Wat is er nieuw

Verschillende soorten algen

Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
89
Leeftijd
29
In mijn eigen foto-topic heb ik de vraag ook gesteld, maar mij werd aangeraden het in dit topic nogmaals te vragen.

Ik ben 1,5 maand geleden begonnen met mijn aquarium en alles is nieuw aangeschaft. Na een opstart periode van 4 weken begon ik helaas wat algen te zien. Dit heb ik toen weggehaald, maar tijdens de feestdagen heb ik wat minder aandacht aan het aquarium kunnen besteden, dus zijn de algen het aquarium toch wat aan het overnemen. Ik moet dus zo snel mogelijk de oorzaak van het probleem vaststellen, voordat het te laat is. Ik wilde al bijna stoppen met het toevoegen van plantenvloeistof (AIO, fles is 2 jaar oud), maar dat schijnt alleen maar averechts te werken. Ik heb ondertussen de CO2 verhoogd en de verlichting op 80% gezet en naar 7 uur per dag teruggeschroefd. Ik beschik helaas nog niet over een goede testkit om alle belangrijke waterwaarden goed testen om een compleet beeld te geven..

Qua verdere informatie:
Afmetingen: 60×40×40cm (96L)
Verlichting: Twinstar 600S (100% voor 8u, nu teruggeschroefd naar 80% voor 7u
Bodem: ADA Aqua Soil Amazonia Ver.2
Verversen water: 50% per week
Plantenvloeistof: 2ml AIO per dag (volgens de fles mag dit 4,3ml per dag zijn, wat neerkomt op 30ml per week)

pH: 6,7
NO3: niet testbaar
PO4: niet testbaar
KH: 7,0
CO2: 25mg/L
Temp: 22 graden

Plantenbestand:
• Alternanthera Reineckii 'Mini'
• Anubias 'Petite'
• Bucephalandra 'Wavy Green'
• Eleocharis Acicularis 'Mini'
• Eriocaulon Cinerum
• Littorella Uniflora
• Lobelia Cardinalis 'Mini'
• Rotala Rotundifolia
• Rotala Rotundifolia 'Green
• Rotala 'Vietnam H'ra'
• Staurogyne Repens
• Vesicularia Dubyana 'Christmas'

Ik heb hier verder nog geen ervaringen mee, dus kan iemand mij vertellen met wat voor soort(en) alg(en) ik te maken heb en hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt!

Foto's ter verduidelijking:
20201221_201407.jpg

Het geheel (vóór de algen)

20210102_154747.jpg
20210102_154755.jpg
 
dit lijkt op blauwalg, zit er al vis in?
 
Ja, momenteel heb ik het volgende rondzwemmen:
9 Rasbora Hengeli
1 Corydoras Pygmaeus (overgebleven uit een andere bak)
11 Amanogarnaaltjes
1 Appelslak
 
Ja dat is duidelijk blauwalg en dat is een verhipt lastig te bestrijden bacterie. Zoveel mogelijk dagelijks afhevelen en veel verversen en hopelijk snel testen van het water.
 
Oei, dat is niet zo best. Is het dan verstandig om extra nitraat toe te voegen en/of om een black-out van 2 à 3 dagen in te lasten?
 
Vaak is de oorzaak te weinig nitraat of teveel organische belasting. Het zou handig zijn om eerst de waterwaarden te kunnen meten maar los van dat zoveel mogelijk dagelijks afhevelen.
 
Dit is blauw-alg.
Bak verduisteren, flink beluchten en massaal bacteriën toevoegen.
Niet voeren.
 
Vaak is de oorzaak te weinig nitraat of teveel organische belasting. Het zou handig zijn om eerst de waterwaarden te kunnen meten maar los van dat zoveel mogelijk dagelijks afhevelen.
Dit is blauw-alg.
Bak verduisteren, flink beluchten en massaal bacteriën toevoegen.
Niet voeren.
Ik wil morgen een testkoffer bestellen (ik denk dat ik ga voor de Colombo testkoffer), zodat ik i.i.g. pH, GH, KH, NO2, NO3 en NH3 kan testen. Is dat goed genoeg of kan ik beter ook NH4, Fe en/of PO4 testen??

