Wat is er nieuw

Vervaldatum siporax en ander keramisch materiaal?

• Onderwerp starter Onderwerp starter yov
  • Startdatum Startdatum
Y

yov

Guest
De vraag is eigenlijk heel simpel! Verval siporax of gelijkaardig keramisch materiaal?

Ik stel deze vraag om volgende reden:
2016-12-14 18.53.53.jpg

Bij de overname van mijn aquarium kreeg ik ook bovenstaande 2 liter keramische filterinhoud verspreid over enkele filters mee. Een deel hiervan werd nog steeds gebruikt in een filter van bepaalde leeftijd. En ander deel zat in 2 potfilters die al jaaaaaren op zolder stof aan het vangen waren.

Nu vraag ik mij af of dit nog bruikbaar is?

mvg,
Yov

Deze zien er wel heel glad uit,voelen ze ook glad aan?

Precies. Is gewoon keramiek. Gebeurt niets mee. Inderdaad ff uitkoken en gaan met die banaan

Ze verslijten, maar echt slecht of vervallen doen ze niet.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat door de erosie de ruwte verdwijnt en daarmee het hechtings oppervlak afneemt. Goed punt

Dat niet, ze verkleinen wel door slijtage.
Zo heb ik siporax die met de jaren heel dun geworden is. Maar ik spreek over makkelijk 20 jaar gebruik.

Sommige zijn glad ja! maar als ik er met een nagel over ga voel ik wel iets... andere zijn "verweerd" en idd "gekrompen" of afgebrokkeld. Dus Zoals ik dacht zal de werking iets verminderen maar nog steeds zijn ding doen! Uitkoken gaat dit over minuten of juist eens aan de kook brengen en afgieten?

Ok ik heb dus alles een half uurtje uitgekookt en vervolgens nog wat afgespoeld. Veel zichtbaar vuil was er niet.
Nu kan alles dus in mijn filter! Dit zou ik plaatsen in een wand die mijn afzuigbuis afschermt van het aquarium. Daar heb ik een ruime 10 liter ruimte voor biologische filtering en filterwatten. Hier zit wel een verwarming bij !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan