Verschillende soorten corydoras


D

Delphine_

Guest
Ik heb een groepje van tien jonge corydoras paleatus. Gisteren kon ik er via een kennis nog vier bijhalen. Bij aankomst bleken dit één paleatus, twee sterbai en één trilineatus te zijn. De paleatus heeft zijn meteen bij het al bestaande groepje gevoegd, ook al is hij twee keer zo groot. De overige drie blijven soms in elkaar buurt, maar de trilineatus verstopt zich ook heel vaak verstopt in een hoekje. Wat is de wijsheid hier? Ik heb een aquarium van een meter lang, dus zo ontzettend veel grondoppervlakte is er niet. Toch zeker niet voor drie volwaardige scholen corydoras. Hoeveel dieren zoek ik best bij van elke soort? Of herplaats ik beter de dieren terug? Ik vind hen terug al die stress bezorgen zonde, maar als ze natuurlijk continu stress ervaren door het missen van soortgenoten...
 
Het is een erg ongelukkige combinatie die je hebt.

De paleatus wil hele koele temperaturen
De sterbai juist hele warme temperaturen
 
Ik heb een groepje Paleatus, een groepje Flaveolus of Diphyes, 1 Kanei, 1 Axelrodi.
Ze zwemmen gewoon als een groepje rond, in het begin waren de eenlingen beetje bangerig.
Heb de eenlingen per verschillende keren overgenomen omdat ze eenzaam waren.
Maar het is mooi om te zien dat deze verschillende vissen samen rondhangen, eten, zwemmen etc.

Btw misschien hebben die van jou ff tijd nodig om te wennen, maar een groep tussen verschillende Cory's kan wel.
 
Het samenscholen van verschillende Corydoras-soorten is noodzaak omdat ze hetzelfde gedrag vertonen maar geen of te weinig soortgenoten hebben. Te vergelijken met verschillende soorten tetra's die elkaar gezelschaps opzoeken als ze met te weinig zitten. Dus niet omdat ze het zo gezellig vinden met al die verschillende soorten. Ik zou voor het welzijn van de visjes de C. sterbai en C. trillineatus een fijn huisje voor ze zoeken.
 
Wat je ook in je achterhoofd moet houden, is dat verschillende corydoras soorten kunnen kruisen. De kans daarop is het grootst als er maar weinig vissen van één soort zijn of alle vissen van één soort of mannetjes of vrouwtjes zijn. Als ze dan geen partner van hun eigen soort kunnen vinden, dan gaan ze noodgedwongen op zoek binnen een andere soort.

Er wordt vaak gezegd dat cory soorten uit verschillende groepen (de paleatus behoort tot een andere groep dan de trillineatus en de sterbai) niet kunnen kruisen, maar dat blijkt een misvatting te zijn, want er duiken steeds meer bewijzen op van kruisingen tussen soorten uit verschillende groepen en er is nooit echt bewezen dat het niet kan (de indeling in groepen is in eerste instantie gemaakt obv uiterlijke kenmerken en niet in hoeverre ze genetisch verwant zijn).

Als ze in een aquarium zitten met medebewoners, die de eitjes zullen opeten is er weinig aan de hand, maar anders zou ik wat dat betreft ook liever het zekere voor het onzekere nemen en voor één soort gaan.
 
Daarin hebben de vissen, zoals aangegeven, verschillende behoeften in waterwaarden en temperatuur. Dit is tevens een reden om aan te raden een ander huis voor de 2 'aparte' vissen te zoeken
 
Delphine als je in Belgie in de buurt van Liedekerke woont hou ik me aanbevolen voor die 2 Sterbai van je over te nemen.
Ik wil namelijk mijn groepje van 3 Sterbai graag uitbreiden.
 

Terug
Bovenaan