Wat is er nieuw

Verschil Sera en Colombo test.

Erik

Well-known member
Lid geworden
25 december 2016
Berichten
137
Leeftijd
57
Goedendag,
Ik heb altijd mijn waterwaardes gemeten met Sera, ik ben over gegaan op Colombo vanwege het prijs verschil.
Bij de metingen zit toch wel een aanzienlijk verschil:
Sera KH test kleurt geel bij 6, maar dan meet Colombo 4??
Sera GH test kleurt bij 8, Colombo meet dan 6?
De GH is niet zo heel erg, maar een KH verschil van twee punten geeft toch een aanzienlijk verschil in co2 waarde.
Wat is jullie ervaring hiermee, en welke is nu betrouwbaarder?
Misschien eens JBL proberen.
 
Ik gebruik de Colombo voor mn zeewater gebruik ook Colombo. Deze geeft dezelfde kh waarde aan als wat ik weet via het waterbedrijf en daarop gelet lijkt deze me redelijk betrouwbaar.
Hoe dat verschil in de testen kan komen weet ik dan ook niet.
 
De Sera test is nog geen maand oud, de Colombo test een week.
 
Kun je achterhalen welke kh je leidingwater heeft en dan dat eens testen met de testjes?
 
Ik zal eens googlen, ik hoop dat ik het kan vinden.
 
Ik kan alleen de GH en PH vinden, van het drinkwater.
 
Mag ik vragen waar je woont en wat de leverancier is dan?

Btw, je GH week ook af dus die zou je dan kunnen nemen als test want die weet je nu wel begrijp ik.
 
Ik woon in België (Kinrooi), heb wel een heel lijstje met waardes maar geen KH.
Ik zal straks de GH eens meten. Ik heb ook nog een PH test, zal ik die ook eens doen.
 
Ik weet niet of je hier wat aan hebt.
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/jouw-drinkwater
https://www.minimax.be/waterontharder/waterhardheid-resultaat/belgie/limburg/-/kinrooi/3640
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/waterkwaliteit-en-hardheid/waterhardheid
http://www.delta-waterontkalkers.be/gemeenten/kinrooi/


Voor Kinrooi Limburg Belgie kan ik niet echt vinden wat je bij ons in Liedekerke Belgie vind.

Voor mij is deze tabel wel heel overzichtelijk.

https://www.farys.be/sites/extern/files/LG2.pdf

Knipsel Faris Aquaforum !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.PNG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Johnny,
De eerste link had ik ook gevonden, daar heb je een hele lijst met waterwaarden.
Ik ga straks de waarden eens meten die ik heb dan zal ik de verschillen tussen beide merken eens bekijken.
 
Bedankt Johnny,
De eerste link had ik ook gevonden, daar heb je een hele lijst met waterwaarden.
Ik ga straks de waarden eens meten die ik heb dan zal ik de verschillen tussen beide merken eens bekijken.
Oke Erik ik heb ondertussen nog wat toegevoegd aan mijn vorige post,je moet maar eens kijken.
 
De enige test die erg afwijkt is de KH test, daar blijft 2 punten verschil in zitten.

als ik nu de KH afstem met Colombo zit ik rond de 30 ppm co2, maar als ik met die zelfde hoeveelheid KH met Sera meet, heb ik nog maar rond de 20 ppm co2.
Dat is toch een redelijk verschil.
 
Geen co2 expert maar volgens mij kan je de hoeveelheid co2 beter nerekenen aan de hand van een dropchecker. Met die formule die je kan gebruiken blijft het gissen of je wel of niet goed zit kwa co2.
 
Je hebt gelijk, ik heb een dropchecker.
Die is nu licht groen, als ik alles afstem op de Sera test wordt die mint groen.
Dus ik denk dat ik het maar bij de Sera testen hou.
 
Druppeltesten zijn ook niet meer dan een indicatie want die meten ook andere zuren wat de dropchecker niet doet.
 
Gewoon voor de zekerheid de vraag:

Volg je bij beide de handleiding? Want bij sera is het bv anders dan bij JBL. Met een slag om de arm, sera PH is 5 ml met 6 druppels, en JBL is 5 ml met 5 druppels.
Ik weet niet of dat bv bij GH ook is.
 
Weet ik, maar het gaat om Sera en Colombo.
Maar het klopt wat je zegt, en ik heb de handleiding gevolgd.
Het is ook alleen maar bij de KH meting.
 
Weet ik, maar het gaat om Sera en Colombo.
Maar het klopt wat je zegt, en ik heb de handleiding gevolgd.
Het is ook alleen maar bij de KH meting.

Ahja top. Ik denk ik check het even want mijn pa heeft die fout laatst gemaakt. Kocht een nieuwe testset en belde helemaal in paniek op over zijn vijver 😀
 
Oké,op die manier.
Heb ik ook wel gehad, dan klopt er plotseling een test kompleet niet meer, dan nog maar een keer over gedaan.
Maar bij deze blijft het verschil gewoon 2 punten.
 
Weet ik, maar het gaat om Sera en Colombo.
Maar het klopt wat je zegt, en ik heb de handleiding gevolgd.
Het is ook alleen maar bij de KH meting.

En neem dan eens een 5ml spuit. In plaats van vullen tot het streepje. Maakt heel wat uit.
Die cuvetten met streepjes klopt niks van.
 
Hallo Marcel,
Ik gebruik een spuit.:thumbs:
 
En neem dan eens een 5ml spuit. In plaats van vullen tot het streepje. Maakt heel wat uit.
Die cuvetten met streepjes klopt niks van.

Dit is een veel vergeten onderwerp. Oppervlaktespanning.

Als je goed kijkt naar het water in je cuvet dan zie je dat het in het midden lager staat dan aan de randen. Dit noemen ze oppervlakte spanning. Dit heeft op 5ml water in zo een klein diameter buisje een HELE grote invloed.

Als je hier slordig in bent kun je net zo goed niet meten.
 
Dit is een veel vergeten onderwerp. Oppervlaktespanning.

Als je goed kijkt naar het water in je cuvet dan zie je dat het in het midden lager staat dan aan de randen. Dit noemen ze oppervlakte spanning. Dit heeft op 5ml water in zo een klein diameter buisje een HELE grote invloed.

Als je hier slordig in bent kun je net zo goed niet meten.

In de chemie noemen we dit de ‘meniscus’

Het aanvullen van maatcylinders gaat ook met de meniscus.
De onderkant van de meniscus moet gelijk staan met het streepje. Dan heb je de juiste hoeveelheid.

B1601BA0-55AC-49B0-AEB6-6A299044B8FE.jpeg
 
Hallo Marcel,
Ik gebruik een spuit.:thumbs:

Top!

Ik heb een jbl test, en deze kleurt erg zwak. Zeker bij lage KH. Ik doe dan 10ml ipv 5ml en deel de uitkomst door 2.
 
Dat kan natuurlijk ook.
Maar 6 KH is toch niet zo heel laag?
Dat moet toch vrij duidelijk zijn.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan