Wat is er nieuw

Verschrompelde Vallisneria.

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaridiot
  • Startdatum Startdatum
A

aquaridiot

Guest
Wat heb ik nou weer aan mijn euuuhhh , fiets, hangen. Nadat op enkele uren tijd alle garnaaltjes zijn uitgevallen zijn nu in , zeer, korte tijd mijn Vallisneria�s zo goed als totaal verschrompeld , een beter woord heb ik er niet voor. Niet verslijmd of langzaam achteruit gegaan maar in een 36 uur pak em beet ongeveer 70 procent verschrompeld..

Ik ha deen plant uit de Lfs toegevoegd Garnaaltjes om, om d e dag een flinke WW en de desbetreffende plant grondiggespoeld en een dag of wat laten �weken� in een emmert...

Er is een lamp uitgevallen maar dat is alweer een poosje eterug en dat ging prima verder niks verandert... Visjes niets aan te merken.

Vreemd ja.. zie even geen relatie tussen 'eventuele aanwezig' slakkengif en vallisneria die de pijp uit gaat, en dat in 36 uur.
Vallisneria stond al een tijd? En deed het al die tijd wel goed?

Een gedachte.. Is misschien je verwarming op tilt geslagen of zo?

Er moet iets mee gekomen zijn wat erg giftig is denk ik, garnalen zijn redelijk vatbaar voor gifstoffen maar van verschrompelde vallisneria heb ik nog nooit gehoord, dit zijn toch redelijk makkelijke planten.
Ik ben haast bang dat je opnieuw moet gaan beginnen of zeer veel blijven verversen.

Dat planten aan slakkengif bezwijken zou niet logisch zijn natuurlijk 1 lamo in de min moet dat ook niet doen en zeker niet in zo een kort tijdsbestek van fris en fruitig naar zielige ellende. ZO snel heb ik het in al die jaren sowieso nog niet gezien. IIG niet met Valli�s...

EI, isch, planten regime..

Verwarming is nieuw en doet het uitsteekbaar..

De TL buis is onbeschadigd verder (dacht dat er wellicht iets van de vulling in het water was gekomen oid).

Ik heb emmers die uitsluitend voor het aquarium gebruikt worden...

Ik kan niks anders bedenken dan dat er �iets� met de bodem loos is. Dat is het inmiddels gekende Hornbach zand (in donkerbruin). Met wat kleiballen, ik heb er juist voor de Vallisneria�s krijt in gestopt (Dat doe ik al sinds dag 1 van mijn aquarium leven) Zou dat dan toch krijt met een toevoeging danwel helemaal geen echt krijt zijn? Het voelt ruikt en proeft (don�t ask) als de real deal..

Ik kan het niet bewijzen maar volgens mij heb ik verder alles uitgesloten.

Hoe heb je de Vallisneria in je bak gezet ? Is er nog iets van de wortels te zien ?? Zo niet, dan is dat de oorzaak van je probleem. De wortels moeten te zien zijn. Anders gaat hij naar de vaantjes

Yups, keurig netjes gepoot en weer omhoog getrokken. Zo plant ik die rakkels al decennia

Ph niet te laag?

Weet je de waterwaarden toevallig ook? Wel raar namelijk dat alle garnalen zomaar omvallen. Kan een ziekte zijn, maar ja dat zou wel toevallig zijn icm die Vallisneria natuurlijk.

Heb het 1 keer gehad in een (te) fijne zandbodem...bodem rot.....binnen 1 a 2 dagen alles valisineria weg.
Tevens houden ze niet van een te lage pH-waarde, vandaar m'n vraag

Heb je toevallig easy carbo gebruikt? ik weet dat Vallisneria hier soms vreemd op kunnen reageren, staat volgens mij zelfs in hun gebruiksaanwijzing.

Ik gebruik geen vloeibare Carbo.

Ziekte onder de garnalen sluit ik uit ik ken geen ziekte althans die binnen enkele uren de GEHELE popuplatie van niks aan het handje naar 0 uitroeit. Bij een ziekte verwacht je toch iets te merken en zo niet ik vind het behoorlijk onwaarschijnlijk dat een ziekte op zo een korte tijd een populatie van ongeveer 100 volwassen plus grut in allerlei gradaties tegelijk uitroeit.

PH 6,5-6,8. Al vanaf het begin Vallisneria staat er ook al zolang in dan had dat eerder een probleem moeten zijn.

Kraanwaarden kan ik nog wel ff checken. Het zou m everbazen dei zijn hier al een eeuwigheid stabiel.

Ik blijf steeds maar bij die bodem komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan