Wat is er nieuw

Versmalde staart bij zwaarddrager jongen (1,5 maand oud)

Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Leeftijd
40
Heyy,

Ik heb een 20-tal zwaarddrager jongen van 2 ongerelateerde worpen. Nu valt het me op dat sommige van deze visjes een versmalde staart hebben, uiteindelijk trekken ze ook krom en komen te overlijden. De volwassen vissen hebben nergens last van.

Bejde worpen zijn waarschijnlijk te vroeg geweest en geboren gelijk na de verhuizing, ongeveer de helft was binnen een week overleden, deze 20 visjes hebben het overleefd maar een enkeling toont nu versmalde vinnen.

Wat kan dit zijn? En welk medicijn kan ik het beste gebruiken?

Ik kan vandaag nog aan ESHA komen maar al het andere zal ik een dag of 3 op moeten wachten. Wat kan ik het beste doen?

Bedankt!

Ik zou er sowieso geen medicijn ingooien. Ik je andere topic is ook al uitgelegd dat als er veel jonkies zijn dat je moet selecteren om de sterkere jonkies over te houden. Versmalde staart en kromgroei is een teken van zwakte. In een gezelschapsbak zouden ze worden opgegeten. Dat de ouders ongerelateerd zijn wil nog niet zeggen dat ze sterke nakomelingen krijgen. Als ze deze zwakke nakomelingen blijven krijgen is het dus geen goede combinatie.

Bedankt, dus gewoon uitselecteren. Ze zitten in een gezelschapsbak maar het gezelschap doet niks met ze. Ik was in de veronderstelling dat smalle staarten een oplosbare ziekte was daar ik dat her en der had gelezen, wil niet onnodig dieren dood maken. De smalle staarten doen zich namelijk pas sinds kort voor. Maar als dit genetisch is of ze komen er niet meer bovenop dan is het uiteraard een kwestie uitselecteren.

Wat jij beschrijft doen jonge levendbarenden als het water te vervuild is. Hoe vaak ververs je het water?

In principe 1x in de twee weken 1/3e van het water, ik maak de pomp zelf wel wekelijks schoon. Deze bestaat uit twee sponzen. De ene week spoel ik de ene spons uit (kraanwater, slechte gewoonte) en de andere week de andere.
Als ik zie dat er algengroei is of iets anders dat niet lijkt te kloppen dan ververs ik 2x per week een 1/4e water gedurende 2 weken.

Hallo
Ik heb momenteel net hetzelfde probleem met mijn guppen. Moeder had ook erg stress bij het bevallen, ik had geen kweekbak in de buurt door verhuis en ze was wat vroeger dan gepland waardoor ze aangevallen werd door de andere guppen. Water verversen helpt niet ... 🙁
Weet ook niet wat te doen

Ik beschouw dat als natuurlijke selectie.
Alleen de sterksten overleven op deze manier.
Mede om die reden heb ik ook rouwtertra's in mijn bak.

Dien ten gevolge heeft van een worp van afgelopen zomer ook maar één jonkie het overleefd.
Een mannetje.
Die in juli een jaar oud wordt.
Zeer bejaard voor een mannetjesgup.
(Helaas stapelverliefd om zijn eigen moeder, dus vanaf nu mogen alle jonkies ten prooi vallen aan de tetra's.)

In principe 1x in de twee weken 1/3e van het water, ik maak de pomp zelf wel wekelijks schoon. Deze bestaat uit twee sponzen. De ene week spoel ik de ene spons uit (kraanwater, slechte gewoonte) en de andere week de andere.
Als ik zie dat er algengroei is of iets anders dat niet lijkt te kloppen dan ververs ik 2x per week een 1/4e water gedurende 2 weken.

In principe hoef je het filter maar af en toe schoon te maken hoor, zeker niet elke week. Dat zou zomaar een oorzaak van je problemen kunnen zijn.

Ah bedankt, de reden dat ik dat doe is omdat hij verstopt raakt waardoor er nog maar weinig flow is. Kan ik dit op een andere manier oplossen? Ik heb de reguliere watten al verwisseld voor 2 grove witte sponzen. Dit heeft het probleem deels, maar niet volkomen opgelost.

Bedankt guppeman, mijn bak is te klein voor rauwtetra, er staat wel een grotere bak in de planning maar dat is nu helaas even geen optie. Ik laat natuur dan wel zijn gang gaan en help af en toe even een handje waar nodig.

Hoe oud wordt een gup gemiddeld en hoe vaak werpen ze? En slaan ze, net zoals zwaarddragers, zaad op voor meerdere worpen? Klopt het ook dat ze vanaf vier maanden vruchtbaar zijn?

Mijn vrouwtjes worden zo'n 2-2½ jaar oud.
De mannetjes een ½ jaar tot een jaar.