Ik heb het meeste alg gisteren handmatig verwijderd en een flinke waterverversing gedaan. Vandaag ben ik begonnen met het toevoegen van méér plantenvloeistof, want ik denk dat hier de oorzaak van mijn probleem zit. Ik voeg nu 4ml AIO per dag toe, wat dagelijks neerkomt op 2 ppm nitraat (14ppm per week), 0,067ppm ijzer (0,467ppm per week) en 0,2ppm fosfaat (0,14ppm per week). Zou ik afwachten en het dagelijks in de gaten houden om te kijken of het beter gaat of valt het echt aan te raden zo snel mogelijk een black-out te doen, omdat ik eigenlijk al te laat ben?
 
Ik wil morgen een testkoffer bestellen (ik denk dat ik ga voor de Colombo testkoffer), zodat ik i.i.g. pH, GH, KH, NO2, NO3 en NH3 kan testen. Is dat goed genoeg of kan ik beter ook NH4, Fe en/of PO4 testen??

Ik heb het meeste alg gisteren handmatig verwijderd en een flinke waterverversing gedaan. Vandaag ben ik begonnen met het toevoegen van méér plantenvloeistof, want ik denk dat hier de oorzaak van mijn probleem zit. Ik voeg nu 4ml AIO per dag toe, wat dagelijks neerkomt op 2 ppm nitraat (14ppm per week), 0,067ppm ijzer (0,467ppm per week) en 0,2ppm fosfaat (0,14ppm per week). Zou ik afwachten en het dagelijks in de gaten houden om te kijken of het beter gaat of valt het echt aan te raden zo snel mogelijk een black-out te doen, omdat ik eigenlijk al te laat ben?
NH3 is afdoende, PO4 is wel fijn om erbij te hebben. Het koffertje van Wesdijk (zelfde als Colombo) bevat eigenlijk alles dat je nodig hebt.

Blauwalg zsm ingrijpen, niet wachten. Even afhankelijk van de oorzaak; kan de oplossing zitten in meer nitraat / meer waterwissels / betere circulatie. Heb je die 50% waterwissels per week vanaf het begin zo gedaan? Zo ja, dan vermoed ik dat je teveel stoffen in je water hebt.
 
NH3 is afdoende, PO4 is wel fijn om erbij te hebben. Het koffertje van Wesdijk (zelfde als Colombo) bevat eigenlijk alles dat je nodig hebt.
Bedankt voor de tip. Ik zal eens naar deze koffer kijken!

Blauwalg zsm ingrijpen, niet wachten. Even afhankelijk van de oorzaak; kan de oplossing zitten in meer nitraat / meer waterwissels / betere circulatie. Heb je die 50% waterwissels per week vanaf het begin zo gedaan? Zo ja, dan vermoed ik dat je teveel stoffen in je water hebt.
Ik heb de eerste week iedere dag 50% vervangen, tweede week om de dag 50%, derde week om de drie dagen en vanaf de vierde week wekelijks. Verder heb ik er een Oase BioMaster 250 onder zitten, dus qua watercirculatie en stroming moet het ook goed zitten lijkt me.

Ik moet zeggen dat het nu de tweede dag is dat ik AIO doseer volgens de aanbevolen hoeveelheid en ik zie de plekjes alg nog niet echt terugkomen/uitbreiden.
 
Bedankt voor de tip. Ik zal eens naar deze koffer kijken!


Ik heb de eerste week iedere dag 50% vervangen, tweede week om de dag 50%, derde week om de drie dagen en vanaf de vierde week wekelijks. Verder heb ik er een Oase BioMaster 250 onder zitten, dus qua watercirculatie en stroming moet het ook goed zitten lijkt me.

Ik moet zeggen dat het nu de tweede dag is dat ik AIO doseer volgens de aanbevolen hoeveelheid en ik zie de plekjes alg nog niet echt terugkomen/uitbreiden.
Qua waterwissel zit 't dan wel snor; BioMaster zou ook afdoende moeten zijn.
Afdoende ferts zal ook helpen ja. Zo veel mogelijk verwijderen in ieder geval die blauwalg
 
Die koffer is prima verder en ik zou wel dagelijks de blauwalg handmatig afhevelen.
 
Afdoende ferts zal ook helpen ja. Zo veel mogelijk verwijderen in ieder geval die blauwalg
Die koffer is prima verder en ik zou wel dagelijks de blauwalg handmatig afhevelen.
We zijn inmiddels een paar dagen verder, maar het aquarium ziet er weer gezond uit! Er komen geen nieuwe plekken alg meer bij en dagelijks verwijder ik nog de plekjes alg als ik ze spot. Mocht het straks opeens weer helemaal misgaan, zal ik gaan voor een black-out, maar ik denk dat ik net op tijd ben geweest 😀! Dus bedankt voor de tips allemaal. Die waren zeer welkom!
 
Goed om te horen dat het beter gaat nu. Succes.
 
Een maand geleden dacht ik nog dat het de goede kant op ging, maar beetje bij beetje begon het alg toch terug te groeien. Ik probeer het zoveel mogelijk weg te halen, maar ik krijg nu het gevoel dat er iedere dag meer bij komt dan dat ik weg haal.. Ik ben even ten einde raad en weet niet precies wat ik nou fout doe, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ter info:
Water verversen: 50% per week (vandaag >70%)
Verlichting: 8u per dag 100% op een Twinstar 600S (vandaag naar 80% gezet)
Plantenvloeistof: AIO 30ml per week

CO2: 25 mg/L
pH: 6,7
KH: 11,0 DH
GH: 10,0 DH
NO2: 0,0 mg/L
NO3: 0,0-5,0 mg/L (moeilijk af te lezen, maar i.i.g. net geen 0,0 mg/L)
NH3/NH4: 0,0 mg/L
PO4: 0,0 mg/L

20210206_115803.jpg
20210206_115815.jpg
 
drijf planten zou een oplossing kunnen zijn lijkt ook wel of de planten niet veel ruimte hebben om te groeien
 
Er zit niets anders op dan ferm alg plukken.
Je deed er goed aan je verlichting te minderen.
AIO plantenvoedig is onvoldoende als je een soil gebruikt ,extra 10/5 bijgeven aan kaliumnitraat /kaliumfosfaat .
H2o2 oxidator gebruiken
Meer gemakkelijke snelgroeiende plantenmassa opbouwen
 
Ik zie dat je po4 en no3 best omhoog mogen en ik zou die op minimaal 15/1,5 zetten. Je hebt met 100% denk ik veel licht al weet ik niet hoeveel lumen per liter dat is maar ook dat zou ik zeker nu dimmen. Volgens mij zie ik ook flinke staghorn en dat is een vertakte alg en die steekt vaak de kop op met een nh4/4 piek.
Ook is nh3/4 met veel licht vaak een boost voor algen dus ik heb de indruk dat je toch wel kort geleden nh3/4 hebt gehad. Ik zou zelf het hout eruit halen en bostelen en een poosje even onder heet water houden of insmeren met bv carbo of waterstofperoxide.
 
Die 600S is een vrij zware lamp met 50+ watt en 3250 lumen; ik heb de 600CA en die doet ongv 30 watt / 2200 lumen uit m'n hoofd. Dimmen is denk ik inderdaad geen overbodige luxe. Zoveel mogelijk alg weghalen en ik zou vooralsnog niets veranderen in je bemesting als je je lamp nu net gedimd hebt; eerst even zien wat dat doet. Wel blijven meten, vooral je nitraat en fosfaatgehaltes zijn zeg maar erg laag dus even zien of die iets gaan stijgen met gedimd licht en zelfde bemesting. Als je na een week geen verschil merkt, ietsje meer doseren. Welke AIO gebruik je trouwens als je 30ml per week in die bak gooit en nog geen nitraat/fosfaat meet?
 
Bedankt voor de tips! Ik wil vanaf volgend weekend ook de EI-methode gebruiken, zodat ik het in ieder geval weet dat ik niet te weinig voeding toevoeg en mijn PO4 en NO3 wat hoger zijn. Het hout eruit halen en schoonmaken wordt mijn laatste optie, want de grotere stukken zitten helemaal in de bodem en dan zal ik alles los trekken.

