Wat is er nieuw

Verticaal aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rikken
  • Startdatum Startdatum
R

Rikken

Guest
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een verticaal aquarium?
Hiermee bedoel ik een aquarium van ongeveer 1,8 m hoog incl. onderkast voor de techniek en ongeveer 50 cm lengte en breedte.
Ik wil zeker zijn dat de vissen hier niet onder lijden. Kent er iemand een goede bouwer in België?

Nou mijn aquarium is 70cm hoog, maar met kast en lichtkap tik hij ook de 1,80 aan qua totale hoogte...

Je zal sowieso moeten rekenen op minimaal 60cm kast hoogte omdat je er anders geen filter in kwijt kan, afhankelijk van je verlichting zit je toch wel snel op 10cm lichtkap.

Weet niet goed wat je bedoeld en wat je zoekt maar als je een glashoogte zoekt van meer dan een meter denk ik niet dat je veel bouwers gaat vinden.

Die wordt dan erg hoog en vrij smal en ondiep eigenlijk. Net als Wouter snap ik het denk ik ook niet helemaal want wat wil je hierin gaan houden als ik vragen mag?

Als wij zelf kijken naar een aquarium, dan kijken wij wat mogelijke inwoners betreft alleen naar breedte en diepte, dus oppervlakte Hoogte geeft wel extra waterinhoud, wat prettig is voor stabiliteit van het water, maar wat zwemruimte betreft zullen volgens mij de meeste vissen er weinig aan hebben

Dus, denk ik dat als je je beperkt tot vissen geschikt voor 50 cm aquarium je best een leuk geheel kan krijgen.

Een ander punt wat je aangeeft is dat de totale hoogte 1.8 meter zal zijn?

Ik kijk dan even puur praktisch naar het onderhoud dat wij hier plegen, en probeer mezelf voor te stellen dat je dat allemaal op een ladder moet doen, tenzij je 2.30 meter lang bent zelf 🙂

Maar dat is iets wat ik hier als bezwaarlijk zou zien.
In mijn ogen heb je aan een aquarium best vaak werk, als je niet van de meest exotische algsoorten houdt. En dat kan prima, ook bij 1.8 meter hoog, maar ik zou denken dat het lastiger is, en vraag me af of dat het onderhoud op termijn niet in de weg gaat zitten.

Ondertussen eigenlijk van het idee afgestapt. Ik wou oorspronkelijk een verticaal aquarium omdat het beter in het interieur past, maar als ik een radiator weg haal kan ik wel een mooi plaatsje voorzien voor een standaard aquarium.
Het was de bedoeling om een zeeaquarium op te starten met zeepaardjes of kwallen, maar blijkbaar heel moeilijk te houden.
Vermits het mijn eerste aquarium wordt stap ik van al deze ideeën af en hou ik het op een warm zoetwateraquarium. Eventueel met Discus of Cicliden.
Zijn de aquariums van Aquatlantis goed of raden jullie eerder iets anders aan? Is de techniek goed of beter apart kopen?

Zeewater is bewerkelijker inderdaad en ik zou als je een beginner bent ook niet gelijk een megabak nemen. Maar goed je hebt de keus al gemaakt en ik vindt het verstandig want zo n hoge bak heeft m.i niet veel meerwaarde.

Aquatlantis is prima, heb ik zelf ook (en nog meerdere actieve leden op het forum). Het binnenfilter dat je erbij krijgt is gewoon prul, het zit bij mij minus de verwarming nog steeds in de doos. Het best kun er zelf een extern filter bij kopen.

Houd er rekening mee dat je voor Discus of Maanvissen een bak van zo'n 150 cm lang nodig hebt.

Bedenk wel dat hoe hoger de waterkolom hoe dikker je glas moet zijn, en hoe dikker je glas hoe duurder je bak.

Eventueel met Discus of Cicliden.

Discus zijn cichliden 🙂

Maar zoals gezegd denk je dan al gauw aan bakken van 150cm kantlengte, met zeker 50cm diepte en 60cm hoogte.
zo'n +/- 400-450 literbak dus.

Bedenk wel dat hoe hoger de waterkolom hoe dikker je glas moet zijn, en hoe dikker je glas hoe duurder je bak.

En vanaf 15mm word krijgt het glas een groene tint, dus kijk je naar optie white glas en daarvoor ben je nog 3x zoveel kwijt :juggle:

Ben vandaag naar een grote aquariumwinkel geweest en heb daar heel lang kunnen overleggen en kijken wat bij me past. Uiteindelijk toch beslist om een zeeaquarium te nemen, maar niet te groot. We weten alvast waar we voor moeten sparen. Ben wel blij dat ik de uitleg gehoord heb en wat me te wachten staat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan