Wat is er nieuw

vermoedelijk witte stip

Oxii

Member
Lid geworden
20 oktober 2021
Leeftijd
37
Goeiemorgen,

Ik ben zonet aan deze hobby begonne en heb me hiervoor een biorb (30l) aangeschaft.
Nu heb ik deze aquarium een 4 tal weten laten draaien zonder enige vis en de benodigde (meegeleverde) producten.

Na een 4 tal weken heb ik intussen een 8 tal tetra's hierin gestopt, waardes van het water blijven relatief stabiel.
Ik doe wekelijks een waterwissel van 1/3 van het totale volume --> 10l dus.

Nu heb ik vorige vrijdag opgemerkt dat 1 van m'n tetra's witte stippen hebben:

68e24779-48a9-407f-b051-879927761536.jpg

Ik ben wat opzoek werk begonnen en heb opgemerkt dat dit volgens mij witte stip is (al ben ik wel geen dokter).
In de lokale aquarium winkel hebben ze mij esha exit en esha 2000 aangeraden waarmee ik al sinds vrijdag ben begonnen, hiervoor heb ik ook de kool deeltjes uit de filter gehaald.

Intussen ben ik begonnen aan de 2e kuur aangezien dit volgens mij niet betert, hoelang kan ik dit maximum geven?
Alsook vroeg ik me af of ik een dagelijkse waterwissel dien in te voeren aangezien ik met een nitraatpiek zit terwijl ik dit medicijn geef.

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Ten eerste een waarschuwing: Een Biorb 30 liter is niet geschikt voor vissen. 30 Liter is een garnalen bakje, hooguit een enkele Betta, maar verder niets.
Daarnaast zeg je dat je water waardes stabiel zijn. Welke waardes? En wat is stabiel? Wat voor filter heb je? Hoe warm is het water?
Ook lijkt het op je foto's dat je er nogal wat kunst versierselen in hebt staan, waar levende planten een veel beter idee zijn.
Heb je een overzichtje van je bak? En welke vissen heb je er precies in zitten? Ik zie zo op het oog al 3 verschillende soorten, waar tetra's scholenvissen zijn en dus niet met 1 of 2 van dezelfde soort horen te zitten.

Wat betreft witte stip: Ja, dat zou heel goed kunnen, maar ookal zou je het kunnen oplossen met medicatie, in zo'n bak zullen je vissen zeer waarschijnlijk niet oud worden.

Ik zit inderdaad met wat biorb ornamenten, aangezien ik verplicht ben om met de (ik vermoed) lavastenen te werken kan ik geen plantengoed in deze bak kwijt.
Momenteel gebruik ik nog teststrips maar het volgende winkelbezoek doe ik een druppelsetje mee.

PH, KH,GH/CI²
Nitraat is wat aan de hoge kant atm.

Als filter is dit ook de meegeleverde filter (soort spons + kooldeeltjes) die erbij zit.
Temperatuur is momenteel ingesteld op 25 graden.

De gehele benaming ken ik zelf niet maar volgens mij zit ik met 6 neon tetra , 2 albino (blue) tetra en de effectieve zieke vis op de foto is ook ik vermoed een peru tetra.

Nitraat? NO3 dus, of nitriet, NO2?
30 Liter met zulke vissen is niet OK en zal nooit een hele stabiele aangelegenheid worden.

Neon tetra's worden zo'n 4 tot 5 centimeter. In het gunstigste geval heb je de vierkante Biorb flow, die is 26*38cm. De vis heeft dan nauwelijks ruimte om te zwemmen. In het meest ongunstige geval heb je een van de ronde versies, en die zijn echt 100% niet geschikt voor vissen.
Dit soort dieren wil je echt niet kleiner dan 60cm houden, en in een groep van minimaal 10. Overigens geldt dit voor al je vissen, dit zijn geen soorten om met een paar bij elkaar te zetten. Ze willen soortgenoten om zich heen om zich veilig te voelen.

Nogmaals, deze bakjes zijn niet geschikt voor vissen, hooguit een Betta of een stel garnalen.

Bedoeling zou inderdaad zijn om up te graden ... Ik zie dit enkel als een instap om te kijken of ik me er nog hetzelfde bij voel binnen 4/6 maanden vooraleer ik er een smak geld tegen smijt.

En ik bedoel inderdaad NO3.

Voel me er in ieder geval niet beter door ... dit me laten aansmeren in de winkel gezegzijnde dat dit aantal zeker moet lukken 🙁

Bedoeling zou inderdaad zijn om up te graden ... Ik zie dit enkel als een instap om te kijken of ik me er nog hetzelfde bij voel binnen 4/6 maanden vooraleer ik er een smak geld tegen smijt.

En ik bedoel inderdaad NO3.
Nou, voor het geld dat je voor dit soort Biorbs neerlegd heb je hartstikke leuke 60cm bakjes, waar dit soort dieren wel in kunnen.
Door op deze manier te beginnen, met alle problemen die daarbij horen, zul je eerder van deze prachtige hobby afknappen dan wanneer je direct goed begint, en dat zou jammer zijn.
Alle begin is moeilijk, maar wanneer je een goed advies gekregen zou hebben had je het een stuk makkelijker gekregen.

Mag ik vragen welke Biorb je hebt?

dit me laten aansmeren in de winkel gezegzijnde dat dit aantal zeker moet lukken
Altijd zelf onderzoek doen naar de huisdieren die je wilt aanschaffen.

