Verschil zand en grind?


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Ik lees veel over zand vs grind op dit forum. Zeker als het gaat over bodemvissen. Maar wat is het verschil ? Korrelgrootte? Waar zit dan de grens qua korrelgrootte? (in aquaria-land. In de bouw bijv. ligt de grens bij 4.75mm maar ik denk niet dat in aquaria-land een korrel van 4.5mm nog als zand gezien wordt? ;) ).

Ik lees ook wel eens dat grind "scherp' is (als in niet afgerond/afgesleten), maar volgens mij zijn zandkorrels niet per definitie altijd afgerond? Dus scherp vs rond kan ook niet helemaal het verschil uitmaken?
 
ik heb zelf in al mijn aqaria grind dus ik kan er niet helemaal goed op oordelen maar ja

ik vind dus grind beter alleen moet je dan wel goed fijn gemalen grind want anders hoopt er afval tussen de steentjes op
,maar zand is beter als je veel bodem vissen neemt dat vinden ze fijn alleen is zand niet zo goed voor planten
 
Aquasand van de Hornbach is veel gebruikt en afgerond met een korrel van 0,4-0,8mm en prima spul. Te fijn zand zou ik ook niet adviseren.
 
Goed uitgangspunt. Ik vraag me ergens wel af wie ooit die maten bedacht heeft. :D Een stukje "grind" van 6 centimeter hoef ík niet tegen mijn voorhoofd gegooid te krijgen... Au. Dat noem ik een steen.
 
dan gooien we gewoon een 25kg zak grind van 6 mm tegen je voorhoofd. we doen niet zo moeilijk.... :DD

Nee zonder gekheid, natuurlijk zand en grind is altijd afgerond het is ontstaan door erosie en heeft daardoor geen scherpe randjes meer.
Brekerszand, grit en split worden gemaakt door grotere stenen/rotsen fijn te maken en zijn daardoor een stuk scherper.

ik ben een voorkeur voor grof zand, grind tot een mm of 4-5 kan ook nog wel maar daar blijft al veel meer vuil tussen liggen en vraagt dus meer onderhoud.
het overgrote deel van de bodemvissen leeft voornamelijk op bodems van zand of silt. grind is voor hen sowieso not done imo.
 
Laatst bewerkt:
Als je dat zou kunnen doen, heel graag! Dat vind ik fijn. Maar zand is nog het fijnst. 🤪
 
Ik zit ook te overwegen een nieuw, groter, aquarium aan te schaffen. En dus ook een nieuwe bodem. Ik vind zand in principe het mooist, maar zie zo vaak fotos voorbij komen waar het zand, met name wat tegen de ruiten aan ligt, van die vieze donkere plekken (alg?) heeft. Daarnaast... zie je niet ieder vuil dingetje op een lichte bodem? Oftewel: in nieuwstaat lijkt het zo mooi, maar wordt het op de iets langere termijn niet een ramp om mooi te houden? En daarom verstandiger voor bijvoorbeeld een donkere grind bodem te gaan?
 
die vieze donker plekken zitten algemeen niet in het zand maar tussen zand en raam
1611838303953.jpg
1611837845104.jpg
je kan dit er dus zo afvegen
Gebeurd trouwens ook met grind ook weer een algen film tussen raam en bodem bedekking.
Mochten de donkere plekken elders in het zand voor komen is er iets goed mis.
Probleem van algen film is eenvoudig te verhelpen door zorgen dat er geen zonlicht contact tussen zand grind komt door bv de opstaande rand bak te verhogen.
Zal dan ongetwijfeld op den duur nog wel ontstaan maar valt dan niet meer op ;)
 
Daarnaast... zie je niet ieder vuil dingetje op een lichte bodem? Oftewel: in nieuwstaat lijkt het zo mooi, maar wordt het op de iets langere termijn niet een ramp om mooi te houden?
Dit valt erg mee. Je ziet wel net een tintje kleurverschil tussen nieuw filterzand en zand dat er al langer ligt. Maar qua vuil dat erop ligt, nee. Het zand op onderstaande foto ligt er 1,5 jaar in.

20210106_190742.jpg

Een voorwaarde voor een frisse bodem (van welk materiaal dan ook) is voldoende circulatie. That's basically it.
 
Dank nog voor de info! Dan wordt het denk ik toch een zandgrond :)
 
Dit valt erg mee. Je ziet wel net een tintje kleurverschil tussen nieuw filterzand en zand dat er al langer ligt. Maar qua vuil dat erop ligt, nee. Het zand op onderstaande foto ligt er 1,5 jaar in.

Bekijk bijlage 317688

Een voorwaarde voor een frisse bodem (van welk materiaal dan ook) is voldoende circulatie. That's basically it.
Wat voor zand gebruik je hier?
 

Terug
Bovenaan