Verplaatsen RIO400


R

Ronald V

Guest
Wegens omstandigheden en andere zaken die er verder niet toe doen, ben ik genoodzaakt om mijn RIO400 5-10 cm op te schuiven.

Zijn er mensen die ervaring hebben, met deze zonder de bak in zijn gehele leeg te halen?
 
Ben bang dat je de bak toch flink leeg zal moeten maken. :( Wat voor ondergrond staat de bak op?
 
Een gladde laminaat vloer, dus schuift wel makkelijk.
 
Dat kan inderdaad schelen. Echter elke liter water is weer een kilo en dan nog je bodem. Dat ik mijn grote bak binnen kreeg heb ik deze zo'n 40cm van de muur gehouden, toen de bak op het meubel werd gezet. De achterkant moest nog met schoolbordverf behandeld worden. Toen dat klaar was heb ik de bak zelf op zijn plek geschoven, zonder verdere hulp. Zittend op de grond en met mijn voeten tegen de onderplaat van het meubel duwen heb ik de bak op zijn plek geschoven. Moet wel zeggen dat ik onder het meubel een multiplex plaat heb gelegd, waarop het meubel staat. Bak en meubel leeg wegen tegen de 300 kilo. heb ook laminaat, vandaar dat ik er toch voor de zekerheid een multiplex plaat heb onder gelegd.

Neem aan dat jij naar links of rechts moet schuiven. Denk als je zoveel mogelijk heel laag bij het meubel kracht kan zetten je kan schuiven, zonder het meubel zijwaartse krachten krijgt. Je zal dan wel bij de onderste plaat je kracht moeten geven. Jou bak ik kleiner, dus leeg lichter. Mogelijk kun je deze verplaatsen met je vissen er nog in met een heel klein laagje water.
 
Ronald, als je filter(s) stabiel zijn �n als je niet afhankelijk bent voor voorgeprepareerd water in welke zin dan ook, zou ik zonder enige vrees 80% water eruit laten lopen, aquarium verplaatsen en weer vullen.

Wat verschuiven betreft, op laminaat kon ik vrij gemakkelijk een evasion van 200x60x70 weliswaar zonder water maar met 10cm(!) zand en meubel in mijn eentje een meter verschuiven. Een rio400 met 20% water erin zou qua schuiven gemakkelijk moeten lukken.

100% eens met crash: Beetje water met vissen erin laten en onder aan het meubel kracht zetten.
 
Gaat lukken met bovenstaande tips,Ronald.
 
Ik ben aan het leegpompen, nu...

Hopen dat het gaat lukken.
 
Succes met deze toch wel grote klus.
 
Als je nu niet zo ver weg woonde,maar daar heb je niks aan.
 
Haha, nee daar heb ik niks aan.
Maar het is gelukt en heb nog 40% van mijn water overgehouden.

Bedankt allen voor het meedenken.
 
Mooi zo. :)
 

Terug
Bovenaan