Wat is er nieuw

Verschil tussen mineralen?

Halsiemp3

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2012
Goede morgen,
Zit er verschil tussen de mineral salt?
Ik gebruik nu Sera mineral salt.
Zag dat er ook Sera mineral schrimp is.
En ik zag Bee-Shrimp Mineral GH+.

Zit er ook nog verschil kwa mineralen?

Ik zit op volledig osmose water en meng hem nu aan tot
200us

Mvg Nick

Laatst bewerkt:
Goede vraag,denk zelf van wel maar heb er totaal geen verstand van om eerlijk te zijn.
Ik ben sinds kort zelf ook bezig met mineralen en had eerst een standaard pot van Dennerle,omdat het voor garnalen is ben ik toch maar voor de zekerheid overgegaan op spul dat specifiek voor garnalen is en gebruik nu Bee Shrimp mineralen.

Goede morgen,
Zit er verschil tussen de mineral salt?
Ik gebruik nu Sera mineral salt.
Zag dat er ook Sera mineral schrimp is.
En ik zag Bee-Shrimp Mineral GH+.

Zit er ook nog verschil kwa mineralen?
Ze verhogen allemaal je GH, dus voornamelijk het calcium en magnesium gehalte. Elke fabrikant zal zo zijn eigen verhouding van Ca en Mg handhaven, en zal er al dan niet nog iets extra aan toevoegen (kalium en sporenelementen bv.). Als je dus tot 200µs toevoegt zal het calciumgehalte dus wat schommelen tussen de merken naargelang de andere stoffen die zijn toegevoegd.
Meestal word er calciumchloride gebruikt als calcium bron, dit lost heel goed op. Je kan dat makkelijk herkennen omdat het hygroscopisch is. Beetje op een lepel doen en een tijdje later zul je alleen nog maar water in de lepel terugvinden.

Las bv op de gebruiksaanwijzing van dat Dennerle spul dat er absoluut geen onopgeloste stukjes mineraal in de bak mogen en bij dat andere spul is het juist goed om die ook toe te voegen.

Ik gooi altijd de hoeveelheid in een emmer met osmose en roer dat even en hup de bak in.

Las bv op de gebruiksaanwijzing van dat Dennerle spul dat er absoluut geen onopgeloste stukjes mineraal in de bak mogen en bij dat andere spul is het juist goed om die ook toe te voegen.
Weet niet welke van Dennerle je gebruikt, maar kan neerslag zijn met de carbonaten.
Bij de andere zullen het stoffen zijn die langer nodig hebben om op te lossen, maar wel nuttig zijn.

Dat komt dan idd van de carbonaten.
Je kan dat wat voorkomen door telkens kleine hoeveelheden toe te voegen en wachten tot alles is opgelost eer je een nieuw schepje toevoegt.

Klinkt wel logisch idd maar kies toch voor de zekerheid voor die van Salty shrimp,probeer nu te vinden wat dat allemaal precies bevat om te vergelijken met die van Dennerle.

Die van Dennerle ligt wat dichter bij natuurlijk water. Vooral de verhouding tussen sulfaat, chloride, kalium en natrium. Nadeel is dat het moeilijker oplost.
Mits salty shrimp GH/KH+ aangeeft dat alles makkelijk oplost zal dat vooral chloride en natrium bevatten. Op zich is daar niets mis mee, de balans ligt gewoon wat anders. Maar als je zeker wil zijn kan je eens een mail sturen.
Qua prijs is de Salty Shrimp belachelijk duur voor wat het is.

Hahaha dan kan ik voorlopig gewoon mijn eigen mineralen blijven gebruiken en dan voeg ik als extra ook wat dennerle crusta mineral toe die vond ik nog in mijn kast 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan