Verschillende algen in garnalenbak

DutchMin

Member
Lid geworden
1 februari 2022
Berichten
7
Leeftijd
23
Hallo, mijn 2de bericht hier. Vorige keer goed geholpen met mijn nitriet probleem en alles ziet er nu goed uit maar..
Tijdens het opstarten van mijn aquarium zijn er al verschillende algen gegroeid (ik denk door de hoge nitraat gehaltes).
De neocaridina's zitten er nu in maar het zijn niet echt de beste algeneters.. vandaar, graag tips :D
Voer zeer weinig.

Vraag mij af wat ik nu moet doen. Algeneter toevoegen? Maar het is een klein aquarium dus kan er niet veel... zie bijvoorbeeld de Otocinclus maar die wordt aangeraden met minimaal 10 te houden en dat is gewoon niet te doen in mijn aquarium.
Las ook veel over torenslakken en slaketende slakken (wordt vaak gezien als plaag maar zijn goede opruimers, bodemluchters en eten alg) maar kans op uitbarsting...
Of Japonica garnalen? Bekende algeters en aangezien het caridina's zijn kunnen ze niet voortplanten met mijn huidige neo's..
(en ja als ik iets toevoeg gaat het waarschijnlijk ook af en toe een babygarnaal opeten) maargoed.. als die kans zo klein mogelijk is..
Of wachten? Maar aangezien ik sinds kort pas mos krijg op het hout betekent t wel dat het nog blijft groeien.

De vragenlijst:

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
30L aquarium met alleen garnalen (neocaridina blue dream) erin. Draait 3-4 weken.

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Nitraat: 0-10 mg/l (kleur heel lichtroze)
Nitriet: 0
GH: 7-14
KH: 6
pH 6.8-7
chloor: 0
(dit is alles wat ik momenteel kan meten)

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Ververs ongeveer 1x per week (5 dagen geleden bodem schoon gezogen)

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ja. Gebruik Floragrow Pro. Maar dosering is volgens hun 6 pompjes per week. Heb in de 3 a 4 weken nu denk ik in totaal 4 pompjes toegevoegd. Zeer weinig dus.

Voeg je CO2 toe aan het water?
Nee, is een klein bakje :D

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Ja voedingsbodem zonder ammonia. Is 3/4 weken oud

Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
Verlichting is paar lampje met paar ledjes. Deze staat sinds kort 6 uur per dag aan. Voorheen ongeveer 10 uur per dag.

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Heel klein beetje draadalg.
Bruinalg?? op javavaren. Kleine bruine spikkels
alg in mos
begint sinds kort alg op het hout?

Heb je een foto van je aquarium en de algen?
1.jpg2.jpg4.jpg5.jpg6.jpg

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Javavaren, christmasmos, javamos, vuurmos, Bacopa caroliniana, Ranunculus inundatus

Hoe lang heb je dit probleem al?
Sinds opstart is het opgelopen

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Informatie opgezocht en licht verminderd.
 
Het kan aan mij liggen maar echt algen zie ik niet. Die puntjes op foto 1 zijn denk ik sporen op een Javavaren.
 
Even een scherpere foto toegevoegd. Wat is die bruingroene rommel op mijn mos?
En heb even gekeken naar sporen op een java varen maar volgensmij zitten die alleen op de bladeren en niet op stelen.
P1060118.JPG
11.jpg
 
Op foto 2 zie ik geen algen en op foto 1 kan dat geen vuil zijn wat je er met de hand uit kan wapperen? Ik heb het idee dat die rare spul ook een beetje op het grind onder het mos ligt.
 
Terug
Bovenaan