Verstikkende algen

Y

YoYo1

Guest
Hallo allemaal

In mijn aqua40 heb ik last van algen die mijn planten (javamos en valisneria) verstikken.
In het aquarium zitten enkel een tiental garnalen en wat slakjes. Ik voeder nauwelijks bij.
Weet iemand wat ik kan doen of om welke alg het gaat?

  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al? aqua 40, 1 jaar
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)? /
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer? niet
  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe? neen
  • Voeg je CO2 toe aan het water? neen, wel enkele maanden bio-co2 gedaan
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze? neen
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen? standaardlamp, 12 uur
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)? /
  • Heb je een foto van je aquarium en de algen?
bRurBXc.jpg

  • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel? 2 hoopjes javamos, belgisch groen en vallisneria
  • Hoe lang heb je dit probleem al? enkele maanden
  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen? CO2 toevoegen

Alvast bedankt
 
Dat lijkt me heel duidelijk een laag blauwalg en dat zie je vaak bij teveel belasting. je ververst ook niet en dat kan mede de reden zijn.Hoe is de filtering en welk onderhoudt pleeg je daaraan?
Ik zou deze alg zoveel mogelijk handmatig weghalen eerst want het kan giftig zijn en je garnalen zijn nogal gevoelig. Wat voer je de garnalen en hoevaak?
 
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen? standaardlamp, 12 uur
12 uur is best lang, 8 uur is al genoeg, volgens mij;)
 
Ja ik heb hier in de garnalennano s het zo n 9 uur aan. 12 uur kan wel mits je voldoende voeding hebt en de planten geen tekorten krijgen. Maar dit zal eerder aan de belasting liggen en deels aan het niet verversen denk ik.
 
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik ververste het niet, net omdat ik dacht dat ik het niet zo veel belastte met enkel vuurgarnalen. Zou ik dit dan wekelijks doen?
Filtering gebeurt door middel van een grote biofilter achteraan in het aquarium. Hierin zitten grove en fijne filterwatten + wat siporax.
Ik denk niet dat het eraf halen zo gemakkelijk is, net omdat het overal opzit. Zou ik dan best al het javamos eruit halen?

Oke ik zal het aantal lichturen dan reduceren tot 9, bedankt voor de tip.
 
Dat is idd blauwalg, vaak zitten er namelijk luchtbelletjes in en die zie ik hier ook.

Ik zou het mos eruit halen.
Haal zo veel mogelijk blauwalg eruit.
Filter lichtjes schoonmaken en water gaan verversen.

Je kunt je aquarium een aantal dagen helemaal in het donker zetten, lampen uit, vuilniszakken erom heen.

Hout haal je eruit en kook je even kort om de blauwalg eraf te krijgen.

Het is een klote alg, terwijl het niet eens een alg is maar een vieze bacterie ;)
 
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik ververste het niet, net omdat ik dacht dat ik het niet zo veel belastte met enkel vuurgarnalen. Zou ik dit dan wekelijks doen?
Filtering gebeurt door middel van een grote biofilter achteraan in het aquarium. Hierin zitten grove en fijne filterwatten + wat siporax.
Ik denk niet dat het eraf halen zo gemakkelijk is, net omdat het overal opzit. Zou ik dan best al het javamos eruit halen?

Oke ik zal het aantal lichturen dan reduceren tot 9, bedankt voor de tip.

Ik zou inderdaad alles waar de alg opzit weggooien en als het kan schoonmaken zoals bv het hout. Ook de bodem afzuigen zodat er geen alg meer inzit. ik ververs bij de garnalen wekelijks zo n 20%. Ik zou ook kijken of je filter wel schoon is en anders deze ook heel lichtjes uitspoelen. Hangt ook af van hoe vaak je deze onderhoudt.
 
Dat is idd blauwalg, vaak zitten er namelijk luchtbelletjes in en die zie ik hier ook.

Ik zou het mos eruit halen.
Haal zo veel mogelijk blauwalg eruit.
Filter lichtjes schoonmaken en water gaan verversen.

Je kunt je aquarium een aantal dagen helemaal in het donker zetten, lampen uit, vuilniszakken erom heen.

Hout haal je eruit en kook je even kort om de blauwalg eraf te krijgen.

Het is een klote alg, terwijl het niet eens een alg is maar een vieze bacterie ;)

Jammer want dan zou ik bijna al mijn planten eruit moeten halen... Is er geen manier om deze nog te redden? Ik had ooit eens gelezen dacht ik om ze voor een paar dagen in het vriesvak te doen?
En van die donkerte, is dat niet schadelijk voor de garnalen?
Bedankt voor de tips!
 
