Verlichtingsduur en fotosynthese

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
In mijn nieuwe 450 liter aquarium dat een week of vijf geleden is opgestart verlicht ik tot nu toe in twee perioden per dag. Ik heb dat in vier weken tijd opgebouwd van 2 x 3 uur met twee 80 watt T5 buizen naar 2 x 4 uur per dag. Tijden: 11.00 - 15.00 en 17.00 - 21.00.

Kenmerken: dicht beplant aquarium, 450 liter.

pH 6.5
KH 6
NO3 20 mg/l
PO4 2 mg/l
NO3 0 mg/l

CO2 toevoeging en EI.

Bezetting: nog niet veel vis; nu 35 stuks.

De vraag:

Zijn de perioden van 4 uur niet te kort om een goede fotosynthese te krijgen, met de 'pauze' van twee uur daar tussen ? De planten in het aquarium groeien sinds de opstart goed, maar ik zie ook wel wat algen verschijnen.
 
De meningen zijn erover verdeeld of een pauze wel werkt tegen algen, volgens mij.
Of doe je de pauze alleen om zelf vaker van een verlicht aquarium te genieten?
Ikzelf heb nooit vermindering in algengroei gezien als ik een pauze inlaste, dus zou gewoon een aaneengesloten periode van licht instellen.
 
Baloe zei:
De meningen zijn erover verdeeld of een pauze wel werkt tegen algen, volgens mij.
Of doe je de pauze alleen om zelf vaker van een verlicht aquarium te genieten?
Ikzelf heb nooit vermindering in algengroei gezien als ik een pauze inlaste, dus zou gewoon een aaneengesloten periode van licht instellen.
Ik heb de pauze ingezet om 's avonds het licht later aan te hebben. Dus niet speciaal tegen de algen. Ik pas de EI toe, en daarmee zou ik de algen tegen gaan.

Ik wil natuurlijk wel optimale plantengroei (daarmee voorkom je ook algengroei) en daarom de vraag over de fotosynthese. Is die niet beter bij 8 uur aan ��n stuk ?
 
Ik heb ook van 12 tot 2 een pauze en heb de lampen in totaal 8,5 uur aan. Zo doe ik het al jaren met de EI en dat gaat prima hoor.
Zo voorkom ik dat het licht al om half 6 uitgaat namelijk.Of het tegen algen werkt durf ik niet te zeggen. Als mensen geen of weinig co2 doseren dan kan dat zich in die pauze misschien weer wat herstellen.
 
Daar valt theoretisch veel over te zeggen, in de praktijk bewijst John dat het wel kan werken.

Er zal veel afhangen van hoe donker het word.
Je verstoord het circadiaan ritme, dus dit gaat zowel op je planten en vissen een invloed hebben. Heb al gelezen dat vissen kunnen stoppen of juist beginnen met paren, en op andere geen enkele invloed heeft.
Als je de invloed op je planten �cht wil weten en de invloed en relatie op algen hiervan (want dat word steeds beweert), moet je maar eens een paar zaken opzoeken.
- Inductie periode voor de fotosynthese van planten en algen, en welke factoren er meespelen.
- Hoe lang planten en algen aan fotosynthese doen, en alle factoren die daarin meespelen.
- Hoe RuBisCO terug word gedeactiveerd.
- ...
Of je kan het beter gewoon proberen... :D

Je moet maar eens kijken hoeveel invloed een zonsverduistering van een paar minuten heeft op de natuur.
 
Ik weet dat er behoorlijk wat andere leden ook met een pauze werken en ik hoor daar geen negatieve signalen van verder ;).
 
Terug
Bovenaan