Verlichtingsberekening vs. juwel RIO 180

A

Aquatoob

Guest
Beste allen,

Onlangs heb ik een juwel RIO 180 gekocht, hierop volgend heb ik mij ingelezen op dit forum en zie ik het belang in van de juiste verlichting.

Echter heb ik standaard lampen-uitrusting van de RIO 180 vergeleken met een berekening op deze forum 'Basiskennis voor aquariuminrichting' van WALM de Groot.

Bak B = 30-35 lumen per liter
Inhoud RIO 180 = 180 liter * 32.5 = 5850 lumen
Breedte bak is 100cm - 10cm = 90cm (lengte van de lamp) met 30 watt per lamp.
5850lumen / 45watt (JUWEL High-Lite T5-verlichting, is de standaard lamp in de RIO 180) = 130watt
130 / 30 = benodigde lampen 4,3. Dus ik heb minimaal 4 lampen nodig, terwijl er maar twee lampen geplaatst kunnen worden in de kap.

Mijn vraag is of de standaard uitrusting van de RIO 180 voldoet aan de verlichtingsberekening, of moet ik eventueel andere lampen kopen.
Dit probleem wil ik graag uit de wereld hebben voordat ik ga starten met mijn nieuwe bak.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Als het gaat om een redelijke hoeveelheid gewone planten, heb je genoeg aan 5200 lumen..

Daar naast klopt er iets in je berekening niet..
 
Mijn ervaring is dat er met goede t5 lampen prima resultaten te behalen zijn met de planten.

529482blablabla_0_82_926825blablabla_0_82_dscn7509.jpg
 
@Tom,

Wat klopt er dan niet in mijn berekening? Zou je mij dit kunnen aangeven aub.

@blablabla,
Dank voor de reactie.
Jij hebt ook de standaard verlichting van Juwel in jouw aquarium?
 
Nee, in het begin had ik die wel, maar later ben ik overgestapt naar andere. Ik had er ��n highlite day en ��n speciaal voor planten ingezet. Deze waren n�t even iets feller. Maar als het aquarium nieuw gekocht hebt, dan zou ik de lampen er lekker in laten zitten en zodra deze op zijn nieuwe halen. Tenzij je een vol vol beplant aquarium wilt, dan weet ik niet of het genoeg is.

Je zou dan kunnen zoeken naar zelfbouwprojecten (als je dat aandurft!) om te kijken of er iets bij kan. Je zou ook kunnen kijken of je er LED-strips bij kan zetten.
 
Dank je wel voor de reactie.

Ik laat de lampen erin zitten en aanvullend ga ik nog reflectoren bevestigen aan de achterzijde van de lampen. Om zoveel mogelijk te profiteren van de verlichting.

Daarnaast begin ik simpel met eenvoudige (zuurstof)planten. En ik ga niet de gehele bak vol zetten met planten. Het wordt een leuk gezelschapsbakkie.
 
Goed idee van de reflectoren! Had ik zelf ook, dat scheelt een hoop :D
 
Met 2 T5 lampen van om en bij de 4000 kelvin MET reflector zal ruimschoots volstaan voor uw planten.

Een TL lamp zonder reflector geeft slechts 30% van wat hij maximaal kan geven...
Bovendien zal een goeie reflector voor meer dieptewerking zorgen.
Denk aan reflectoren van Dennerle of JBL met de typische gebogen vorm.
 
Dus als ik het goed begrijp dan geeft een TL zonder de reflector nog maar 30% van de opbrengst die je had met een reflector??
Nou, ik heb soms wel een reflector eraf maar echt duidelijk verschil zie ik niet. Althans niet in die mate.
 
Voor zover ik weet is het andersom : een slecht reflecterende lichtkap kan 30% rendementsverlies opleveren. Een van onze leden heeft dat 30 jaren geleden al eens uitgeprobeerd met diverse reflecterende materialen. De eenvoudigste methode was het spierwit schilderen van de binnenkant van de lichtkap. Nadeel daarvan is wel natuurlijk dat je door alggroei e.d. dat regelmatig moet herhalen, dan loopt het rendement snel terug. Er werd weinig verschil gemeten t.o.v. echte reflectors zoals spiegels e.d.
 