Het klopt dat ze met een maandje of 4 al vruchtbaar zijn.
Ook dat ze het op kunnen slaan, maar ook dat ze de jongen kunnen vasthouden als ze de omstandigheden niet juist vinden.
En dat kan heel lang.
Daarmee is het moeilijk te zeggen om de hoeveel weken ze jonkies krijgen.

Maar gemiddeld kan je een week of zes na de bevruchting een worp verwachten.

De mannetjes een ½ jaar tot een jaar.

Wat is de reden dat die zoveel minder oud worden dan de vrouwen want ik zo juist denken dat die eerder dood zijn met al dat werpen van kleintjes.

Wat jij beschrijft doen jonge levendbarenden als het water te vervuild is. Hoe vaak ververs je het water?
Ik volg je er helemaal in.
Door vervuild water, zelfs als ze nog nier bevallen zijn, gaan de jongen uiteindelijk kromgroeien. Zelfs al is de vervulling dan al weg.
Dit heeft niets met genetica te zien maar met slechte huishouding van de aquariaan.

Zo te lezen heeft de ts een veel te zwakke filtratie en een ondermaats verversingsbeleid.

Een mannelijke gup hoort aan 6 weken oud al vruchtbaar te zijn, een vrouw aan 8 weken...
Alles dat ze achterkomen ligt enkel aan ondermaatse zorgen door de kweker

Wat is de reden dat die zoveel minder oud worden dan de vrouwen want ik zo juist denken dat die eerder dood zijn met al dat werpen van kleintjes.
Ik vermoed, puur mijn eigen vermoeden, dat ze zo'n stuk minder oud worden omdat ze letterlijk maar aan één ding denken.
Ze léven er voor.

En maar achter al die vrouwtjes aan jagen.
Nooit eens even stil in een hoekje hangen.
Altijd maar jagen, zwemmen, paren en af en toe eten.

Ik denk dat ze eenvoudigweg eerder "op" zijn.

De vrouwtjes noemen we zwanger.
Maar het lichaam doet niet zoveel.
(Ook weer mijn eigen gedachtegang).
Veel meer dan de eitjes in de buik houden zodat ze"uitgebroed" kunnen worden doen ze niet.
Ze voorzien de jongen niet via een placenta van voedsel etc.
Ze zijn feitelijk niet veel meer dan bescherming voor de eitjes.

Het werpen zal wel een aanslag zijn op hun lichaam, maar ik denk dat het in het niet valt met de F1 race waar het mannetje aan deelneemt.

@Vice& Versa: nuttige aanvulling.
Je hebt gelijk.
Ik interpreteerde de vraag of ze met vier maanden geslachtsrijp zijn.
En dat zijn ze dan wel.
Ik interpreteerde de vraag niet als wannéér ze vruchtbaar zijn.
Want dat zijn ze met 6-8 weken inderdaad al.

Ik volg je er helemaal in.
Door vervuild water, zelfs als ze nog nier bevallen zijn, gaan de jongen uiteindelijk kromgroeien. Zelfs al is de vervulling dan al weg.
Dit heeft niets met genetica te zien maar met slechte huishouding van de aquariaan.

Zo te lezen heeft de ts een veel te zwakke filtratie en een ondermaats verversingsbeleid.
Precies, deze symptomen komen louter door onvoldoende onderhoud.

Hierbij een foto van een bejaarde man.
Ligt sinds zaterdag de hele dag op die steen, komt er even af om te eten, zwemt daarna een rondje en gaat weer liggen.
Ik heb geenszins het idee dat hij het zwaar heeft.
Het is gewoon een opaatje in het verpleeghuis.

Is een half jaar oud nu.

Bijlagen

• P4304167.JPG
    P4304167.JPG
    190.5 KB · Weergaven: 128
Bedankt weer! Ik vind het af en toe wat verwarrend met het verversen enzo, de 1 zegt niet te veel en de ander zegt 2x per week, de 1 het halve aquarium, de ander 10%. Ik heb de middenweg genomen en elke 2 weken 1/3e water verversen, bij twijfel 1 tot 2x per week.

De pomp zou sterk genoeg moeten zijn, de bak is 70 liter en de pomp heeft een capaciteit van 600L per uur. Ik kan me vergissen maar volgens mij moet de capaciteit minimaal 500% zijn toch? Dat het water 5x per uur volledig ververst wordt. Dat zou betekenen dat met een 70 liter bak dit 350 liter per uur moet zijn.

