Mijn JMB ledbar's komen morgen binnen.

Schema zal nog wel aangepast worden volgens hoe de lichtsterkte gaat zijn in het echt.

947W6s1bpBVjIglVOGDuCNDlxGtqOq8r.jpeg


947W6s1bpBVjIglVOGDuCNDlxGtqOq8r.jpeg
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan