Verschil tussen:

R

Ronald V

Guest
Wat is het verschil tussen de volgende TL verlichting:
36W/830
36W/840
36W/940
36W/950

En welke combinatie van deze TL buizen, kan ik het best gebruiken voor een vol beplant aquarium.
Ik heb er 4 nodig, waarvan de achterste 2 het eerst aangaan en het laatste uitgaan. Achter staan ook de meest lichtbehoeftige plantjes.
 
Achter de schuine streep staat het eerste cijfer staat voor de kleurweergaveindex, het tweede en derde cijfer staan voor de kleurtemperatuur.


36W/830 - kleurweergaveindex 8, kleurtemperatuur 3.000 Kelvin
36W/840 - kleurweergaveindex 8, kleurtemperatuur 4.000 Kelvin
36W/940 - kleurweergaveindex 9, kleurtemperatuur 4.000 Kelvin
36W/950 - kleurweergaveindex 9, kleurtemperatuur 5.000 Kelvin


Hollandse plantenbakfanaten gebruiken dikwijks 4.000 of 6.500 Kelvin. Velen komen uit bij Philips 840 of 865.
 
Lampen maken niet veel uit voor je planten, wel voor jou zicht.
Dus kies lampen uit die jij mooi vind.
9xx reeksen zijn meestal moeilijker te verkrijgen.
 
Mascha&Ivo zei:
Achter de schuine streep staat het eerste cijfer staat voor de kleurweergaveindex, het tweede en derde cijfer staan voor de kleurtemperatuur.


36W/830 - kleurweergaveindex 8, kleurtemperatuur 3.000 Kelvin
36W/840 - kleurweergaveindex 8, kleurtemperatuur 4.000 Kelvin
36W/940 - kleurweergaveindex 9, kleurtemperatuur 4.000 Kelvin
36W/950 - kleurweergaveindex 9, kleurtemperatuur 5.000 Kelvin


Hollandse plantenbakfanaten gebruiken dikwijks 4.000 of 6.500 Kelvin. Velen komen uit bij Philips 840 of 865.

Ik heb er nu 2 van 950 (achterste 2) inzitten en heb het gevoel, dat vanaf toen de planten achteruit gaan. Het lijkt erop dat ze iets tekort hebben, maar ik krijg er mijn vinger niet op. Bladeren krullen, maar ze groeien verder wel snel en mooi gelijkmatig. De mini Lobelia cardinalis onder de 2 950 buizen is het aanzien niet meer waard, tot verslijmen aan toe.

backplay zei:
Lampen maken niet veel uit voor je planten, wel voor jou zicht.
Dus kies lampen uit die jij mooi vind.
9xx reeksen zijn meestal moeilijker te verkrijgen.

Ik heb dus het gevoel, dat het wel wat uitmaakt...zie mijn antwoord naar Mascha&Ivo. Kun jij mij uitleggen, waarom lampen niet veel uit maken voor de planten?
 
backplay zei:
Lampen maken niet veel uit voor je planten, wel voor jou zicht.
Dus kies lampen uit die jij mooi vind.
9xx reeksen zijn meestal moeilijker te verkrijgen.
De kleur(temperatuur) van lampen maken wel degelijk uit voor de groei van je planten. Daarnaast zullen warme temperatuurkleuren (die wij 'aangenamer' vinden) sneller voor algen zorgen.

http://www.peteducation.com/article.cfm ... 1&aid=2689
Generally, a lamp that is focused more on the red part of the spectrum (low K rating) will exhibit colors better than a lamp with a higher Kelvin rating. But, lamps with a low Kelvin rating tend to grow algae at a much faster rate, resulting in more maintenance.
Most of the freshwater aquatic plants that are available on the market originally came from the shallow tributaries and rivers of Central and South America. The water clarity in these areas is typically murky to stained. Because of the shallow waters that these plants come from, the spectrum of light that they are subjected to is going to be in the full spectrum range, similar to natural daylight. This range on the Kelvin scale is between 5500 K to 7500 K

Over het algemeen wordt 'koudwit/daglicht' licht (6500K) aangeraden voor plantengroei. Eigenlijk heeft een plant voor groei alleen blauw en rood nodig, en is groen licht overbodig.

