Pff, jullie maken me het er niet makkelijker op haha. Ik zal sowieso vaker verversen, ik ga eerst even proberen met 2x per week 50% en zien wat er gebeurt. Mbt de filter, ik zal kijken of schoonspoelen in aquariumwater helpt. Het is een vida XL pomp:
https://www.vidaxl.nl/e/87184758561...bhfunqeo1pWY-jrSe7oind3bPRCL_d-saAh8SEALw_wcB. De originele filters zijn vervangen voor witte sponzen, 1 op de bodem en 1 bovenop die ik dus om en om, dus om de week schoon maakte. (Ook dat is relatief, de bak staat pas een kleine 3 maanden). In het midden zit nog een cardridge met iets korreligs (kan ik opmaken uit het geluid) maar ik krijg het er niet uit, maar dat zou ik ook kunnen vervangen voor een spons, mits ik het er inderdaad uit kan krijgen.
De zwakke zwaarddragers zijn inmiddels dood, dit is 95% van de ene worp en 10% van de andere, dus moet toch iets mis geweest zijn met die 1e)
De bezetting is als volgt:
- 4 Mannen guppen
- 8 vrouwen guppen
- 2 vrouwen zwaarddragers
- 4 pleco's (ik weet dat het teveel zijn, ik ben hierover verkeerd geïnformeerd door de verkoper, als ze agressief gedrag gaan vertonen of te groot worden, nu 3 cm elk, gaan ze weg).
- Een 20-tal jonge zwaarddragers van 1,5 maand (1 tot 1,5 cm groot)
- En sinds vandaag ook nog een collectie jonge guppen die vooralsnog niet te tellen is.
De bedoeling is dat alle zwaarddragers eruit gaan, maar ik wacht nog eventjes tot ze wat groter zijn. Ik heb eventueel een 30 liter bak waar ze in kunnen, maar ben nog niet helemaal uit over de verdeling tussen de bakken. Ik ga ze in ieder geval uiteindelijk allemaal weg doen en houd het even bij guppen en misschien wat Goodeids mits er nog ruimte is na toevoeging van wat garnalen.
Waterwaarden is vooralsnog wat lastig testen, ik heb teststrips die aangeven dat het water goed is ondanks een ietwat witte waas maar weet dat deze strips niet de beste testwijze zijn. Ik zit helaas in de horeca dus heb financieel op het moment een strop op mijn nek en er is geen dierenwinkel hier in de buurt die watertesten doet. Ik heb ook bijzonder slechte ervaringen met de dierenwinkel waar deze vissen vandaan komen. Erg veel sterfte en ze geven ook gewoon afgekloven en vermagerde vissen mee of vissen met witte stip ondanks hele nadrukkelijke instructies (maarja, je moet nu afstand houden he dus kon niet goed in de gaten houden wat ze wegving en had zelf de witte stip in de bak gemist) en dat even los van verkeerde adviezen mbt soorten en de ruimte die ze nodig hebben. Ik ben dus erg afhankelijk van jullie
🙄.
Qua voeren: Ik voerde 4 tot 6 keer per dag nadat de zwaarddragers geboren waren (was gelijk al met het introduceren van de vissen) en was toevallig net klaar met afbouwen naar 2x per dag en plop, daar zijn ineens de guppenjongen, zal je altijd zien
😛. Ik wil het nu even op 3x per dag voeren houden en heb daarnaast standaard een plak komkommer in de bak zitten dus in principe kunnen ze de hele dag eten als ze zouden willen. Ik voer meestal tetra min guppen color voer maar wissel dit af met pleco tabletten die ik dan ook op de dag voer en niet alleen voor de nacht, soms levende artemia of watervlooien, regelmatig artemia uit de vriezer (eens in de 3 dagen oid) en dat is het wel zo'n beetje. De volwassen vissen komen niet aan de komkommer maar de jongen en de pleco's zijn er gek op, vooral als de plak er al even een paar uurtjes in hangt en naar de bodem is gezonken.
Maargoed, dat is dus mijn bak, de 30 liter is leeg (geen vissen in) maar wel klaar om vissen te introduceren.