Verschil meting ph sensor/testmeting


J

jpmdaams

Guest
Ik heb een jbl co2 installatie die op basis van gemeten KH en Ph benodigde co2 toegevoegd.
De ph sensor meet een waarde van 6.8 bij een ingestelde kh van 4. (Na test)
Echter...ik meet met een testset van jbl een ph waarde van 7.2.
(De ph sonde wordt regelmatig gecalibreerd)
Iemand hier een verklaring?
 
Druppeltesten zijn niet heilig wat dat betreft. Zeker met de kleuren, meetnauwkeurigheid etc. (Ik ga ervan uit dat je een druppeltest gebruikt toch?) Ik zou op de gecalibreerde pH elektrode vertrouwen.

Heb je ook een CO2 dropchecker? Daaraan kun je ook zien of er genoeg CO2 in het aquarium zit (en dan de pH/KH tabel ernaast ter vergelijking).
 
Inderdaad, een gekalibreerde pH elektrode kun je gewoon vertrouwen als kalibratie nog recent gedaan is. Die heeft een veel hogere nauwkeurigheid dan zo'n druppeltest.
 
En toch vertrouw ik de sensor niet want de drooggelegd geeft ook een lage co2 waarde aan (blauw)
 
Het is simpel te controleren. Stop je sensor in een ph=7 vloeistof, en eventueel ook nog in een ph =4 vloeistof.
 
Doe ik elke 30 dagen en gisteren nog
 
CO2 kun je niet betrouwbaar berekenen op basis van pH en Kh. misschien is dat het misverstand.
 
Mijn jbl co apparaat bepaald op basis van een zo nauwkeurig als mogelijke meting van druppeltest de kh waarde.
De ph sensor meet de werkelijke en noodzakelijke ph waarde.
En op basis van beiden wordt co geregeld.
Maar dan zegt mijn dropchecker dat het co veel te laag is.
 
Sorry...Jbl bepaald de ph waarde aan de hand van de ingegeven kh...
 
Gewoon overstappen op een zelf ingestelde PH, en dan aan de hand van de kleur van je dropchecker door sturen tot deze mooi groen is. Er kunnen genoeg oorzaken zijn die de PH K/H tabel/berekening niet echt betrouwbaar maken, dus vandaar dat ik het anders zou doen.
 
De drup
Sorry...Jbl bepaald de ph waarde aan de hand van de ingegeven kh...

Heb je niet de mogelijkheid om de ph ook handmatig in te stellen? Ik heb er een van Dennerle en die doet het ook automatisch of gewoon met de hand ingegeven waarden.
 
Mijn jbl co apparaat bepaald op basis van een zo nauwkeurig als mogelijke meting van druppeltest de kh waarde.
De ph sensor meet de werkelijke en noodzakelijke ph waarde.
En op basis van beiden wordt co geregeld.
Maar dan zegt mijn dropchecker dat het co veel te laag is.
Welke dropchecker vloeistof gebruik je? Ik had ongeveer hetzelfde probleem, ik had 30 mg vloeistof, dus de dropchecker bleef altijd donkergroen.
 
Mijn jbl co apparaat bepaald op basis van een zo nauwkeurig als mogelijke meting van druppeltest de kh waarde.
De ph sensor meet de werkelijke en noodzakelijke ph waarde.
En op basis van beiden wordt co geregeld.
Maar dan zegt mijn dropchecker dat het co veel te laag is.

In dat geval moet je eens bezien hoe het zit met je waterdistributie en dus de verdeling van je CO2 over je bak. Komt je CO2 wel overal? Waar komt je CO2 je bak binnen? Waar hangt je pH sensor? Wat hangt je dropchecker?
 
Zoals ik de handleiding even doorgenomen heb om zo goed mogelijk te kunnen helpen is het mogelijk om ''AUTO PH"' uit te zetten waarmee je dus zelfstandig de Ph kan instellen doormiddel naar je dropchecker te kijken.



''Indien u de functie auto pH activeert (zie punt 9.3), zorgt het apparaat automatisch voor de keuze van een pH-instelwaarde die past bij de KH van uw aquarium en voor een weelderige plantengroei zonder de vissen in gevaar te brengen. ''

(6) Instellen van de pH-instelwaarde Vanuit het hoofddisplay komt u direct naar de instelmogelijkheid van de pH-instelwaarde door slechts één toets in te drukken: druk op de OK-toets (start invoer). De actuele pH-waarde is te zien en de pH-instelwaarde knippert. Wijzig de instelwaarden met de keuzetoetsen en bevestig dit door op de OK-toets te drukken.

Hieronder de handleiding. even goed doorlezen. Neem aan dat je deze heb?
 

Bijlagen

  • JBL_ProFlora_pH_Control.pdf
    2.8 MB · Weergaven: 92
Zoals ik de handleiding even doorgenomen heb om zo goed mogelijk te kunnen helpen is het mogelijk om ''AUTO PH"' uit te zetten waarmee je dus zelfstandig de Ph kan instellen doormiddel naar je dropchecker te kijken.



''Indien u de functie auto pH activeert (zie punt 9.3), zorgt het apparaat automatisch voor de keuze van een pH-instelwaarde die past bij de KH van uw aquarium en voor een weelderige plantengroei zonder de vissen in gevaar te brengen. ''

(6) Instellen van de pH-instelwaarde Vanuit het hoofddisplay komt u direct naar de instelmogelijkheid van de pH-instelwaarde door slechts één toets in te drukken: druk op de OK-toets (start invoer). De actuele pH-waarde is te zien en de pH-instelwaarde knippert. Wijzig de instelwaarden met de keuzetoetsen en bevestig dit door op de OK-toets te drukken.

Hieronder de handleiding. even goed doorlezen. Neem aan dat je deze heb?

Dat had ik wel verwacht en dat werkt gelijk aan de Dennerle dus.
 
Ja dat klopt maar ik had eerst de goedkopere van Hobby en die kreeg vrij rap kuren en was qua mogelijkheden ook minder. Dus je betaald wat meer inderdaad maar er is duidelijk verschil met de goedkopere is mijn mening.
 
Komt me bekend voor die afwijking in ph waarde jbl probe en druppeltest of ph pen
waarde jbl wijkt wel degelijk af ten opzichte van een ph pen
Ben ook om die rede overgestapt op een ander merk ph regelaar.
 
Laatst bewerkt:
Nu gebruik ik een eigenbouw aquarium computer maar daarvoor een controller van Chinese makelij die je gewoon op de gewenste CO2 waarde instelde zonder poespas. Uiteraard kan je ook met een druppeltest je KH meten en dan het bijpassende CO2 level kiezen middels een pH aanpassing op je controller. Dat ding werkte altijd zonder enig probleem. Dus dat verschil met duurdere merken hoeft er zeker niet altijd zo te zijn. Zelfs heb ik soms de ervaring dat merkartikelen nodeloos duur zijn waarbij dan ook nog vaak het probleem is dat er alleen spullen van hetzelfde merk als extra toegevoegd kunnen worden omdat die producenten het liefst met eigen maten werken.
U6ebfeb33056040fe8d7e7aaafc4c65d7z.jpg_480x480q90.jpg
 

Terug
Bovenaan