verschil legsel macmasteri/viejita


N

neon

Guest
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er verschil is in legsel van een macmasteri en een viejita.
De ene plakt aan het plafond, de ander legt het ergens op.
Klopt dat?
 
Jawel, maar in dat hol, legt de ene dan op de grond en de ander aan het plafond geplakt?
 
Waar heb je dat gelezen?
En, weet je zeker dat die 'viejita' ook een echte viejita was?
 
Dat weet ik niet meer, anders had ik het wel terug gelezen natuurlijk.
 
Gevonden waar ik het had gelezen. Bigsmoke schreef het op dit forum (die het nu maar half doet, dus kan niet linken)
 
In twee betrouwbare bronnen (cichlidae.com en de Cichlid Atlas van dr. Uwe Römer) vinden wij niet dat een verschil in broedgedrag zou zijn.
Het vermeende verschil plafond/ergens op is ook niet relevant, aangezien het in beide gevallen om in een holletje gaat.

Bovendien, zelfs binnen soorten worden beide manieren gehanteerd. A. agassizii bijvoorbeeld, er is op YouTube een fimpje te vinden van eitjes op een blad (atypisch, niet in een hol, kennelijk was het blad op dat moment de best beschkbare plek) en in onze Cichlid Atlas staat een foto van eitjes aan het plafond.
De exacte omstandigheden lijken ons veel relevanter dan dat plafond/ergens op daadwerkelijk een echt en altijd voorkomend verschil is.
 
Meeste apisto's kleven hun eieren aan het plafond van een stuk hout/kokosnoot/...., maar er bestaan zeker uitzonderingen.
 

Terug
Bovenaan