Wat is er nieuw

Verschil in gedrag tussen een donkere en lichte bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een kleine kweekstelling en als het goed is kan ik aan het einde van de week beginnen met het inrichten van de bakken. Ik zit alleen met een klein dilemma wat betreft de bodem.

Er komen cory's in de bakken, dus ik wil in ieder geval een zandbodem. In mijn andere bakken heb ik het zwarte zand van Hornbach en dat bevalt prima. Nu verkopen ze hier sinds kort ook filterzand. Ik kom dit vaak tegen als een ideale bodem en qua prijs scheelt het behoorlijk wat met het zwarte zand.

Nu kwam ik op een ander forum een post van iemand tegen, die zijn lichte bodem vervangen had voor een donkere bodem omdat zijn vissen veel schuwer waren op lichtgekleurd zand.
Ondanks dat het kweekbakken zijn, wil ik ze volledig inrichten en zo vis-vriendelijk mogelijk maken, dus ik vind dit wel een belangrijk argument.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen met filterzand zijn. Is het echt zo dat vissen zich prettiger voelen op een donkere bodem en zich dan meer laten zien of zou het filterzand ook een goede keuze zijn?

Dat zwarte zand is inderdaad aan de prijzige kant.

Veel hangt natuurlijk af van het licht wat de bak in schijnt, en door de bodem wordt terug gekaatst.
Als je een bak hebt die om wat voor reden dan ook wat intenser verlicht zal zijn dan zou ik kiezen voor donker zand, als je ook enig drijfgroen en hoger groeiende beplanting zal toevoegen lijkt me dat filterzand ok is.

Edit: Ook ornamenten, hout etc.. en lagere beplanting kan zorgen voor voldoende schaduwrijke plekken waardoor filterzand weer prima is.

Drijfplanten minderen ook licht.

Wel zijn vissen vaak intenser van kleur boven een donkere bodem.

Ik heb zelf filterzand liggen, maar wel in combinatie met een niet felle lamp en drijfplanten. Bij mij zijn de vissen er echt niet schuw op. Vind het persoonlijk ook heel erg fijn zand.

Je kan ook van dat afgeronde grind kopen van Dennerle. Dat is niet al te groot. Rond de 1 mm
Ik heb ook filterzand in mijn bak, maar ik ga het weer vervangen met ander spul. Ik vind het te licht van kleur.

Bedankt!

Omdat het allemaal al duur genoeg is, heb ik voorlopig even een heel simpel T8 armatuur met een 18 watt lamp gekocht voor boven de bakken. Deze zijn 70x40x35cm groot, dus dat is op zich niet zo heel veel licht voor dit formaat bak. Qua planten wil ik er ook geen erg veeleisende soorten in gaan zetten (crypto's, Echinodorus, Anubias enz.), dus waarschijnlijk heb ik ook niet veel licht nodig.

De zij- en achterkant wordt ook donker, dus dat scheelt misschien ook al iets.

Zou het eventueel ook nog een optie zijn om het filterzand met een beetje zwart zand te mengen (b.v. 1 zak zwart en de rest filterzand), of wordt het dan heel lelijk/onnatuurlijk?

Edit: het grind van Dennerle heb ik ook gehad. Dat is op zich fijn spul, maar het is net te groot voor de cory's om door hun kieuwen te halen.

Als de korrelgrootte hetzelfde is zou ik zeggen.. probeer eens te mengen in een apart bakje, kijken hoe dat er uit ziet?

MarlonnekeW zei:
Edit: het grind van Dennerle heb ik ook gehad. Dat is op zich fijn spul, maar het is net te groot voor de cory's om door hun kieuwen te halen.
Halen Cory's zand door de kieuwen?
Kan je daar iets meer over vertellen? Da's voor mij nieuw namelijk.

In mijn Rio heb ik een mix gemaakt van zwart en bruin (omdat ze niet voldoende zakken zwart meer hadden). Van dichtbij ziet het een beetje 'nep' uit, maar van een afstandje lijkt het een vrij egale bodem. Wat me daarbij opvalt is dat een relatief klein beetje bruin (volgens mij had ik 2 zakken zwart en 1 zak bruin) behoorlijk veel invloed heeft, want de bodem lijkt absoluut niet zwart meer. Misschien is zoiets met het zwarte zand ook wel te realiseren bij de lichte bodem.

Ja, cory's halen zand door hun kieuwen. Volgens mij halen ze zo voedsel tussen het zand vandaan.

In deze filmpjes kun je het een beetje zien https://youtu.be/g9hEdiGqpBo en https://youtu.be/AZ4jsjHXV24

Ik zie het mijn schwartzi's vaak doen en volgens mij doen mijn habrosus het ook, ondanks dat ze zo klein zijn.

kellemes zei:
MarlonnekeW zei:
Halen Cory's zand door de kieuwen?
Kan je daar iets meer over vertellen? Da's voor mij nieuw namelijk.

Was mij ook niet bekend hoor. Ik heb dat van de Hornbach met een korrel van 0.4-0,8mm en daar zitten de Panda s op. Die heb ik nu ruim 2 jaar en nooit problemen gehad hiermee.

Volgens mij zit iedereen vanavond met de neus tegen het glas de cory's te observeren 😉.

EDIT: Ik heb net even naar mijn habrosus gekeken en die halen ook zand door hun kieuwen. Niet zoveel als de schwartzi's (die zijn er bijna continu mee bezig), maar wel zeer regelmatig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan