Wat is er nieuw

Verschillende uitkomst druppeltest

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lyasco
  • Startdatum Startdatum
L

Lyasco

Guest
De laatste tijd voer ik mijn metingen uit met de druppeltesten van het merk Colombo. Eerder maakte ik gebruik van Sera.

Nu voerde ik vanmiddag een meting uit waarbij mijn pH op 7 en kH op 5 vastgesteld werden. Rekening houdend met een temperatuur van 25.5 graden zou het Co2-gehalte +/- 14.2 ppm zijn. Ik gebruik ook een drop checker welke mooi groen kleurt.

Bij het opruimen van de kast onder het aquarium zag ik de koffer van Sera staan. Uit nieuwsgierigheid heb ik de pH en kH nogmaals gemeten. De waarden die de Sera-tests teruggaven zijn een pH van 6.5 en kH van 4. Dit zou uitkomen op een Co2 van +/- 35.9 (wat ik wanneer ik naar de drop checker kijk redelijk hoog vind).

Nu vroeg ik mij af welke test(koffer), kan/mag ook een ander merk zijn dan hierboven genoemd, nu het beste is en geeft het duidelijkst de juiste waarden terug?

Sowieso ben ik benieuwd of er een bepaald merk is dat echt goed afleesbare tests heeft. Het komt bij mij vaak genoeg voor dat ik de kleur bijvoorbeeld te donker vind voor een PO4 van 2 maar te licht voor 5 (3 en 4 staan niet op de kaart), het kleurverschil op de kaartjes is bij Colombo minimaal.
 
Hoe oud was die Sera test want je kan je anders afvragen of die nog betrouwbaar is. Een open kh test kun je beter niet al te lang nog gebruiken.Ook is het aflezen vaak lastig bij de ph dus 7 of 6.5 kan hierdoor worden veroorzaakt.
Ook druppeltesten zijn een indicatie en ook niet meer dan dat.
 
Hoe oud was die Sera test
Ik snap nu waarom ik de koffer al lang niet meer gebruikte :! Net even gekeken en op de maand precies drie jaar over de datum (03/2016)

Nu we het toch over de houdbaarheid hebben, komt deze voor druppeltesten heel nauw?
 
Voor de kh wel weet ik want als die erg lang open is dan wordt hij minder betrouwbaar. Maar goed het is wel duidelijk waarom die van Sera een andere waarde aangeeft en ik zou die in de kliko gooien.
 
Ik denk dat niemand hier je kan garanderen hoe lang een druppel test die over de datum is nog betrouwbaar is.

Vergelijk de uitkomst met een nieuwe druppeltest van hetzelfde merk en je hebt je antwoord 😉 maar ergens houd het natuurlijk op.
 
@jessicapilon de koffer staat al klaar om richting de kliko te gaan.

@RednasNL Mijn koffer van Colombo is gelukkig nog ruim een jaar "goed". Zal als ik er aan denk tegen die tijd eens een nieuwe koffer van Colombo gebruiken om de uitkomsten te vergelijken met de oude koffer.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan