verschil groei planten en kleurcodes

S

smidsy

Guest
Beste,
ik heb op dit moment een sylvania Gro Lux lamp in mijn bak zitten 15 w T8, echter om de kleuren van de neontetras beter uit te laten komen wil ik overstappen op de 865 kleurcode, wat zal dit voor invloed hebben, zowel voor de algen, de groei van de planten, als de kleuren van de vissen. Ook wil ik in de toekomst een aantal koraal platys huisvesten, welke kleuren laten deze vissen er juist uitspringen?
ik hoop dat iemand hier verstand van heeft en zijn kennis zou willen delen...
 
Van grolux naar 865 mag je rekenen op een verdubbeling van de hoeveelheid bruikbaar licht.
Let wel, dit is een heel grote stap en totaal ander licht.
Het zou plots wel heel flets kunne lijken allemaal. Maar na een weekje ben je het gewend. :)


Meer licht betekent dat planten maar gaan willen groeien en ook meer co2 en voeding gaan vragen.
Dus moet je oppassen dat je daar geen tekorten gaat krijgen.
Groeien de planten niet, dan gaan algen de vrije loop krijgen.

840-865 zal het meest natuurlijke licht geven en het meest realistish zijn.

Maar wil je echt alle kleuren optimaal zal je eerder moeten denken in richting van een combinatie van een 840-865 met grolux of nog beter jbl color plus( geeft veel meer licht dan grolux)

Maar dan heb je behoorlijk wat licht als je vergelijkt met ��n enkele grolux.
 
Beste Jurgen,
bedankt voor je reactie, ik heb een 60 cm bakje, en daar kan ik geen meerdere kleurbuizen in kwijt, ik zal het met 1 kleur moeten doen, dus als ik die 865 erin zou hangen, dan moet ik met easylife profito, iets meer doseren zodat de planten meer voeding krijgen?? omdat als ze een tekort aan voeding algen zich gaan produceren??
of is er om alle vissen in de toekomst en een een mooie heldere bak, waarin alle kleuren het mooiste uitkomen een andere beter geschikt..
Ik wil gaan huisvesten:
Neon tetra
koraal platy
corydoras panda
en red rili garnalen...
 
Als je Platy s hebt dan denk ik dat deze nog beter uitkomen met bv de 840. Dat is wat geler licht.
Je moet van het meer witte licht houden.
 
En de neons, die kleuren bij dat licht ook mooi??
Is de 840 kleur "witter"dan de gro lux die ik er nu in heb zitten??
(op de gro lux staat geen kleurcode...)
 
Beetje een bende in de bak (let niet top de troep), maar dit is 840K

543341_0_82_img_5166.jpg
 
haha, mooie bak hoor...!!
ik zit er nu ook over te denken om er een RGB ledstrip, met time controler er tussen zodat er een mooie overgang van dag en nacht is... in principe is dit een investering maar ik denk dat dit het wel waard is.. heeft iemand dit al aangesloten en werkt dit fijn? Ik zat te denken aan de TC 420 time controler, werkt dit een beetje makkelijk?
Wat heeft led ten opzichte van TL als voordelen en of nadelen en andersom??
Groet Erik
 
Terug
Bovenaan