Dit gaat over een biorb tube 35

Om dan even terug te komen op de prijs: https://www.aquastorexl.nl/superfish-home-85-aquarium-zwart-bundel.html
Dezelfde winkel verkoopt de Biorb voor bijna €80 meer dan de superfish hierboven.
Veel meer uitzwemruimte, veel meer inhoud, gewoon echt een veel betere ervaring voor zowel jezelf als voor de dieren.

Als ik jou was zou ik terug gaan naar de winkel en aangeven dat je met dit aquarium niet kunt waarvoor zij hem aan je verkocht hebben.
Ik kan je bijna garanderen dat je met deze bak niets anders dan problemen gaat ondervinden, en de hobby binnen een paar maanden alweer vaarwel zult zeggen.

Altijd zelf onderzoek doen naar de huisdieren die je wilt aanschaffen.
Dit ook nog eens: Altijd zelf uitzoeken wat erbij komt kijken. Een hond of kat neem je ook niet in huis zonder eerst te kijken wat je allemaal nodig hebt en wat ervan je verwacht wordt.

Super!

Kunnen jullie me hiermee op weg helpen, ik zal bovenstaande aanschaffen om de schade wat te beperken.
Welke subtraat gebruik idealiter om in te draaien, alsook kan ik direct planten in zetten of best niet doen ?

Wat doe ik nu met die witte stip 🙁

Thanks voor de tip, mooie aquarium!

Voor de stip zul je medicatie moeten aanschaffen, ik hoor hier altijd goede ervaringen met Colombo medicatie.

We kunnen je hier zeker op weg helpen, er zijn hier al heel veel topics geschreven over het opstarten van een goed aquarium.

Substraat (bodem bedekking dus) is persoonlijk wat je mooi vind en wat je wilt houden. Veel mensen hier gebruiken zand van Hornbach, of gewoon filterzand. Goedkoop en werkt prima.
Plantjes kun je direct plaatsen, dan hebben ze mooie de kans om van emers (boven water) naar submers (onder water) te assimileren.

Het aquarium diende als voorbeeld he. Er zijn nog goedkoperen te vinden, deze vond ik er zelf leuk uitzien, en is helemaal compleet. Was als voorbeeld wat je voor ongeveer hetzelfde bedrag als de biorb kunt krijgen.

Alvast bedankt voor de info , vandaag wat geschrokken hierdoor 🙁
Ik kijk voor die medicatie en zal van aquarium upgraden.

Aangezien ik een totale leek ben hierin, wat zou je zlf voorstellen qua substraat en plantjes ?
Qua looks mag dit zeker overeenstemmen met die foto van de aquarium die je linkte.

Juwel heeft ook mooie aquariums zie ik , zijn de RIO modellen ook een all in one ? Bedoel hiermee filter , verwarming en licht.

Juwel heeft ook mooie aquariums zie ik , zijn de RIO modellen ook een all in one ? Bedoel hiermee filter , verwarming en licht.
Ja, alles van juwel volgens mij 👍🏻

Alvast bedankt voor de info , vandaag wat geschrokken hierdoor 🙁
Ik kijk voor die medicatie en zal van aquarium upgraden.

Aangezien ik een totale leek ben hierin, wat zou je zlf voorstellen qua substraat en plantjes ?
Qua looks mag dit zeker overeenstemmen met die foto van de aquarium die je linkte.

Zeker, die zijn ook alles compleet. Prima spul!

Qua planten, om te beginnen zou ik het simpel houden. Cryptocoryne soorten, eikenblad varen, javavarens... Die kunnen onder normaal licht, hebben niet perse extra voeding nodig, geen CO2 installatie. Je kunt bijvoorbeeld bij aquaplants online (even googlen) hele leuke plantensets kopen voor weinig.
Koop er een paar stenen of stukken hout bij en je hebt een prima begin!

Top dat je het zo oppakt!

Een nieuwe wereld die open gaat voor mij met die planten hahah ...
Een overload aan informatie weliswaar, substraat is toch hetgeen waarin de plant moet zitten om voedingsstoffen op te nemen ?

Ik krijg hiervoor verschillende opties als zand of die tetra substraat , zand lijkt me wel leuk maar verstik je de plant hier niet mee ?

Een nieuwe wereld die open gaat voor mij met die planten hahah ...
Een overload aan informatie weliswaar, substraat is toch hetgeen waarin de plant moet zitten om voedingsstoffen op te nemen ?

Ik krijg hiervoor verschillende opties als zand of die tetra substraat , zand lijkt me wel leuk maar verstik je de plant hier niet mee ?
Zolang je afgerond zand neemt, zoals bijvoorbeeld filterzand niet. Zelf gebruik ik zand van de Hornbach. Deze is wat duurder, maar heb je wel in verschillende kleuren. Door voedingscapsules in de bodem te stoppen bij de planten welke dat nodig hebben, hebben deze planten voeding. Cryptocorine is zo'n soort die bodemvoeding wel kan waarderen.

Ik zou geen voedingsbodem gebruiken want dit kan wel snel voor bodemrot gaat zorgen, zeker in combinatie met zand.

Je kunt ook afgerond grind gebruiken, maar dan kun je eigenlijk geen bodembewoners, zoals corydoras op houden.

De Javavaren moeten opgebonden worden op hout of steen (of geplakt). Deze kun je beter niet in de bodem zetten.

(Nog meer overload aan info nu)

Mijn advies; neem de tijd om fotoalbums hier op het forum door te nemen, heb ik destijds veel van geleerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan