1. Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!

Verschillende soorten thermometers, voor- en nadelen (in opbouw)

Discussie in 'Opbouw artikelen' gestart door nilo1804, 8 mei 2013.

Aangepast zoeken
View Users: View Users
  1. Marrie98

Marrie98

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Ik heb zelf een plakthermometer (aan de buitenkant van het glas moet je die plakken) de schaalverdeling is gewoon 1 graden per keer.
    Hij is niet ideaal maar gebruik hem alleen om te kijken of het water niet extreem wisselt, niet voor de exacte temperatuur.

2. Papabear

Papabear

Lid geworden:
    4 aug 2014
    Ik hou het gewoon bij de ouderwetse "kwik" thermometer, al zit er tegenwoordig natuurlijk geen kwik meer in. Zo'n gele inderdaad. Zelf heb ik een hele dunne van JBL.
    Die dingen vind ik persoonlijk nog altijd het meest betrouwbaar. Ze reageren direct en werken altijd.

3. Biologist

Biologist

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik heb voor beide aquaria een digitale met een sensor van het huismerk van apo, deze:

http://www.aquaplantsonline.nl/apo-digi ... hermometer

Heb ze vergeleken met gewone stijgbuis thermometers en ze zijn redelijk accuraat naar mijn mening. Voordeel vind ik dat alleen de sensor in de bak hangt en het scherm gewoon makkelijk af te lezen.

4. Marcello

Marcello

Lid geworden:
    5 apr 2015
    ^^ heb zoiets gelijks bevalt goed heb 2 verschillende merken en de zelfde resultaten.

5. Ron1960

Ron1960

Lid geworden:
    11 feb 2016
    Ik heb in mijn bakje deze:
    http://www.banggood.com/Wholesale-Water ... 43368.html
    Kostte 2,80 inclusief verzenden vanuit HongKong!
    Heb hier ook de kranen voor tussen mijn Eheim pomp besteld, je moet er even op wachten maar scheelt wel veel geld.
    De thermometer kost bijv. hier 3x zo veel.

Mvg Ron

6. Coulibaly

Coulibaly

Lid geworden:
    29 okt 2015
    Er zijn ook digitale meters die werken met een externe sonde. Die is vrij klein en kan je gemakkelijk verbergen in je achterwand, achter een plant of ander decor.

Zo'n sonde is dan aangesloten op een extern scherm.

Afhankelijk van de kwaliteit (en meestal dus prijs) zijn die dingen vrij accuraat.

7. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Nou ,klein? 25-30 cm?
    sonde zelf is 4 mm. in bescherming 25-30 cm.

8. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    De ouderwetse oud hollandse stijgbuis thermometer. Is gegeven onze toepassingen meer dan afdoende gebleken wat mij betrefd.

De mijne (merkloos) loopt �gelijk� met de woonkamer thermostaat nou weet ik niet hoe nauwkeurig die dan weer is maar voor mijn/onze bezigheden meer dan voldoende.

HEt enige nadel wat ik er mee ervaren heb in de loop der jaren si dat ze niet allemaal een even goede zuignap hebben.

9. Plankje

Plankje

Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Mijn kleine glazen thermometer van Dennerle vebalt prima en hangt uit het zicht in een hoekje van het aquarium. Handig vind ik want als ik ga verversen hou ik 'm onder de kraan om te kijken of ik de juiste temperatuur water toevoeg. Simpel en doeltreffend dus, en deze is niet geel :)

10. WPdM

WPdM

Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Hola!

Denk ik deel mijn thermometer ervaringen ook even... ;)

Plakstrips:
    3 x verschillende, (allemaal wel met schaalverdeling van 2 graden) opgeplakt: één was vrijwel niet leesbaar, de andere twee wel en geven ook hetzelfde aan (naast elkaar geplakt).

Digitale themometers met aparte sonde:
    4 x verschillende, rechtstreeks uit China, dus rond de 2 euro gemiddeld. Deze lijken erg op wat er hier in de winkels verkocht wordt, zeg maar dit idee bij voorbeeld:
    upload_2017-2-10_17-11-55.png

Dit lijken mij gewoon OEM dingetjes waar sommige winkels (ook eerdergenoemde APO) hun eigen plakkertje dan op (laten) plakken.

Helaas bleek de afwijking tussen deze 4 ongeveer een graad of 4 ook. :(

Stijgbuisjes: hier heb ik er twee van, beiden uit de JBL Testlab. Deze geven beiden exact hetzelfde aan.

Daarnaast heb ik er ook een "keuken" thermometer (tevens de duurste van het stel a 8,- euro) in gehangen: deze geeft steevast een graad meer aan dan de stijgbuizen...

Alles bij elkaar had ik van de laagste naar de hoogste een verschil van wel 5+ graden!
    Dus dan maar een gemiddelde genomen en de themometer genomen die daar het dichtst bij kwam in de bak gehangen. Plakstrips zitten er nog op uiteraard en ik hang er met elke watertest ook een stijgbuis in dan maar...

Helaas heb ik geen mogelijkheid om e.e.a. te vergelijken met een geijkte thermometer, maar vooralsnog vertrouw ik dus niets meer en weet ik eigenlijk ook niet wat de temperatuur van mijn bak is...

Het beste gevoel heb ik zelf bij de ouderwetse stijgbuisjes, echter wil ik die niet in de bak hangen voor het geval er iets barst (ook de reden dat ik RVS verwarmingselementen heb genomen en niet de standaard glazen exemplaren).

Mocht iemand een uitgebreidere test hebben gedaan of iets hebben gevonden dat slechts minimaal afwijkt en mogelijk ook geijkt kan worden houdt ik mij aanbevolen :).

11. Krekel

Krekel

Lid geworden:
    21 mrt 2017
    De steekjevingermaarinhetwaterthermometer, werkt na enige oefening afdoende. Nadeel : Hoe langer het feest duur hoe minder accuraat heb ik ervaren.

12. herman46

herman46

Lid geworden:
    15 jan 2017
Aangepast zoeken