Wat is er nieuw

verschil tussen man en vrouw Botia Sidthimunki?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ikbenFrits
  • Startdatum Startdatum
I

ikbenFrits

Guest
hoi hoi

ik weet niet waar ik het moet plaatsen.
maar mijn slak etende visjes Botia Sidthimunki?
waar ik er nu 2 van heb.
Weet ik niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn.

Hoe zie ik het verschil ?

hierbij 2 foto's van mijn Botia Sidthimunki

228988ikbenfrits_0_84_botia_sidthimunki__3.jpg

113956ikbenfrits_0_84_botia_sidthimunki__4.jpg

wat is een man of wat is een vrouw?

De vrouwtjes van de Yasuhikotakia sidthimunki (soortnaam altijd met een kleine letter) zijn dikker. Dit is echt een soort die je in een grote groep moet houden in een bak met veel verstop plekjes met veel stukken hout en degelijke.

Deze vis staat op de rode lijst van bedreigde diersoorten en gek genoeg is alles in de handel nog steeds wildvang. http://www.iucnredlist.org/details/2953/0

Ze verlangen geregeld wat levend of diepvries voedsel.

Toch worden ze stokoud....De mijne heb ik al vanaf 2007.....! en ze waren volwassen toen ze kwamen.

Ze leggen eitjes bij de vleet, draaien zich razensnel om en hup opgevreten zijn ze weer, als de andere sidhi's ze niet voor waren, ze doen het namelijk in een groep en buitelen over elkaar heen als een stelletje wilden.

Greetzz BigSmoke

Geslachtsonderscheid is bijzonder moeilijk. zelf heb ik een groep van 10 zitten waarbij ik nog steeds het vermoeden heb dat sommige vrouwen in werkelijkheid dikke mannen zijn. overigens is bij deze soort het grootste vrouwtje vaak 'de baas'.

De vis wordt inderdaad heel oud (10-15 jaar is geen uitzondering), maar is vermoedelijk ook pas geslachtsrijp rond de 7 jaar..

Ik raad je aan je school uit te breiden of ze in een schooltje onder te brengen. je zult de visjes een plezier doen en zien dat ze opleven.

Bedankt alvast voor het advies.
maar kunnen Botia sidthimunki samen met Botia striata want daar heb ik er ook een paar van.

ik heb ze gekocht omdat ik een rode posthoorn slakken plaag had.
en die Botia's eten mooi al mijn slakjes op.

Ze zijn overigens wel prijzig die Botia's �8,50 heb ik betaald per stuk.

8,50 is heel goedkoop voor deze vis. Daar kocht ik ze lokaal zelf ook voor. op alle andere plekken kosten ze tussen de 11 en 14 euro per stuk. Ik heb ze ook ooit gekocht als oplossing voor mijn slakkenplaag. ook met 1tje begonnen omdat LFS zei dat het wel kon. Ik zag het beestje nooit, totdat ik een soortgenootje toevoegde. daarna nog 5 erbij gezet en erachter gekomen hoe gaaf deze beestjes zijn.

Ik denk wel dat ze samen kunnen, maar ik zou het niet aanraden. 1 soort op de bodem geeft hoe dan ook een rustiger beeld. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat de sidth's zich niet op hun gemak voelen door hun grotere medebewoners.
de striata wordt ook 2 keer zo groot als de sidth. Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat de striata wat onverdraagzaam kan zijn, maar dat kan ik niet op basis van eigen ervaring bevestigen.

De striata ziet in de paartijd alle andere soortgenoten ( en neven en nichten) als concurrentie en dan kan het er wel wild aan toe gaan, ze willen dan ook wel vinnen en staart bijten, maar heb idd nog nooit vissen gezien met wonden.

Sidhi's zijn eigenaardige vissen, ze hebben geen draaibare wervels en toch lijkt het net of ze (als dolfijnen) hun kop naar links en rechts kunnen draaien.
Ook spelen ze graag, ze kunnen letterlijk urenlang met 3 of 5 rondjes racen door of over een bepaald stuk hout of steen, een soort van krijgertje. Ik heb ze nog NOOIT een slak zien eten.

Greetzz BigSmoke

Botia striata eten wel degelijk slakken, want er liggen witte slakken huisjes in mijn Rio 125.
Naar mijn weten eten alle Botia soorten, slakken.

mijn sidthimunki's zijn ook gek op slakken. als ik er een paar in gooi ontstaat er een ware furie en worden ze binnen no-time opgegeten..

Zo zie je maar dat er nogal verschillen in waarnemingen en populatie zijn...!

Greetzz BigSmoke

Ook deze visjes heb ik inmiddels verkocht...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan