Wat is er nieuw

verschillende ziektebeelden bij school kardinalen

Erwin1982

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2011
Berichten
1,087
Locatie
Ede
Hallo allen,

sinds het draaien van de nieuwe bak heb ik problemen met mijn school van oorspronkelijk 80 kardinalen. Ik heb al verschillende vissen uitgevangen met hier en daar uitstaande schubben en ook enkelen met een soort van witte bult op het lijf. Heb tegen mijn principe in de gehele bak gekuurd met bactopur en ectopur maar het wil niet overgaan. Nu heb ik een exemplaar met popeyes, weer een exemplaar met een witte bult, een tweetal met uitgeklapte kieuwen en een bobbelige buik, een exemplaar met bruine verkleuring van de rug onder de rugvin dus ik ben de weg even kwijt. Uitvangen wordt wel een hele toer. Wie kan mij professionele hulp bieden.

bak wordt eens per twee dagen met 30 procent ververst. Andere vissen zijn kerngezond.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik zit te denken aan vissen tbc.
De verschijnselen die je noemt komt voor bij vissen tbc 🙄
Je andere vissen hoeven er nu niet direct last van te hebben, soms duurt dat best lang voor je het op je andere vissen ziet, maar het kan wel sluimeren bij je andere vissen zonder dat je dat nu zichtbaar ziet.
Je zou een aangetaste vis kunnen laten onderzoeken om zeker te zijn, misschien weet een dierenarts raad.
 
Zou niet best zijn
 
Nee, dat is echt verschrikkelijk.
Daarom durf ik dat bijna niet te zeggen, maar misschien dat een dierenarts praktijk een vis kan opsturen naar een laboratorium om het of de bevestigen of juist niet.
In dit geval zou ik dat wel doen, want het is ook gevaarlijk voor mensen, met de symptomen die je noemt zou het zomaar kunnen 🙄
 
Na verder onderzoek lijkt het parasitair te zijn. We gaan een behandeling uitstippelen
 
Je maakt de kardinalen veel sterker (en de parasieten wrs zwakker) als je langzaam! Naar zachter en zuurder water gaat. Bijv ph van 5. Geen CO2 gebruiken, wel absoluut (veel) turf om je water wel stabiel te houden als de kh laag wordt of verdwijnt. Als je heel hard water hebt helpt het om telkens met wat osmosewater te verversen.

Wel even checken dat ook je andere vissen tegen zacht en zuur water kunnen.
 
Pffff gelukkig zeg, ik zat er een beetje over in hoor, het zag er best heel somber uit.
Gefeliciteerd dat het geen tbc is, maar dit is ook niet leuk natuurlijk.
Succes met de behandeling 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan