Verschillende soorten alg

  • Onderwerp starter VissenIlona
  • Startdatum
V

VissenIlona

Guest
Hoi!
Daar ben ik weer.Het gaat al een tijdje heel goed met m'n bak, maar toch heb ik last van wat 'kleine' soorten alg. Geen enorm overheersende, maar wel waarvan ik graag zou willen weten hoe het komt en welke soorten het zijn en/of dat het normaal is.

Ik ben afgelopen twee weken niet thuis geweest, dus heb m'n aquarium niet schoongemaakt. M'n moeder heeft keurig de vissen eten gegeven, dode dingen verwijderd, co2 en temperatuur gechecked, maar niet schoongemaakt. Daardoor heb ik goede foto's kunnen maken.

Het gaat om deze soorten:

1. op mijn kokosnoot en op het hout dit soort 'borsteltjes'
nF7bLDxasRXNOk6jy0f1ids5eGCiFAh9.jpeg


nF7bLDxasRXNOk6jy0f1ids5eGCiFAh9.jpeg



2. onderaan het glas een soort groene alg die ook aan elkaar blijft zitten als ik het weghaal
nF7bLDxasRXNOk6jy0f1ids5eGCiFAh9.jpeg


3. aanslag op mijn ruiten (het lijkt me wel normaal, maar misschien is het wel heel erg veel? of is er iets wat ik er aan kan doen?
nF7bLDxasRXNOk6jy0f1ids5eGCiFAh9.jpeg


Ik voeg nu sinds een maand of twee maanden ofzo CO2 toe dmv een installatie en gasfles. M'n PH is dus al gedaald en dat gaat beter. Ik had veel draadalg, maar die is praktisch verdwenen. Nu is dit gekomen. Vissen en garnalen doen het we goed.

Watertemperatuur is gemiddeld 24 graden. Ik heb er geen verwarming in, maar het is heel stabiel rond die temperatuur.
Waterwaardes gemeten na die twee weken niet thuis(paar uur geleden, net voor het schoonmaken):


PH 7,0
GH 8,0
KH 7,0
NH4/NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 10,0
PO4 0,0


Populatie: japonicagarnalen en vuurgarnalen en daarnaast 3 honinggoerami's (papa, mama en kind).

Ik voeg plantenvoeding Ferrdrakon toe.


Alvast bedankt.
 
Waarom geen pluisje? ;)
Mogen de garnalen dan niets uit pluizen? ;(

Zou eerder het glas een schoonmaken.
En Po4 naar 1-2 brengen.
 
Bij nr 2 is in ieder geval blauwe alg
 
Bedankt voor de reacties. M'n algen mogen wel uitpluizen, maar vooral liever 'oppluizen', dat is prettiger ;)
PO4 is dan wel belangrijk ja, daar ga ik achteraan. Even zoeken wat ik daarvoor kan doen, maar dat is goed te fixen.

AquaVISie: ik heb eerder blauwe alg gehad, maar dat zat echt overal overheen en vooral over de hele bodem. Nu zit het alleen een klein beetje aan de onderkant van het glas. Is dat een 'begin' of?
 
VissenIlona zei:
AquaVISie: ik heb eerder blauwe alg gehad, maar dat zat echt overal overheen en vooral over de hele bodem. Nu zit het alleen een klein beetje aan de onderkant van het glas. Is dat een 'begin' of?

Dat zou kunnen natuurlijk. Ik zou het dus wel weg halen. En dan hopen dat het met het in balans brengen van je waardes weg blijft
 
AquaVISie zei:
VissenIlona zei:
AquaVISie: ik heb eerder blauwe alg gehad, maar dat zat echt overal overheen en vooral over de hele bodem. Nu zit het alleen een klein beetje aan de onderkant van het glas. Is dat een 'begin' of?

Dat zou kunnen natuurlijk. Ik zou het dus wel weg halen. En dan hopen dat het met het in balans brengen van je waardes weg blijft

Je wil het nog weleens zien aan de voorruit en dan net boven het grind. Dat komt omdat hier vaak meer licht invalt dan elders. Dat geeft vaak geen problemen en je kunt het zo even weghalen.
Om dat te voorkomen kun je een strook zwarte tape over je grind heen plakken.
Ik heb het s zomers ook vaak in de bakken waar het dag of zonlicht invalt.
 
Bedankt. Het kan inderdaad met lichtinval te maken hebben want zeker in het voorjaar schijnt er ietsjes meer zonlicht op m'n aquarium. Normaal niet, maar met de stand van deze zon gebeurt het eind van de middag nog wel eens. tape ga ik hoe dan ook proberen.
 
Terug
Bovenaan