Verlichtingsritme Zuid-Amerika

H

Hiëronymus

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe bak met de mogelijkheid om alle lampen apart te schakelen.
De bak is ge�nspireerd op Zuid-Amerika en had hier graag een gepast verlichtingsritme voor ingesteld.

De bak is 170x40x60 (waterhoogte 50cm) en is momenteel voorzien van 3 Philips T8 lampen. Van achter naar voor:
Philips 830 36W
Philips 865 36W
Philips 840 36W

Het verlichtingsritme:
13u - 830 aan
13:45u - 840 aan
.......... (zie 865)
22:15u - 840 uit
23u - 830 uit

De 865 heeft verschillende ritmes:
MA 16u - 20u
DI 16u - 19u
WO 18u - 20u
DO brandt de 865 niet
VR 17u - 20
ZA 16u - 20u
ZO 16u - 20u

Het plantenbestand:
4 x echinodorus
vallisneria gigantea
limnobium laevigatum

Is het ritme en lampencombinatie goed ingesteld voor mijn bak, of kan dit beter?

Ik heb de volgende lampen liggen om eventueel een andere combinatie te maken:
1 x Philips 827 36W
2 x Philips 830 36W
2 x Philips 840 36W
2 x Philips 865 36W
 
OMG... Waarom maak je het zo moeilijk?
Planten moeten constant wennen aan andere kleuren.
Gewoon alles samen aan/uit. 8-14 uur per dag naargelang de bemesting.
 
Hiervoor stonden de planten in een Juwel Vision 180 met een T5 lichtbalk.
De lampen waren een Nature en een Color. Die kon ik niet apart schakelen.

Nu dat ik ze allemaal apart kan schakelen had ik graag een natuurlijker verlichtingsritme gehad dan alles aan/uit..
De kleurcombinatie is nog niet veranderd sinds de bak draait. Dus de planten hebben enkel moeten wennen aan de overschakeling van de Juwel naar deze bak.

Ik geef enkel mee welke lampen ik heb liggen, er is misschien een betere combinatie te maken dan ik nu heb voor mijn bak.
 
Zou gewoon alles samen dimmen.
Eventueel de rodere kleuren als eerste aan een laatste uit.
Maar de op en ondergang zou niet langer dan 30 min. mogen duren.
 
Ik heb geen dimmer op mijn bak moest je dat bedoelen?
Ik moet dus spelen met de timers om dat effect te willen bekomen.

Bedankt daar ben ik al verder mee geholpen.

Eerst was de tijd tussen het aangaan van 1ste en 2de lamp ��n uur.
Dan ben ik beginnen lezen dat de zonsop- en ondergang in Zuid-Amerika veel sneller gebeurt dan hier dus daar ben ik dan ook al op aan het inspelen. Nu is de tijd tussen de 1ste en 2de lamp al verkort naar 45 min. Binnen een paar dagen wil ik hier graag een half uur van maken zoals jij vermeld. Ik wil ook niet ineens alle tijden compleet aanpassen maar met stappen omdat ik gelezen heb dat dit ook niet goed voor de planten zou zijn.
 
Volgens mij zijn er geen wetten van meden en perzen voor deze materie althans niet in mijn ervaring. Je kunt er gerust een beetje mee schuiven en doen tot je iets vind wat je bevalt.
 
Met wat kan ik schuiven? Bedoel je de verlichtingstijd van de 865?

Als alle lampen branden heb ik zo'n 0,31 watt per liter. Maar de 865 brandt niet met regelmaat.. Heb ik dan genoeg, of eerder te veel/weinig verlichting voor mijn hoeveelheid planten? Ik voeg 5ml profito en 3ml carbo /dag toe.
Over de 830 en 840 ben ik best tevreden.. Enkel zou de verlichtingstijd van de 865 zou ik willen aanpassen.
 
Maurice bedoelt denk ik dat de tijd in de natuur een leuk startpunt kan zijn maar dat het van daaruit jouw inschatting is wat te doen.
Als jij bv. 60 min. wilt aanhouden dan wil je 60 min. aanhouden. Klaar. Simpel. Kan er hier iemand op zijn kop gaan staan dat het anders moet, maar... ;)
 
Haha, ja OK.
Maar als ik 60minuten aanhoud en er wordt verteld dat 30 minuten beter zou zijn vanwege de snellere zonsop- onddergang in het zuidelijk halfrond wil ik me daar best aan aanpassen. Een fijn onderbouwd antwoord is altijd leuk. Als je daar nog wat van leren is het helemaal in orde!
Ik snap natuurlijk ook dat iedereen zijn ritme anders zal instellen bijvoorbeeld door de werkuren die hij/zij doet e.d.

Gisteren de weerkaarten eens bekeken voor Zuid-Amerika, valt me toch op dat het daar meer bewolkt is dan ik dacht.. Ook de aantal uren licht verschillen enorm tussen de 5 en 14 uur.

Nu, alle informatie in het achterhoofd houdend, kwam ik op het volgende schema uit:
13u - 830 aan
13:30u - 840 aan
16u - 865 aan
19u - 865 uit
22:30u - 840 uit
23u - 830 uit

Een totale verlichtingstijd van 10u.
Wat vinden jullie hiervan, nog voor verbetering vatbaar?
Is het bijvoorbeeld nog goed om een dag bewolking te simuleren en de 865 een dag uit te laten, of geeft dit geen meerwaarde naar de vissen en planten toe?
 
Wat een circus,kom ik aan met pats licht aan en 10.5 uur later pats uit! ;)
Als je dit puur als meerwaarde voor de planten en vissen doet lijkt het me overbodig.
 
Waarom circus als ik vragen mag?
Dat het eerste schema van 865 overbodig was, daar ben ik volledig met je eens. Maar is het laatste dat ook?

Er is toch niets mis met het geleidelijk op- en afvoeren van de lichtintensiteit? Ik zie er enkel voordelen in. Zo gaat het in de echte wereld namelijk ook ;).
Er zijn zelfs mensen die veel geld uitgeven aan computergestuurde verlichting om niets alles gelijk in- en ui te schakelen.
 
De eerste meerwaarde voor de vissen is alvast eens minder schrikreactie van de lampen in een keer aan of uit gaan.
Niet elke vis heeft hier (even veel) moeite mee, maar genoeg soorten die de hele bak door schieten.

~ Ivo
 
Nu, ben het wel eens dat het wat overdreven is.
Hier ook pats aan, 13 u 100% en pats uit.
Als het in de natuur onwedert moeten ze er ook tegen kunnen.
Je moet nu ook geen pussy's van uw vissen maken, he ;)
 
Ik heb er nog eens opgelet maar bij mij geven ze geen krimp met licht aan/uit
 
Ik heb er nog eens opgelet maar bij mij geven ze geen krimp met licht uit/aan
 
Heeft ook deels te maken met of de kamer nog donker is of niet. Als er al wat daglicht in de kamer valt is de schrikreactie stukken kleiner.
 
Hi�ronymus zei:
Waarom circus als ik vragen mag?
Er is toch niets mis met het geleidelijk op- en afvoeren van de lichtintensiteit? Ik zie er enkel voordelen in. Zo gaat het in de echte wereld namelijk ook ;).
Er zijn zelfs mensen die veel geld uitgeven aan computergestuurde verlichting om niets alles gelijk in- en ui te schakelen.

Is zeker niks mis mee en bedoel het ook niet lullig naar jou toe maar zelf vind ik het een circus en overbodig.
Schrikreacties kunnen sommige vissen ook krijgen als je langs de bak loopt of met je gezicht voor het glas hangt,ik ga toch ook echt niet in de echte wereld voetje voor voetje naar het aquarium schuivelen bv ;)
Klopt,zijn zelfs mensen die verlichting hebben met onweersbuien en via hun filteruitstroom automatisch een regenbui maken.

Ik heb hier trouwens enkel bijlzalmen gehad die enorm in de stress raakte door het schakelen van de verlichting,ze raakte eigenlijk door van alles en nog wat in de stress ;)
 
Prima als je niet anders kan maar als je er wel iets aan kan doen is dat toch niet erg ;) of misschien zelfs wel beter :p Ik merk toch echt dat mijn vissen 's morgens vroeg als het 1e licht aangaat schrikkeriger zijn als later op de dag. Daarom doe ik eerst de helft aan en zo'n 6 uur volle bak en dan weer minder, juist om de overgangen zoveel mogelijk rustig te laten verlopen. Kan op dit moment geen daglichtsimulatie betalen want anders.... :D En watjes.... nee dat zijn m'n vissen niet maar rekening met ze houden ja :)
 
meksjoef zei:
Prima als je niet anders kan maar als je er wel iets aan kan doen is dat toch niet erg ;) of misschien zelfs wel beter :p

Is niet altijd een geval van niet kunnen hoor,ik kan heel de boel om zoiets te fabrieken gratis en voor niks krijgen maar heb er zelf geen behoefte aan.
Ieder z'n ding ;)
 
Ach ieder moet doen wat die zelf denkt dat goed is.
Ik heb zo'n dag/nachtsimulatie van kitelight en dat bevalt me prima.
Visjes kan ik het niet vragen maar blijven rustig bij vermeerderen en verminderen van het licht.
 
Seabait zei:
Hi�ronymus zei:
Waarom circus als ik vragen mag?
Er is toch niets mis met het geleidelijk op- en afvoeren van de lichtintensiteit? Ik zie er enkel voordelen in. Zo gaat het in de echte wereld namelijk ook ;).
Er zijn zelfs mensen die veel geld uitgeven aan computergestuurde verlichting om niets alles gelijk in- en ui te schakelen.

Is zeker niks mis mee en bedoel het ook niet lullig naar jou toe maar zelf vind ik het een circus en overbodig.
Schrikreacties kunnen sommige vissen ook krijgen als je langs de bak loopt of met je gezicht voor het glas hangt,ik ga toch ook echt niet in de echte wereld voetje voor voetje naar het aquarium schuivelen bv ;)
Klopt,zijn zelfs mensen die verlichting hebben met onweersbuien en via hun filteruitstroom automatisch een regenbui maken.

Ik heb hier trouwens enkel bijlzalmen gehad die enorm in de stress raakte door het schakelen van de verlichting,ze raakte eigenlijk door van alles en nog wat in de stress ;)

Ik vat het ook niet lullig op hoor ;). Ieder zijn mening wordt gerespecteerd!
Een automatische regenbui vindt ik zelf ook wat aan de overdreven kant maar als je het kan, .. waarom niet.
 
meksjoef zei:
Prima als je niet anders kan maar als je er wel iets aan kan doen is dat toch niet erg ;) of misschien zelfs wel beter :p Ik merk toch echt dat mijn vissen 's morgens vroeg als het 1e licht aangaat schrikkeriger zijn als later op de dag. Daarom doe ik eerst de helft aan en zo'n 6 uur volle bak en dan weer minder, juist om de overgangen zoveel mogelijk rustig te laten verlopen. Kan op dit moment geen daglichtsimulatie betalen want anders.... :D En watjes.... nee dat zijn m'n vissen niet maar rekening met ze houden ja :)

Ben ik met je eens.
In de Juwel kon ik niets apart schakelen, nu zie ik toch verschil in het gedrag van de vissen wanneer de eerste lamp aangaat.

Die lichtsimulatie zit er voor mij ook nog niet in maar daarom probeer ik het op deze manier :).
 
Terug
Bovenaan