Wat is er nieuw

Verschillende cory's bij elkaar

  • Onderwerp starter Onderwerp starter dangermind
  • Startdatum Startdatum
D

dangermind

Guest
Hallo,
Ik kan van een vriend Cory's overnemen. Nu zijn hetverschillende soorten bij elkaar. Ik weet dat cory's van soortgenoot gezelschap houden. maar geld dit ook met verschillende soorten cory's?
Deze kan ik overnemen:

5 albino
2 venezuela black
3 sterbai
5 adolfoi
5 plateous (of hoe je dat typt)
 
Gaat heel goed al zullen er vast weer mensen zijn die zeggen dat je soorten onderling beter niet
mixed.
 
Scholen doen ze,ongeacht welk soort.
 
Danku!
 
Mondeo zei:
Scholen doen ze,ongeacht welk soort.

Die snap ik niet helemaal Alex.
Er zijn namelijk diverse soorten die helemaal niet met elkaar scholen.

E�n grote groep van dezelfde soort is gewoonweg het allermooiste. Nu komen Albino's en Black Venezuela uit dezelfde Aeneus-groep en zijn de andere toch redelijke groepjes (en prachtige Corys), dus er zullen geen "eenzame eenlingen" zijn,
maar ze scholen zeker niet allemaal met elkaar en hebben ook vaak verschillend (sociaal) gedrag.

Samen zwemmen, in elkaars nabijheid zijn en scholen is daarbij echt verschillend.

Mijn Leucomelas zwemmen lekker met mijn Venezuelas, maar een school wordt het nooit. Paleatus gedraagt zich totaal anders dan Aeneus, etc etc....

Groet,

CoryfanAad
 
Samen zwemmend,is toch al gauw school gedrag. In de beperkte ruimte wat aquarium heet?
Zoals in de natuur,is enkel dromen voor de gemiddelde aquariaan.
 
Mondeo zei:
Samen zwemmend,is toch al gauw school gedrag. In de beperkte ruimte wat aquarium heet?
Zoals in de natuur,is enkel dromen voor de gemiddelde aquariaan.

Ben ik niet met je eens Alex, maar alla.

Zoals gezegd zwemmen mijn Corys ook met elkaar, maar scholen voor geen meter. Dat kan je ook zien als ze ergens van schrikken (waardoor juist het schoolgedrag versterkt zou worden). De Leucomelas bijvoorbeeld duiken tussen de planten en de Venezuelas zoeken elkaar op (=scholen).


Mijn Paleatus zwemmen vaak als onderzee�rs door de bak op een totaal andere wijze dan Aeneus of Panda.

In de natuur zie je ook hele grote scholen van ��n (of enkele op elkaar lijkende) soort(en). Dat schoolgedrag wordt ook bepaald door gedrag en met name sociaal (paar) gedrag e.d.

In de Aeneus-groep zitten 14 (geloof ik) soorten die wel scholen, maar ook kruisen.

Een Coryverzameling is echt iets anders dan een Coryschool in mijn optiek
 
Overigens zijn er ook diverse soorten die ook helemaal niet met elkaar zwemmen !!!
 
Even een voorbeeld: als je 2 pygmaes bij 6 paleatus zou doen, zullen ze er vast wel bij liggen, maar of het nu echt goed gezeldschap is?
Dit s natuurlijk ook wel een heel extreem doordat de een 2 keer zo groot word maar het gaat om het principe toch?
 
AadMec zei:
Mondeo zei:
Samen zwemmend,is toch al gauw school gedrag. In de beperkte ruimte wat aquarium heet?
Zoals in de natuur,is enkel dromen voor de gemiddelde aquariaan.

Ben ik niet met je eens Alex, maar alla.

Zoals gezegd zwemmen mijn Corys ook met elkaar, maar scholen voor geen meter. Dat kan je ook zien als ze ergens van schrikken (waardoor juist het schoolgedrag versterkt zou worden). De Leucomelas bijvoorbeeld duiken tussen de planten en de Venezuelas zoeken elkaar op (=scholen).


Mijn Paleatus zwemmen vaak als onderzee�rs door de bak op een totaal andere wijze dan Aeneus of Panda.

In de natuur zie je ook hele grote scholen van ��n (of enkele op elkaar lijkende) soort(en). Dat schoolgedrag wordt ook bepaald door gedrag en met name sociaal (paar) gedrag e.d.

In de Aeneus-groep zitten 14 (geloof ik) soorten die wel scholen, maar ook kruisen.

Een Coryverzameling is echt iets anders dan een Coryschool in mijn optiek

Duidelijk Aad,weer iets geleerd.
 
En zijn 20 corys niet een beetje veel voor een 1 meter bakje?
 
webhond zei:
Gaat heel goed al zullen er vast weer mensen zijn die zeggen dat je soorten onderling beter niet
mixed.
Dan laat je wel alle nuance weg die in het verleden bij opmerkingen over dit onderwerp vermeld is.

De Cory's zullen niet doodongelukkig worden en misschien zelfs samen zwemmen, maar meer om toch het veilige gevoel van een school te hebben. Als ze de keuze hebben blijven ze liever bij hun eigen soort, maar als daar te weinig exemplaren van zijn zoeken ze 'versterking' bij een andere soort. Als je ��n grote school van dezelfde soort hebt zie je echt ander gedrag.

Oftewel: Ja, het kan maar heeft niet de voorkeur.
 
Mooie uitleg Aad! Eens kijken of ons dat in de bakken opvalt, dat de diverse soorten anders omgaan met een schrikmoment 🙂

~ Ivo
 
De vissen zullen nu inmiddels toch wel gewend zijn aan je aanblik Ivo? 😀 :sorry:

Zal met verschillende corydoras idd bv hetzelfde verhaal zijn als met verschillende soorten scholenvissen die in de middenlaag zitten.
Ze zwemmen bij elkaar in de buurt maar een echte school is het zeker niet.

Persoonlijk lijkt me het toch het mooist om allemaal corydoras van dezelfde soort te hebben,is en oogt veel natuurlijker.
 
Ik heb 1 bakje met 4 venezuela's dit waren er ooit 6, jammer genoeg vind je deze soort bijna nergens en heb ik er 4 Aeneus bij gedaan. Deze soorten scholen gelukkig goed samen, volgens mij behoren deze tot dezelfde ondersoort? In mn andere bak heb ik 7 pygmeetjes en 5 similis zitten en deze scholen absoluut niet, het enigste wat ze samen doen is eten.
 
Ik heb 7 C. panda's en 5 C. rabouti's in mijn bak. Natuurlijk zwemmen ze regelmatig samen maar mijn ervaring is dat ze toch meer hun eigen soortje opzoeken. De panda's vind ik ook meer 'socialer' maar dit even terzijde...
 
Robin-S zei:
Ik heb 7 C. panda's en 5 C. rabouti's in mijn bak. Natuurlijk zwemmen ze regelmatig samen maar mijn ervaring is dat ze toch meer hun eigen soortje opzoeken. De panda's vind ik ook meer 'socialer' maar dit even terzijde...

Klopt Robin, zijn veel "met elkaar bezig".
Paleatus trouwens ook meer dan bijvoorbeeld Aeneus e.d.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan