Wat is er nieuw

Verschil tussen Fissidens fontanus en Fissidens nobilis?

Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Leeftijd
37
In mijn paludarium probeer ik om een 'moswand' te maken. Ik heb een achterwand gemaakt waar water langsaf stroomt (heel langzaam). Ik spleten in de achterwand heb ik Fissidens nobilis gestopt die ik voorafgaand in de blender met water en een beetje yoghurt had geblend tot kleine stukjes. Uiteraard duurt het weken tot maanden voordat ik resultaat ga zien, het is dus afwachten of het gaat lukken.

Ik kan redelijk veel informatie terugvinden over Fissidens fontanus, maar zeer weinig over Fissidens nobilis. Weet iemand misschien, hopelijk uit eigen ervaring, wat de verschillen zijn tussen beide mossen?

Fontanus:
1587662259685.png

Deze zou beter groeien onder water t.o.v. boven water. Echter relatief langzaam ten opzichte van andere mossen.

Nobilis:
1587662251629.png

Wie zou mij meer kunnen vertellen over de verschillen? Over Fissidens nobilis en specifiek over de omstandigheden om deze mossoort emers te groeien?
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips!

Omdat @Cornelius die verkoopsite gaf, dacht ik laat ik eens meer on-line aanbieders opzoeken om te kijken of daar misschien wat meer informatie staat.

Op Bruce Plant staat dit:
1587665968242.png

Vond ik wel opvallend, maar ik neem aan dat ze doelen op de mat waar het mos aan bevestigd is.

Dit wist ik ook nog niet, komt van aquariumplantsfactory:
1587666147465.png

En dit was mij ook niet bekend, komt van reddit:
1587667019247.png

Over de verschillen kwam ik nog deze informatie tegen van de website theaquaportal:
1587666769909.png

Ik kwam deze tweet tegen over het emers groeien van Fissidens nobilis:
1587666379612.png

Hier de reactie van novina.pl:
1587708152927.png

Ik ben wel opgelucht met dit antwoord in die zin dat ik nobilis emers heb aangebracht en ze in stromend (lees sijpelend) water staan. Met de vochtigheid zit het wel goed dus. Ik hoop dus de ideale groeiomstandigheden voor F. nobilis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan