Verschillende algen.

P

Polarbear

Guest
Momenteel word het aquarium langzaam bedenkt met bruine algen op vooral de ramen (vooral achterkant en bodem).
Ook komt op kienhout klein beetje groen alg (kleine plukjes), maar word wel van gegeten lijkt wel.

Dat groene alg lijkt momenteel nog onschuldig, omdat het ook als voedsel lijkt te zijn. Maar hoe kan ik het beste het bruine weg krijgen? Eraf vegen heeft geen zin, omdat het na 2 dagen weer wat vlekken terug zijn.

Dit is de eerste keer dat ik met algen in aanmerking kom.
 
Wat zijn je waarden en heb je een foto van de bruine alg??
Wat voeg je verder toe??
 
Waterwaardes zijn momenteel:
ph: 7.6
no2: 0
no3: 10
po4: 0.5
gh: 8
kh: 3

Voeg alleen Nitro en Fosfo wekelijks toe.
Gebruik ook sinds kort bio co2. Maar toen had ik dat bruin al. Het is soort wazige bruine laag. Op planten heeft het hele kleine haartjes.
Door co2 toe te dienen. hoopte ik het ook kwijt/verminderd te krijgen

367166polarbear_0_82_20140522_205755.jpg

Het is beetje slecht te zien.
 
Hoelang draait je bak dan want bruine alg heb je vaak tijdens de eerste periode.
Maar dat is een vettige laag zeg maar die je zo wegwrijft. Maar bruin met haartjes zegt me niks. Ik hoop dat je er een betere foto van kan maken.
Je ph mag ook wel wat lager denk ik hoor.
 
Met een magneetje is het heel makkelijk eraf te halen. Maar na 2 dagen zit het er weer.
De bak draait al aantal maandjes, dus nieuwigheid is het niet.
 
Groenalg krijg je in de regel bij een co2 tekort. Jou co2 is bijna 0 en met je kh van 3 moet je naar een ph van zeker 6.7 toe. Dus ik denk als dat niet lukt een groter bakje nemen.
Die bruine alg is vaak een silicaatprobleem. Dat heb je ook al langer denk ik zeker??
Is er iets veranderd waardoor je die bruine alg wordt veroorzaakt??
Zolang het niet op de planten zit zou ik me daar niet te druk om amken.
Tegen de groene alg is een lagere ph een oplossing denk ik want je hebt nu nagenoeg geen co2.

Ik weet niet hoelang je licht aan staat maar ik heb het zo n 9 uur aan hier.
Je voedingswaarden zijn niet al te hoog dus ik zou niet te lang het licht aan hebben als ik jou was hoor.
 
Co2 ben ik al mee bezig. Een diffuser is ook al besteld, waar ik nog op wacht.

Wat bedoelje met "silicaat probleem"?

Momenteel staat de klok van 11:00 - 20:00, dat zou voldoende moeten zijn.
Dus ben zoieso bezig met co2, omdat ik weet dat dat weinig is en ook dacht bruinalg dan weggaat.
 
Bruinalg ontstaat vaak tgv een hoog silicaatgehalte in het leidingwater. Dat kan ook bij weinig licht maar sommigen betwijfelen dat en ik heb in mijn 60cm bakjes met weinig er ook geen last van, dus meestal is de oorzaak teveel silicaten in het water.
Veel snelgroeiers en planten verbruiken dat en daarom trekt het vaak na een poosje wel weg.
Maar als je veel ververst is er een kans dat je steeds weer nieuwe silicaten inbrengt.
Als je dit al een tijdje hebt zou je eigenlijk eens je Si moeten laten meten als het kan.
Dit veroorzaakt dus vaak de bruinalg/opstartalg die we kennen. Het is ook een bacterie en geen echte alg.

Je bruinalg/opstartalg staat in zoverre dus los van de co2. Weinig co2 veroorzaakt wel vaak groene algen.
Je verlichtingsduur is prima zo hoor.
 
Silicaat komt nog wel eens van steen af. Heb je onlangs nieuwe stenen/grind toegevoegd?

pH kan je evt. goedkoop verlagen met eikenbladextract. Was voor mij de enige manier om genoeg CO2 te krijgen, maar wel mee oppassen want het is sterk spul en ik weet niet of alle vissoorten het op prijs stellen.
 
jessicapilon zei:
Bruinalg ontstaat vaak tgv een hoog silicaatgehalte in het leidingwater. Dat kan ook bij weinig licht maar sommigen betwijfelen dat en ik heb in mijn 60cm bakjes met weinig er ook geen last van, dus meestal is de oorzaak teveel silicaten in het water.
Veel snelgroeiers en planten verbruiken dat en daarom trekt het vaak na een poosje wel weg.
Maar als je veel ververst is er een kans dat je steeds weer nieuwe silicaten inbrengt.
Als je dit al een tijdje hebt zou je eigenlijk eens je Si moeten laten meten als het kan.
Dit veroorzaakt dus vaak de bruinalg/opstartalg die we kennen. Het is ook een bacterie en geen echte alg.

Je bruinalg/opstartalg staat in zoverre dus los van de co2. Weinig co2 veroorzaakt wel vaak groene algen.
Je verlichtingsduur is prima zo hoor.
dus om de silicaten weg te krijgen, meer snelgroeiers?
Heb momenteel valliceria en cabomba die wel als kool groeien, heb daar hele bossen van.

Dus simpel, wat is verstandig om bruinalg weg te krijgen en weg houden.
Want mocht het veel silicaten zijn, hoe gaat dat weg?
 
Als het eenmaal door de planten is verbruikt dan kan het alleen nog terugkomen als je bv water toevoegd waarvan de waarde hoog is of als je stenen toevoegt met veel silicaten.
Anders zal het goed blijven en ben je er af.
Wellicht is het gehalte van je water erg hoog dus ik zou dat anders ook even laten meten.
Ook kun je siklicaatverwijderaar voor in je filter kopen maar dat filtert ook de fosfaat er weer uit dacht ik en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Werken met osmosewater zou ook kunnen nog.

Maar ik zou eerst eens kijken wat nu de oorzaak is en laten meten wat de waarde is van je leidingwater.
En zoals ik al zei verbruiken planten silicaten dus dat is ook goed.
 
Indd, ik dacht al, ik heb niet eens goudvisjes of pleco's :(
Maar ik zal eens kijken wat ik met de info kan doen
 
Buitenom dat co2 hoger moet, welke waardes zou ook beter mogen en naar welke waarde?
 
Ik zou eens proberen om het silicaatgehalte te laten meten.
 
Hoeveel moet dat zijn per liter?
Als dat t� hoog is, hoe verlaag ik dat dan het beste?
Zoals je hierboven bescheef met voldoende beplanting, toch?
 
Tja moeilijk te zeggen als je mij vraagt. Zo laag mogelijk eigenlijk want teveel kan die bruine alg veroorzaken.
Er is silicaatverwijderaar voor als het in het leidingwater ook hoog is en anders is osmose een optie.
Maar ik zou dus het van je aquawater laten meten en van het leidingwater.
Wellicht kan de lfs dat doen en anders zijn er setjes voor in de handel.
 
Terug
Bovenaan