(verstoten?) maanvis eet niet meer - stress?


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hoi allen,

Heb net ondestaand berichtje naar jos h gestuurd, maar misschien zijn er nog wel maanvis houders met tips voor me? :fingers crossed:

Ik heb een bak met 6 opgroeiende maanvissen. Heb ze zelf van november vorig jaar samenzitten. Vissen in de hoofdbak krijgen 2x diepvries(afwisseld artemia, witte rode zwarte muggenlarf, krill) en 2x droog/korrelvoer per dag en ververs wekelijks 50% water. Geen uitval/ziektes van de vissen gehad.
1 van de 6 manen eet al meer een week (zo goed als) niets meer. Begon zich ook af te zonderen in het aquarium.
Heb em daarom ondertussen een paar dagen apart zitten in ingerichte quarantainebak.
Maar ik ben op dit moment door men opties.
Na het apart zetten ook geprobeerd met levend voer (tubifex & artemia) met weinig tot geen succes.

Kan iemand me nog een laatste redmiddel toereiken om hem terug aan het eten te krijgen? Of is het een verloren zaak :(

Alvast heel erg bedankt weer voor het advies!

Hier een foto van de betreffende vis:
qv0NsiQ.png



De rest van de vissen doen het overigens prima. Eten als gekken, 's avonds toetsen ze soms even mekaars krachten af, maar verder lijkt het ok met hun :) :
124WG7w.jpg
 
Na een 3-tal weken, verschillende pogingen met levend voer (artemia, tubifex) en een stevige waterwissel is ie sinds enkele dagen terug aan het eten gegaan.
:engel:
Ga em deze week nog in quarantaine laten zitten en nadien terug in de grote bak.
Al die moeite voor een vis zal je zeggen - maar ben tevreden - benieuwd wat het gaat geven wanneer ie terug in de groep komt
 
Cichliden hebben een rangorde in de groep. Lees hier eens over dan begrijp je ook deze maanvis. Door hem apart te zetten bereik je niets. Een andere vis wordt dan het laagste in rang en gaat op den duur hetzelfde gedrag vertonen als de vis die je apart gezet hebt. Leven in een grotere groep geeft voor de zwakkere broeders meer veiligheid, geldt ook voor maanvissen.
 

Terug
Bovenaan