Verder heb ik de AIO dosering al van 30ml naar 35ml verhoogd, maar ik zal in de gaten houden wat dit met mijn nitraat en fosfaatgehaltes gaat doen. Is het dan verstandig om dagelijks te testen? Of pas volgend weekend weer?
 
Een jonge indraaiende soil en vol gas met de EI-methode :br: :br:
 
Er worden hier verschillende tips gegeven. Een waarschuwing past hierbij. Gezien je plantenbestand ben je een intensieve belichting nodig. In je eerste bericht zie ik dat je meerdere zaken tegelijk wijzigt. Je geeft aan én je licht én je CO2 hoeveelheid te hebben gewijzigd. Dat moet je nooit doen! Alles in je bak is gebaseerd op verhoudingen. Bij een foute verhouding kan je aan verschillende knoppen gaan draaien met het gevolg dat er weer nieuwe, mogelijk verkeerde verhoudingen ontstaan. Het beste is oom een vast gegeven te hebben waarvan de rest is afgeleid. Het lijkt een beetje op wiskunde: Bij twee bekende gegevens kan je altijd de derde berekenen. In onze bakken is het goed om het licht als vast punt te beschouwen. Immers een plant is om te groeien als beginpunt licht nodig. De intensiteit kan verschillen per soort maar jouw plantenkeuze beziende ligt die intensiteit hoog. Die maximum intensiteit moet je zo'n 8 uur geven, dus excl. eventuele dimtijden. Nu gaan je planten vragen om voeding waaronder ook CO2. Wanneer er nu alg problemen ontstaan weet je zeker dat je van je verlichting af moet blijven, dat is je vaste punt. Je past eenvoudig de desbetreffende bemesting aan. Je zal zien, bij baardalg zit het probleem vaak in CO2 tekorten, bij groene alg ook weer CO2 en eventueel fosfaat etc. Blauwalg is overigens geen echte alg maar een Cyanobacterie. Het ontstaat vaak door vervuiling, ook je nitraatlevel (tekort) speelt een rol en je watercirculatie. Je hebt volgens mij meerdere soorten alg, doe hier je voordeel mee.
 
Een jonge indraaiende soil en vol gas met de EI-methode :br: :br:
Wat bedoel je hiermee? Dat het toepassen van de EI-methode goed is of juist niet?


In je eerste bericht zie ik dat je meerdere zaken tegelijk wijzigt. Je geeft aan én je licht én je CO2 hoeveelheid te hebben gewijzigd. Dat moet je nooit doen! Alles in je bak is gebaseerd op verhoudingen. Bij een foute verhouding kan je aan verschillende knoppen gaan draaien met het gevolg dat er weer nieuwe, mogelijk verkeerde verhoudingen ontstaan.
Zo had ik het nog niet bekeken, bedankt voor deze tip! De reden waarom ik nu mijn verlichting weer teruggeschroefd heb, is omdat ik dit 2 weken geleden van 80% weer naar 100% veranderd had en sindsdien kwam het algenprobleem weer terug.

Ik wil de oorzaak van het probleem z.s.m. tackelen, maar het is inderdaad niet verstandig om dan allerlei variabelen (verlichting, CO2, plantenvloeistof) tegelijkertijd te gaan veranderen.

Nu heb ik alleen nog wel moeite met het vaststellen van welke verhouding de hoogste prioriteit heeft. Dus, welke van de drie variabelen kan ik in mijn geval het beste aanpakken, mocht ik dit weekend nog steeds veel algengroei hebben? Ter info:

Verlichting staat nu op 70% voor 8 uur per dag
CO2 staat op 25 mg/L voor 8 uur per dag (1u eerder dan verlichting aan/uit)
Plantenvloeistof staat op 35ml AIO per week
 
En daarnaast nog een andere vraag. Is het wel verstandig dat ik de plantenvloeistof van één week in één keer toevoeg? Ik hevel namelijk wel een aantal keer per week 10% water af bij het verwijderen van alg. En daarmee dus ook een gedeelte van de plantenvloeistof.. Is het dan verstandiger om dagelijks, na het verwijderen van de alg, 1/7 deel van 35ml toe te voegen of maakt dit vrij weinig uit?
 
Wat bedoel je hiermee? Dat het toepassen van de EI-methode goed is of juist niet?



Zo had ik het nog niet bekeken, bedankt voor deze tip! De reden waarom ik nu mijn verlichting weer teruggeschroefd heb, is omdat ik dit 2 weken geleden van 80% weer naar 100% veranderd had en sindsdien kwam het algenprobleem weer terug.

Ik wil de oorzaak van het probleem z.s.m. tackelen, maar het is inderdaad niet verstandig om dan allerlei variabelen (verlichting, CO2, plantenvloeistof) tegelijkertijd te gaan veranderen.

Nu heb ik alleen nog wel moeite met het vaststellen van welke verhouding de hoogste prioriteit heeft. Dus, welke van de drie variabelen kan ik in mijn geval het beste aanpakken, mocht ik dit weekend nog steeds veel algengroei hebben? Ter info:

Verlichting staat nu op 70% voor 8 uur per dag
CO2 staat op 25 mg/L voor 8 uur per dag (1u eerder dan verlichting aan/uit)
Plantenvloeistof staat op 35ml AIO per week
Zoals ik eigenlijk al aangaf: Je moet van je licht een vast punt maken. Waarom je licht. Een plant, elke plant is om te groeien licht nodig. Dat is ook het eerst wat een plant nodig heeft. Zonder licht geen groei ook al gooi je de bak vol met bemesting. Pas als er, dankzij dat licht dus, er een begingroei is dan pas komt de vraag om bemesting waaronder overigens ook CO2. In de gouden driehoek zie de correlatie tussen licht en bemesting waarbij het licht in de top, het begin, staat.
Gouden driehoek.png

Je moet wanneer je een wijziging heb ingevoerd een week of twee, drie wachten eer je de volgende stap doet. Je planten zijn die tijd nodig om te reageren en jij wilt die tijd om te zien wat er gebeurd. Algen reageren pijlsnel, bij planten duurt dat langer. Om een bak om orde te krijgen bij je maanden tot een halfjaar nodig. Dus alles stap voor stap. Te beginnen met.... inderdaad je licht!

Bemesting geef je via je waterkolom maar vergeet niet je bodembemesting. De meeste planten in onze bakken zijn moerasplanten en die gedijen ook op bodemvoeding.
En daarnaast nog een andere vraag. Is het wel verstandig dat ik de plantenvloeistof van één week in één keer toevoeg? Ik hevel namelijk wel een aantal keer per week 10% water af bij het verwijderen van alg. En daarmee dus ook een gedeelte van de plantenvloeistof.. Is het dan verstandiger om dagelijks, na het verwijderen van de alg, 1/7 deel van 35ml toe te voegen of maakt dit vrij weinig uit?
Het beste is om je planten dagelijks te voeden. Ook het meest efficiënt trouwens.
 
Wat bedoel je hiermee? Dat het toepassen van de EI-methode goed is of juist niet?
AIO is gebaseerd de EI methode en houdt zich aan de redfield ratio, volgens mij moeilijk verenigbaar met soils.
Normaal is een soil voedingsrijk en bezit een hoge CEC-waarde; Deze vraagt een andere bemestingsvorm en zo zal kalium ,calcium, magnesium ,fosfaat , enz.. in andere verhoudingen toe gediend worden omdat die voor groot deel opgenomen word in de bodem .
Ook zijn metingen no3/po4 moeilijk juist te interpreteren zo gooi ik al jaren een N/P verhouding van +-10/5 wekelijks erin en meet hiermee no3/po4 van -5/0.2
 
Hallo allemaal. De afgelopen 2 maanden heb ik geprobeerd met al jullie tips langzaamaan het algenprobleem aan te pakken. Niet te veel tegelijk te veranderen, maar in stapjes. Helaas heb ik nog niet veel succes geboekt, vandaar dat ik graag nog een keer aan jullie wil vragen of jullie mij advies kunnen geven over mijn algenprobleem.

Inmiddels heb ik toch de EI-methode toegepast op mijn aquarium, zodat ik zeker weet dat ik géén tekort heb aan plantenbemesting. Verder heb ik ook heel voorzichtig mijn CO2 verhoogd, totdat ik een punt bereikte waarop ik merkte dat de vissen het niet meer fijn vonden (begonnen aan het oppervlak te zwemmen en naar adem te happen). Toen deze twee stappen niet echt hielpen, ben ik mijn verlichting gaan verlagen, maar ook dit gaf nog niet het gewenste resultaat: een aquarium zonder alg.

Opnieuw beginnen is voor mij (nog) geen optie, omdat ik graag de ervaring opdoe van het voorkomen en bestrijden van algen (hoort namelijk bij de geweldige hobby).

Ik weet nu dus even niet wat een verstandige vervolgstap is, dus ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.


Ter informatie:

Water verversen: 50% per week (vandaag >75-80%)
Verlichting: 6u per dag 70% op een Twinstar 600S
Plantenvloeistof: Wekelijks de EI-methode met 20ppm nitraat (NO3), 2ppm fosfaat (PO4), 1,0ppm ijzer (Fe), 2ppm magnesium (Mg), 3ppm sulfaat (SO4) en extra sporenelementen.

Maandag doseer ik de macro's (30ml) en dinsdag de micro's (30ml) en de ijzeroplossing (30ml). Daarnaast doseer ik óók iedere dag 2ml EasyCarbo tegen de algen.

Vandaag (zondag) ververs ik het water en hevel ik zoveel mogelijk algen af. Nét voor deze waterwissel heb ik de waterwaarden gemeten en daar kwam het volgende uit:

CO2: 25-30 mg/L
pH: 7,0 (CO2 stond nog niet aan, dus verwacht dat die wel iets gezakt zal zijn naar 6,7)
KH: 13,0 DH
GH: 11,0 DH
NO2: 0,0 mg/L
NO3: 10,0 mg/L
NH3/NH4: 0,0 mg/L
PO4: 0,0 mg/L

Verder spoel ik wekelijks mijn voorfilter schoon en maandelijks het hele filter. Ik heb er een Oase BioMaster 250 onder zitten en knijp het filter niet dicht, dus aan de watercirculatie kan het niet liggen (?).

Een paar foto's ter verduidelijking van het algenprobleem:
Algenprobleem 3.jpeg
Algenprobleem 2.jpeg
Algenprobleem 1.jpeg
 
Ik zie dat je nog steeds best last hebt van de blauwalg. Ik heb daar (helaas) ook wat ervaring mee.

Dit is technically geen alg, maar een cyanobacterie. En moet dus ook net even anders bestreden worden.
Bij mij hielp twee herhalingen van een kuur Bio-Exit Blue van Easy-Life.
Daarna is het niet meer terug gekomen.
 
Ik zie dat je nog steeds best last hebt van de blauwalg. Ik heb daar (helaas) ook wat ervaring mee.

Dit is technically geen alg, maar een cyanobacterie. En moet dus ook net even anders bestreden worden.
Bij mij hielp twee herhalingen van een kuur Bio-Exit Blue van Easy-Life.
Daarna is het niet meer terug gekomen.
Die kuur helpt alleen als je de basisoorzaak ook hebt aangepakt, anders komt het geheid terug.
Een kuurtje h2o2 kan helpen om de alg te bestrijden; de söchting vloeistof voor de oxydator kun je daarvoor gebruiken; ik heb de 6% versie hier en ik merk ook resultaat bij 't bestrijden van deze alg hiermee.


Hallo allemaal. De afgelopen 2 maanden heb ik geprobeerd met al jullie tips langzaamaan het algenprobleem aan te pakken. Niet te veel tegelijk te veranderen, maar in stapjes. Helaas heb ik nog niet veel succes geboekt, vandaar dat ik graag nog een keer aan jullie wil vragen of jullie mij advies kunnen geven over mijn algenprobleem.

Inmiddels heb ik toch de EI-methode toegepast op mijn aquarium, zodat ik zeker weet dat ik géén tekort heb aan plantenbemesting. Verder heb ik ook heel voorzichtig mijn CO2 verhoogd, totdat ik een punt bereikte waarop ik merkte dat de vissen het niet meer fijn vonden (begonnen aan het oppervlak te zwemmen en naar adem te happen). Toen deze twee stappen niet echt hielpen, ben ik mijn verlichting gaan verlagen, maar ook dit gaf nog niet het gewenste resultaat: een aquarium zonder alg.