Verduisteren wil weleens werken zoals San al aangeeft. Maar de oorzaak moet je ook oplossen.
 
Die bak is zo zwaar aangetast bespaar jezelf de moeite en haal hem helemaal leeg.
 
Dat is geen slecht idee maar dan is het maar de vraag of de oorzaak is opgelost. Ergens moet de oorzaak zitten voor zoveel blauwalg.
 
Dat is geen slecht idee maar dan is het maar de vraag of de oorzaak is opgelost. Ergens moet de oorzaak zitten voor zoveel blauwalg.
Ik zou doen zoals Yov zegt en de bak leeghalen.
Ik denk dat er ergens wel een (deel van de) oorzaak zit in het verversbeleid, nee? Een bak een jaar lang niet verversen lijkt me toch een oorzaak van vervuiling?
Mijn advies zou dus ook zijn: Begin opnieuw, reinig alles grondig en indien mogelijk zou ik ook nieuw filtermateriaal gebruiken.
Ververs je water dit keer op regelmatige basis, veel kans dat je geen blauwalg krijgt dan.
 
Oke bedankt. Is het schadelijk voor de vuurgarnalen om in het donker te zitten voor enkele dagen?
 
Oke bedankt. Is het schadelijk voor de vuurgarnalen om in het donker te zitten voor enkele dagen?
Nee hoor, garnalen leven soms ook in grote filters.

Blauwalg komt vaak voor bij verwaarloosde aquaria. Je hebt dus met alle goeie intentie je onderhoud toch wat 'verwaarloosd'
 
Dat is geen slecht idee maar dan is het maar de vraag of de oorzaak is opgelost. Ergens moet de oorzaak zitten voor zoveel blauwalg.
vermoed hier een aantal oorzaken geen goede verhouding no3 po4 en zeer zuurstof arm water een mooi bakterie bak dus
planten en mos zijn zover aangetast die kun je beter weg doen
bodem is mischien ook beter vanwege de binding met fosfaten/fosfor

groet

jaap
 
Ik heb momenteel de bak helemaal ontdaan van de blauwalg, en enkele 'onaangetaste' planten nog bijgehouden. Ook heb ik de bak voor de helft ververst. Hopelijk gaat het nu beter, anders zal ik inderdaad grotere stappen moeten ondernemen.
Zou bemesting helpen tegen het probleem of zou dit het enkel verergeren?
 
Ook bij de EI kun je zelfs blauwalg kunnen krijgen en vaak is het probleem overbelasting/te weinig bacteriën waardoor je vervuiling krijgt. Zover ik weet is het RR verhaal een beetje achterhaalt en is het belangrijk dat je voldoende voeding in je bakken hebt en geen tekorten ontstaan.
Dan is de verhouding no3/po4 minder van belang zolang ze beiden maar voldoende aanwezig zijn.

http://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio
 
Ik zou doen zoals Yov zegt en de bak leeghalen.
Ik denk dat er ergens wel een (deel van de) oorzaak zit in het verversbeleid, nee? Een bak een jaar lang niet verversen lijkt me toch een oorzaak van vervuiling?
Mijn advies zou dus ook zijn: Begin opnieuw, reinig alles grondig en indien mogelijk zou ik ook nieuw filtermateriaal gebruiken.
Ververs je water dit keer op regelmatige basis, veel kans dat je geen blauwalg krijgt dan.
Weinig met het topic te maken maar wat zeg ik en waar? :p

Verder! De tips zijn gegeven denk ik? Zo veel mogelijk er uit! Verversen en eventueel verduisteren en verlichting naar 8 uur dit kan je achterna als alles weer stabiel is geleidelijk opbouwen (mits voeding en c02) Bij mij zit de bak met voeding en C02 ook op 8 uur! Ook is bio C02 leuk maar ik kreeg hier nooit een echt mooi evenwicht van!
 
Weinig met het topic te maken maar wat zeg ik en waar? :p

Wel, je zei toch het volgende:

Zo veel mogelijk er uit! Verversen en eventueel verduisteren en verlichting naar 8 uur dit kan je achterna als alles weer stabiel is geleidelijk opbouwen (mits voeding en c02)

hehe, sorry: ik had me duidelijk vergist: ik wou eigenlijk verwijzen naar wat Rubz zei….

Die bak is zo zwaar aangetast bespaar jezelf de moeite en haal hem helemaal leeg.

Ik weet niet hoe de vergissing tot stand kwam, misschien door de naam van de TS die nogal op Yov lijkt? Alleszins: was niet de bedoeling, mea culpa!
 
Terug
Bovenaan