Verschillende vragen omtrent mijn bakje (20L)


Bedankt voor de leuke reacties.

Ze hebben aardig zitten eten. Dikke berg poep en vanochtend was de pomp verstopt. Ik denk dat wortelpoep snel pompverstopping geeft, haha.

Ik merk trouwens nu dat ik echt ontzettend veel garnalen heb :), maar nog steeds geen goed idee hoeveel voedsel ik ze nou moet geven.

Was het één zo'n kleine garnaalvoedingskorrel per volwassen garnaal per 2-3 dagen? Dan moet ik er straks 100+ in gooien, haha. Oh boy...

Edit: Ah, ik weet het weer, ik moet kijken of ze het binnen 2 uur op hebben, toch?
 
Ik heb een paar dagen terug toch maar weer de fijnere spons er in gedaan.

Ik heb het idee dat met de fijnere spons het water (sneller) helderder is.

Nadeel van de grote spons is ook dat bij het er uit halen de jonkies de spons zelf ingaan en er moeilijke uit te krijgen zijn.

Moet alleen even kijken hoe vaak ik de fijnere spons moet uitknijpen. 1x per week kan ik wel mee leven denk ik.
 
Bij de Neo s moet je altijd eigenlijk goed uitselecteren. Dat is net als bij de soortgenoten zoals de Rilli en de Vuurgarnaal.
 
Zo veel garnalen.... (zie foto) Ze hebben niet alle wortel gekregen hoor, dat is te veel. Ze mochten er paar uur aan grazen. :)

De fijne spons is helaas stuk gegaan door te veel uitknijpen. Op het laatst moest ik de spons ook bijna dagelijks uitknijpen. Iemand suggesties om dit op te lossen? Ik heb er nu weer de standaard spons in (van de aquael pat mini). Geeft erg troebel water... :(

Een andere vraag; is het mogelijk om bruine/zwarte (sakura) garnalen te kruizen met mijn citroengarnalen?
Misschien komen er dan mooie bruine met een gele streep?
Iemand hier ervaring mee? Ik ga dan heel specifiek uitselecteren.
Ik had een garnalenverkoper al gevraagd en die rade het af en zei:
Kruizen met andere neo's is eigenlijk nooit raadzaam. Je krijgt eigenlijk enkel nakweek met minder mooie kleuren dan de ouders. Je krijgt verder zo goed als nooit nakweek met aparte patronen of iets dergelijks.

Vroeg mij af wat jullie ervaring is. Door te kruizen zijn toch ook de leuke citroengarnaaltjes ontstaan of bestond deze soort al?

IMG_20170820_wortel.jpg
 
Ik zou niet kruisen. Om een mooi soort kruising te krijgen ben je uiteindelijk wel een jaartje of 7 verder. Het merendeel van gekruiste nakweek gaat achteruit in kwaliteit richting wildkleur.
 
Oké, dus kruizen wordt hem niet.... 7 jaar, wow, dan zijn hoeveel generaties? Meer dan 15 generaties?
 
Oké, dus kruizen wordt hem niet.... 7 jaar, wow, dan zijn hoeveel generaties? Meer dan 15 generaties?
Je bent dan inderdaad wel wat jaartjes verder. De "nieuwe" generaties geven in eerste instantie vaak nageslacht van slechtere kwaliteit. Je wil graag dat garnalen kleurecht nageslacht geven. Bij de citroentjes zie je dat er nog steeds wat nageslacht is van mindere kwaliteit, dat zie je bij de meeste nieuw gekweekte dieren. Er gaat jaren overheen wil je een lijn hebben die nieuw is en redelijk nageslacht geeft.
 

Terug
Bovenaan