Nope, er is ooit een test gebeurd met een PAR meter.
Een TL met een zwartgeschilderde reflector geeft maar 33% licht van een tl met een werkende reflector.

http://www.americanaquariumproducts.com ... hting.html

Ook logisch.
Een tl lamp geeft 360� licht.
Als dit niet gericht wordt gaat 270� licht verloren.
Enkele procenten gaan uiteraard wel in de bak komen want de lichtbalk en kap is niet 100% lichtabsorberend uiteraard.
 
AquaVISie zei:
Voor zover ik weet is het andersom : een slecht reflecterende lichtkap kan 30% rendementsverlies opleveren. Een van onze leden heeft dat 30 jaren geleden al eens uitgeprobeerd met diverse reflecterende materialen. De eenvoudigste methode was het spierwit schilderen van de binnenkant van de lichtkap. Nadeel daarvan is wel natuurlijk dat je door alggroei e.d. dat regelmatig moet herhalen, dan loopt het rendement snel terug. Er werd weinig verschil gemeten t.o.v. echte reflectors zoals spiegels e.d.
AquaVISie,

Hoe kan het dat een slecht reflecterende lichtkap rendementverlies op levert. Je zou toch zeggen dat elke reflectie een positieve bijdrage heeft aan de lichtsterkte, of de reflectoren nu vervuild zijn of niet.
Zou je mij meer kunnen toelichten over het rendementverlies van reflectoren, eventueel een artikel?

@JurgenD
Zijn Dennerle of JBL reflectoren toepasbaar op een Juwel aquarium? Of moet ik Juwel reflectoren aanschaffen?
 
Mijn ervaring is dat mikken op pak hem beet 0,5 Watt/liter bij het gebruik van TL verlichting normaliter ruimschoots voldoet.
 
Aquatoob zei:
AquaVISie zei:
Voor zover ik weet is het andersom : een slecht reflecterende lichtkap kan 30% rendementsverlies opleveren. Een van onze leden heeft dat 30 jaren geleden al eens uitgeprobeerd met diverse reflecterende materialen. De eenvoudigste methode was het spierwit schilderen van de binnenkant van de lichtkap. Nadeel daarvan is wel natuurlijk dat je door alggroei e.d. dat regelmatig moet herhalen, dan loopt het rendement snel terug. Er werd weinig verschil gemeten t.o.v. echte reflectors zoals spiegels e.d.
AquaVISie,

Hoe kan het dat een slecht reflecterende lichtkap rendementverlies op levert. Je zou toch zeggen dat elke reflectie een positieve bijdrage heeft aan de lichtsterkte, of de reflectoren nu vervuild zijn of niet.
Zou je mij meer kunnen toelichten over het rendementverlies van reflectoren, eventueel een artikel?

@JurgenD
Zijn Dennerle of JBL reflectoren toepasbaar op een Juwel aquarium? Of moet ik Juwel reflectoren aanschaffen?

Reflectoren zitten meestal gewoon met clips op de (TL-)buis geklemd. Het merkt maakt dan niet uit.

Groet,
Ben.
 
Oke, dank jullie allen voor de reacties + adviezen!

Ik gebruik de standaard verlichting en zal reflectoren aanschaffen.
 
Geachte lezers, hier bij de volgende vraag. Binnenkort start ik met een Jewel bak de rio 180.Ik wil de bij geleverde lampen gebruiken.
Hoe lang mag de verlichting per dag branden. Is het ook mogelijk om in de middag de verlichting uit te doen zodat de verlichting tot s,avonds laat kan branden. Wat is anders de richtlijn van hoelang verlichting per dag achter elkaar aan kan. Mijn dank voor het advies.
Met vr. Gr Rob. Witte
 
Robert witte zei:
Geachte lezers, hier bij de volgende vraag. Binnenkort start ik met een Jewel bak de rio 180.Ik wil de bij geleverde lampen gebruiken.
Hoe lang mag de verlichting per dag branden. Is het ook mogelijk om in de middag de verlichting uit te doen zodat de verlichting tot s,avonds laat kan branden. Wat is anders de richtlijn van hoelang verlichting per dag achter elkaar aan kan. Mijn dank voor het advies.
Met vr. Gr Rob. Witte

Hoi Robert,

Niet heel netjes om iemand zijn topic te kapen. Beter met een vraag je eigen topic te openen, als het al nog niet te vinden is op het forum. En de vragen die je stelt zijn duidelijk te vinden met wat moeite

bijvoorbeeld: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1631950
 
Terug
Bovenaan