http://www.ext.colostate.edu/mg/gardennotes/142.html
Red and blue have the greatest impact on plant growth. Green light is least effective (the reflection of green light gives the green color to plants). Blue light is primarily responsible for vegetative leaf growth. Red light, when combined with blue light, encourages flowering.
Om deze reden gebruiken (wiet)plantenkwekers vaak speciale rood-blauw LED lampen ;)
 
geeeert zei:
backplay zei:
Lampen maken niet veel uit voor je planten, wel voor jou zicht.
Dus kies lampen uit die jij mooi vind.
9xx reeksen zijn meestal moeilijker te verkrijgen.
De kleur(temperatuur) van lampen maken wel degelijk uit voor de groei van je planten. Daarnaast zullen warme temperatuurkleuren (die wij 'aangenamer' vinden) sneller voor algen zorgen.

http://www.peteducation.com/article.cfm ... 1&aid=2689
Generally, a lamp that is focused more on the red part of the spectrum (low K rating) will exhibit colors better than a lamp with a higher Kelvin rating. But, lamps with a low Kelvin rating tend to grow algae at a much faster rate, resulting in more maintenance.
Most of the freshwater aquatic plants that are available on the market originally came from the shallow tributaries and rivers of Central and South America. The water clarity in these areas is typically murky to stained. Because of the shallow waters that these plants come from, the spectrum of light that they are subjected to is going to be in the full spectrum range, similar to natural daylight. This range on the Kelvin scale is between 5500 K to 7500 K

Over het algemeen wordt 'koudwit/daglicht' licht (6500K) aangeraden voor plantengroei. Eigenlijk heeft een plant voor groei alleen blauw en rood nodig, en is groen licht overbodig.

http://www.ext.colostate.edu/mg/gardennotes/142.html
Red and blue have the greatest impact on plant growth. Green light is least effective (the reflection of green light gives the green color to plants). Blue light is primarily responsible for vegetative leaf growth. Red light, when combined with blue light, encourages flowering.
Om deze reden gebruiken (wiet)plantenkwekers vaak speciale rood-blauw LED lampen ;)

We leven ondertussen in de 21e eeuw, en staan gelukkig al wat verder qua onderzoek naar fotosynthese en de invloed van het licht.

geeeert zei:
Over het algemeen wordt 'koudwit/daglicht' licht (6500K) aangeraden voor plantengroei. Eigenlijk heeft een plant voor groei alleen blauw en rood nodig, en is groen licht overbodig.
Sorry, maar dit is een gebrek aan kennis en heeft niets met de realiteit te maken.

Kijk eens naar de praktijk... Oerlelijke plantengroei met 6500K lampen, schitterende plantengroei met 10.000K lampen en omgekeerd.
Wiet vergelijken met een onderwaterplant?
 
geeert zei:
De kleur(temperatuur) van lampen maken wel degelijk uit voor de groei van je planten. Daarnaast zullen warme temperatuurkleuren (die wij 'aangenamer' vinden) sneller voor algen zorgen.

Mij is altijd verteld dat algen juist sneller verschijnen bij het witte licht en niet bij de gelere en warmere kleuren.

De oude EI gids gebruikte ook de 10.000K buizen en had een kampioensbak destijds hiermee.
Hij vertelde ook dat de kleur in principe weinig uitmaakt.
 
jessicapilon zei:
geeert zei:
De kleur(temperatuur) van lampen maken wel degelijk uit voor de groei van je planten. Daarnaast zullen warme temperatuurkleuren (die wij 'aangenamer' vinden) sneller voor algen zorgen.

Mij is altijd verteld dat algen juist sneller verschijnen bij het witte licht en niet bij de gelere en warmere kleuren.

De oude EI gids gebruikte ook de 10.000K buizen en had een kampioensbak destijds hiermee.
Hij vertelde ook dat de kleur in principe weinig uitmaakt.
Het in onze ogen 'witte' licht bevat meer geel/rood dan je zou denken. De hogere Kelvin lampen zien er daarom vaak blauwig uit. Een zonnige dag met blauwe lucht gaat inderdaad richting de 10.000K. [size]Daarnaast heeft het menselijk gestel/oog een lichtgevoeligheid afhankelijk van de golflengte (groen het gevoeligst). Daarom kan een lamp die een minder vermogen over het kleurenspectrum uitstraalt, toch feller doen lijken.[/size]
[image]http://i138.photobucket.com/albums/q261/newt_album/HumanEyeSensitivity.jpg[/image]
Gevoeligheid van menselijk oog




Betreft het groeien van planten bij "gelere en warmere kleuren":
[image]http://i138.photobucket.com/albums/q261/newt_album/chlorophyll.jpg[/image]
De chlorofyl/bladgroen in planten is met name gevoelig voor blauw en rood licht. Als dat "warmere" licht genoeg rood bevat, zal dat inderdaad de plant doen groeien. Rode planten doen het ook beter onder blauw licht (gezien de rode kleur van de plant het rode licht weerkaatst i.p.v. absorbeert)

Daarnaast komt de 6500K die ik adviseer het dichtst bij normaal daglicht, iets wat m.b.t. volg-de-natuur toch logisch lijkt.

Een lagere lichttemperatuur (~3000K) lamp die als 'warm-wit' wordt verkocht bevat meer rood en geel.


http://www.ratemyfishtank.com/articles/170
In regard to aquarium lighting, bulbs with higher Kelvin ratings (above 5500 K) have a �cool� color temperature, producing blue-green light. Lamps with color temperatures below 3000 K are �warm�, producing yellow-red colors. The Kelvin rating of a lamp is especially important to consider for planted tanks � live plants thrive best under 6500 K lamps.


Om mijn antwoord even te nuanceren, verschillende kleuren alg floreren onder verschillende kleuren licht. Gezien de meeste algen groen zijn en dus hetzelfde licht gebruiken als de groene planten, is het verstandig de meeste efficiente lichtbron te kiezen voor je plantengroei (en algen geen kans te geven). Overigens wil ik niet uitsluiten dat er meerdere oorzaken voor algen kunnen zijn behalve verlichting. ;)
 
Ronald V zei:
Ik heb er nu 2 van 950 (achterste 2) inzitten en heb het gevoel, dat vanaf toen de planten achteruit gaan. Het lijkt erop dat ze iets tekort hebben, maar ik krijg er mijn vinger niet op. Bladeren krullen, maar ze groeien verder wel snel en mooi gelijkmatig. De mini Lobelia cardinalis onder de 2 950 buizen is het aanzien niet meer waard, tot verslijmen aan toe.

backplay zei:
Lampen maken niet veel uit voor je planten, wel voor jou zicht.
Dus kies lampen uit die jij mooi vind.
9xx reeksen zijn meestal moeilijker te verkrijgen.

Ik heb dus het gevoel, dat het wel wat uitmaakt...zie mijn antwoord naar Mascha&Ivo. Kun jij mij uitleggen, waarom lampen niet veel uit maken voor de planten?

Als bladeren krullen en planten verslijmen, is er meestal teveel licht, of een tekort het is maar hoe je het beziet.
Die 950 lampen geven waarschijnlijk een hogere PAR, waardoor er dus meer vraag naar o.a. CO2 is. Word hier niet aan voldaan, is er meer energie verbruik door beschadiging dan dat er energie geproduceerd word en hersteld. Dan krijg je dus zulke dingen.

Waarom maakt het wel uit? Omdat er met alleen rood licht een andere groei is dan alleen blauw licht?
Is er iemand die allen rood licht gebruikt? Of alleen blauw en rood? Alleen groen?
Ooit al een planten/algen probleem opgelost door wat meer/minder rood of appelblauwzeegroen?
Gaat je planten anders groeien als je naast je witte lamp er een blauwe of rode bijhangt?

Met alle lampen die er tegenwoordig verkrijgbaar zijn is er bewijs genoeg dat je met elke lamp iets fantastisch kunt maken, of volledig verknoeien. Al die bovenstaande vragen hebben dus geen enkele zin.
Denk niet dat wij planten in bloei gaan trekken, om er later sappige toppen van te kunnen oogsten. Met een tip om een middagpauze van een paar uur in te lassen zodat je langer van je planten kan genieten, ga je bij de eerste de beste kweker meteen terug in het deurgat staat... ;)
 
Terug
Bovenaan