Ik denk dat er niet echt een regel is vast te stellen.
Teveel verversen zal je niet heel gauw doen.
Maar stel dat je de perfecte balans gevonden hebt.
Alles dat uitgescheiden wordt, wordt weer opgenomen etc.
Ik heb dit punt ooit mogen bereiken.
Alles groeide en bloeide en plantte zich voort.
Alleen het verdampte water aanvullen voldeed destijds.

Maar mijn ovetwinterbakje moet ik 90% per week verversen.
Anders gaat het echt niet goed.
Dus tja...
Eigenlijk een moeilijke vraag die je daar stelt.
Ik denk dat je met ⅓ tot ½ per week aardig zit.
Maar dat gok ik.
Je moet het een beetje zelf uit zien te vogelen.

Oke bedankt, ja die perfecte balans zal je denk ik enkel bij grote aquaria kunnen krijgen, niet? Hoe groot was dat aquarium en hoe groot is het overwinteraquarium?

De pomp zou sterk genoeg moeten zijn, de bak is 70 liter en de pomp heeft een capaciteit van 600L per uur. Ik kan me vergissen maar volgens mij moet de capaciteit minimaal 500% zijn toch? Dat het water 5x per uur volledig ververst wordt. Dat zou betekenen dat met een 70 liter bak dit 350 liter per uur moet zijn.
Dat hele 'zoveel liter per uur filteren' wordt mijn inziens zwaar overschat en is helemaal niet zo belangrijk. Of in ieder geval, het is een regel die niet altijd op gaat. Waar het om gaat is of je in je filter voldoende oppervlakte kunt bieden waar de benodigde bacteriën kunnen groeien die je water gaat filteren. Hiervoor is er een bepaalde flow nodig inderdaad maar die is lang niet zo belangrijk als het oppervlakte die je kunt bieden. Een snelstromend filter met klein oppervlakte is niet erg effectief, dan kun je beter een langzaam stromend filter met heel veel oppervlakte hebben. Als ik jouw verhaal zo lees dan moet je het filter elke week uitspoelen (twee sponsjes) om verstopping te voorkomen. Dan zou ik zeggen dat je filter te klein is (of de belasting te groot). Niet zozeer het aantal liters per uur maar het oppervlakte welke je kunt bieden voor zowel mechanisch (dat is het gedeelde wat dicht slibt) en biologisch. Het biologische gedeelte heb je nu, zoals ik begrijp, helemaal niet. Dit komt vaker voor bij binnenfilter(tjes). Normaal kan een spons ook biologisch filteren, het probleem is echter dat jij elke week die sponsjes moet schoonmaken om doorstroming te houden en daarmee verstoor je weer de opbouw van bacteriën.

Ik weet niet hoe druk bevolkt je bakje is maar een verversing van wekelijks 50% is in de regel een prima uitgangspunt. Zo voorkom je in ieder geval een te hoog nitraat gehalte.

Het is overigens wel een beetje giswerk wat er in dit topic gebeurd, waar ik ook schuldig aan ben 🙂 Ik ben het er mee eens dat de vergroeiing van de babies kan duiden op slechte waterkwaliteit maar om dit zeker te weten kun je natuurlijk gewoon je water testen. NH3/4, NO2 en NO3 zijn hierbij belangrijk.

In principe is het bij jonge vissen

1. Heel veel keer per dag voeren
2. 1x per dag verversen 50 a 80%

Met deze twee ingrediënten zou een goede groei geen probleem hoeven te zijn.

Bij mijn discussen ververste ik soms 2 x per dag, omdat ik het niet haalde met 1 x.

Een zwaarddrager is standaard sterk, dus gewoon op temperatuur verversen en voeren maar

Pff, jullie maken me het er niet makkelijker op haha. Ik zal sowieso vaker verversen, ik ga eerst even proberen met 2x per week 50% en zien wat er gebeurt. Mbt de filter, ik zal kijken of schoonspoelen in aquariumwater helpt. Het is een vida XL pomp: https://www.vidaxl.nl/e/87184758561...bhfunqeo1pWY-jrSe7oind3bPRCL_d-saAh8SEALw_wcB. De originele filters zijn vervangen voor witte sponzen, 1 op de bodem en 1 bovenop die ik dus om en om, dus om de week schoon maakte. (Ook dat is relatief, de bak staat pas een kleine 3 maanden). In het midden zit nog een cardridge met iets korreligs (kan ik opmaken uit het geluid) maar ik krijg het er niet uit, maar dat zou ik ook kunnen vervangen voor een spons, mits ik het er inderdaad uit kan krijgen.