Opnieuw beginnen is voor mij (nog) geen optie, omdat ik graag de ervaring opdoe van het voorkomen en bestrijden van algen (hoort namelijk bij de geweldige hobby).

Ik weet nu dus even niet wat een verstandige vervolgstap is, dus ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.


Ter informatie:

Water verversen: 50% per week (vandaag >75-80%)
Verlichting: 6u per dag 70% op een Twinstar 600S
Plantenvloeistof: Wekelijks de EI-methode met 20ppm nitraat (NO3), 2ppm fosfaat (PO4), 1,0ppm ijzer (Fe), 2ppm magnesium (Mg), 3ppm sulfaat (SO4) en extra sporenelementen.

Maandag doseer ik de macro's (30ml) en dinsdag de micro's (30ml) en de ijzeroplossing (30ml). Daarnaast doseer ik óók iedere dag 2ml EasyCarbo tegen de algen.

Vandaag (zondag) ververs ik het water en hevel ik zoveel mogelijk algen af. Nét voor deze waterwissel heb ik de waterwaarden gemeten en daar kwam het volgende uit:

CO2: 25-30 mg/L
pH: 7,0 (CO2 stond nog niet aan, dus verwacht dat die wel iets gezakt zal zijn naar 6,7)
KH: 13,0 DH
GH: 11,0 DH
NO2: 0,0 mg/L
NO3: 10,0 mg/L
NH3/NH4: 0,0 mg/L
PO4: 0,0 mg/L

Verder spoel ik wekelijks mijn voorfilter schoon en maandelijks het hele filter. Ik heb er een Oase BioMaster 250 onder zitten en knijp het filter niet dicht, dus aan de watercirculatie kan het niet liggen (?).

Een paar foto's ter verduidelijking van het algenprobleem:
Zet je lamp eens op 8u per dag om je planten ook een kans te geven te groeien. 🙂 De blauwalg zal altijd blijven terugkomen tenzij je een volledige blackout, kuurtje h2o2 of kuurtje blue-exit doet én de basisoorzaak hebt aangepakt. Tenzij je filter sterk vervuild is; lijkt het erop dat dit wel snor zit.
 
of kuurtje blue-exit doet
Klopt al is deze nu uit de handel en vervangen door de Bio versie maar dat is volgens mij meer iets op basis van enkel bacterien. In de oude zat net als in de Algue Exit Salicylzuur en dat werkte wel goed vaak. Het enige verschil tussen de Algue exit en de Blue exit was dacht ik dat je van de een net iets meer moest doseren dan bij de ander maar het zuur is dezelfde.
Maar het is inderdaad het beste om de oorzaak aan te pakken want anders is het rap weer terug.
 
Die kuur helpt alleen als je de basisoorzaak ook hebt aangepakt, anders komt het geheid terug.
Maar het is inderdaad het beste om de oorzaak aan te pakken want anders is het rap weer terug.
Uiteraard wil ik de oorzaak aanpakken, maar door mijn onervarenheid weet ik helaas niet wat de oorzaak is. Vandaar dit topic 😀!


Zet je lamp eens op 8u per dag om je planten ook een kans te geven te groeien. 🙂
De verlichting heb ik juist omlaag geschroefd, omdat ik het gevoel had dat meer licht zorgde voor meer algen. Ik zal mijn verlichting wel weer stap voor stap naar de 8u per dag verzetten!


Bij mij hielp twee herhalingen van een kuur Bio-Exit Blue van Easy-Life.
Een kuurtje h2o2 kan helpen om de alg te bestrijden
De blauwalg zal altijd blijven terugkomen tenzij je een volledige blackout, kuurtje h2o2 of kuurtje blue-exit doet én de basisoorzaak hebt aangepakt.
Dan is denk ik nu de beste vervolgstap het inzetten van een kuur H2O2/Blue-exit en mocht dat niet werken, dan zal ik een black-out proberen. Bedankt voor jullie tips!
 
De verlichting heb ik juist omlaag geschroefd, omdat ik het gevoel had dat meer licht zorgde voor meer algen. Ik zal mijn verlichting wel weer stap voor stap naar de 8u per dag verzetten!
Als je alg krijgt door te sterke verlichting; moet je hem dimmen maar nooit het aantal uren verlagen. Een plant heeft nog steeds een minimum om goed te kunnen groeien; daarvoor houden we die 8u aan ongeacht welke lamp erboven hangt. Je hebt een erg sterke lamp; maar met co2 en ferts moet je dat kunnen hebben.
Overigens; ik las gister nog dat je de ene dag ververst, de andere dag macro's toevoegt en daarna nog micro's. Beter doe je meteen bijvullen na je verversing en dan gewoon alles. Je kunt wel je dosering verspreiden, bijvoorbeeld 2x per week de helft. Zo weet je zeker dat je plantjes geen tekorten hebben.
 
Als je alg krijgt door te sterke verlichting; moet je hem dimmen maar nooit het aantal uren verlagen. Een plant heeft nog steeds een minimum om goed te kunnen groeien; daarvoor houden we die 8u aan ongeacht welke lamp erboven hangt. Je hebt een erg sterke lamp; maar met co2 en ferts moet je dat kunnen hebben.
Ahh, dat klinkt inderdaad vrij logisch, misschien dat dit dan ook wel de oorzaak van het probleem is!


Overigens; ik las gister nog dat je de ene dag ververst, de andere dag macro's toevoegt en daarna nog micro's. Beter doe je meteen bijvullen na je verversing en dan gewoon alles. Je kunt wel je dosering verspreiden, bijvoorbeeld 2x per week de helft. Zo weet je zeker dat je plantjes geen tekorten hebben.
Volgens het meegeleverde instructieblad van waar ik mijn plantenbemesting heb gekocht, werd dit schema aangeraden. Ik ben hier toevallig sinds vanochtend vanaf geweken door nu dagelijks 1/7 deel van alles toe te voegen. Zodat ik nu ook dagelijks extra alg kan verwijderen en dan dus niet meteen de helft van de plantenbemesting uit het water verwijder.
 
Vaak hoor je inderdaad om eerst micro s te doen en daarna de macro s en dat heeft te maken met antagonisme. Ik voeg ook alles tegelijk toe en dat gaat prima want de micro s hebben een chelaat die de stoffen beschermen.
 
Hallo allemaal. Helaas heb ik nog geen algenvrij aquarium, dus hier ben ik weer! Vorige maand heb ik een black-out van 3 dagen geprobeerd. Bijna al het alg was weg en het einde leek in zicht, maar langzaamaan begon het toch weer terug te groeien. Inmiddels heb ik opnieuw een black-out gedaan, maar nu van 7 dagen. Vandaag is de laatste dag, dus ik wil vanaf morgen beginnen met de Blue Exit kuur van Easy-Life die in dit topic vaak aangeraden is. Hier heb ik echter wel een aantal vraag over:

1. Hoe moet ik Blue Exit doseren? Op de site van Easy-Life zelf staat dagelijks 10 ml per 80 liter gedurende 5 opeenvolgende dagen, maar andere sites zeggen weer: wekelijks 20 ml per 80 liter voor twee weken lang (dus dag 1 en dag 8). Wat is wijsheid? Ik wil niet te weinig, maar zeker ook niet te veel toevoegen, mocht dat schadelijk zijn.
2. Verder mag ik 14 dagen geen waterverversing en geen adsorptiemiddelen gebruiken (zoals aktief kool). Maar wat wordt allemaal verstaan onder adsorptiemiddelen? Betekent dat dus dat ik bijv. de filter sponsen in het voorfilter of Seachem Matrix/Purigen moet verwijderen?
3. Moet ik daarnaast ook 14 dagen stoppen met het toevoegen van plantenvloeistof of juist niet?

Mocht ik ergens nog niet aan gedacht hebben, dan hoor ik dat ook graag. Alvast bedankt voor (wederom) jullie ervaren tips!
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Thijs.ariens: Truste!
      Terug
      Bovenaan