De zwakke zwaarddragers zijn inmiddels dood, dit is 95% van de ene worp en 10% van de andere, dus moet toch iets mis geweest zijn met die 1e)

De bezetting is als volgt:
- 4 Mannen guppen
- 8 vrouwen guppen
- 2 vrouwen zwaarddragers
- 4 pleco's (ik weet dat het teveel zijn, ik ben hierover verkeerd geïnformeerd door de verkoper, als ze agressief gedrag gaan vertonen of te groot worden, nu 3 cm elk, gaan ze weg).
- Een 20-tal jonge zwaarddragers van 1,5 maand (1 tot 1,5 cm groot)
- En sinds vandaag ook nog een collectie jonge guppen die vooralsnog niet te tellen is.

De bedoeling is dat alle zwaarddragers eruit gaan, maar ik wacht nog eventjes tot ze wat groter zijn. Ik heb eventueel een 30 liter bak waar ze in kunnen, maar ben nog niet helemaal uit over de verdeling tussen de bakken. Ik ga ze in ieder geval uiteindelijk allemaal weg doen en houd het even bij guppen en misschien wat Goodeids mits er nog ruimte is na toevoeging van wat garnalen.

Waterwaarden is vooralsnog wat lastig testen, ik heb teststrips die aangeven dat het water goed is ondanks een ietwat witte waas maar weet dat deze strips niet de beste testwijze zijn. Ik zit helaas in de horeca dus heb financieel op het moment een strop op mijn nek en er is geen dierenwinkel hier in de buurt die watertesten doet. Ik heb ook bijzonder slechte ervaringen met de dierenwinkel waar deze vissen vandaan komen. Erg veel sterfte en ze geven ook gewoon afgekloven en vermagerde vissen mee of vissen met witte stip ondanks hele nadrukkelijke instructies (maarja, je moet nu afstand houden he dus kon niet goed in de gaten houden wat ze wegving en had zelf de witte stip in de bak gemist) en dat even los van verkeerde adviezen mbt soorten en de ruimte die ze nodig hebben. Ik ben dus erg afhankelijk van jullie 🙄.

Qua voeren: Ik voerde 4 tot 6 keer per dag nadat de zwaarddragers geboren waren (was gelijk al met het introduceren van de vissen) en was toevallig net klaar met afbouwen naar 2x per dag en plop, daar zijn ineens de guppenjongen, zal je altijd zien 😛. Ik wil het nu even op 3x per dag voeren houden en heb daarnaast standaard een plak komkommer in de bak zitten dus in principe kunnen ze de hele dag eten als ze zouden willen. Ik voer meestal tetra min guppen color voer maar wissel dit af met pleco tabletten die ik dan ook op de dag voer en niet alleen voor de nacht, soms levende artemia of watervlooien, regelmatig artemia uit de vriezer (eens in de 3 dagen oid) en dat is het wel zo'n beetje. De volwassen vissen komen niet aan de komkommer maar de jongen en de pleco's zijn er gek op, vooral als de plak er al even een paar uurtjes in hangt en naar de bodem is gezonken.

Maargoed, dat is dus mijn bak, de 30 liter is leeg (geen vissen in) maar wel klaar om vissen te introduceren.

Dat vida xl dingetje is de naam filter niet waardig. Da's een veredeld pompje met een groot uitgevallen pompbeschermertje. De korrels dien er inzitten is aktieve kool, dat is ondertussen al 2,5maand uitgewerkt. Wat ik zo kan inschatten is dat je nu zo ongeveer 3x teveel vissen hebt volgens wat je pompje maar aan kan.
Je zwaarddrager jongen hadden in 6weken tijd al 3x zo groot moeten zijn (3 a4cm)
Ik zou voorlopig dagelijkse ww doen van min 50%.
De jongen in een 30l bakje dumpen is geen optie, of je zou 2x daags 90% moeten verversen.

Ik snap dat de corona situatie nu verre van ideaal is maar ik zou toch asap zorgen dat er minder vis in je bakje zit. Op deze manier is er geen fun aan de hobby en dat is nu ook niet de bedoeling.

Oke bedankt, wat is naar jouw mening een geschikte pomp? Beetje afhankelijk van de prijs kan ik misschien beter in een nieuwe investeren ipv mijn gekochte vissen terug doneren aan die dierenwinkel. De zwaarddragers gaan sowieso zo snel mogelijk weg, maar vraag me af of iemand interesse heeft in zulke kleine dingen.

In de 30 liter bak zit eenzelfde pomp, even los van de pomp, is deze 30 liter bak dan compleet nutteloos?

Even ter illustratie, de bak:

Bijlagen

• IMG_20200502_151546.jpg
    IMG_20200502_151546.jpg
    175 KB · Weergaven: 120
In de 30 liter bak zit eenzelfde pomp, even los van de pomp, is deze 30 liter bak dan compleet nutteloos?
Mwah, garnaaltjes of een enkele betta man kan prima. Een groepje levendbarenden met jonkies, neh 🙂

De eden 522 filter is ook een goed alternatief.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan