Wat is er nieuw

vervangen filter - advies filter materiaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Michel85
  • Startdatum Startdatum
M

Michel85

Guest
Ik heb recent m'n water getest en merk dat m'n NO3 wat aan de hoge kant zit (zo rond de 50 mg/l). Andere waardes zijn goed: geen NO2 / NH3). Het is niet zo hoog dat ik me zorgen maak over m'n vissen, maar zou de NO3 liever wat lager zien om overmatige algengroei te voorkomen. Ik doe gemiddeld om de 2 weken een waterwissel van ca. 30%. Ik realiseer me dat ik beter wekelijks een waterwissel kan doen, maar dat komt er niet altijd van.

Door de verhoogde NO3 ben ik me wat verder aan het verdiepen in filters om te kijken of ik deze wat kan optimaliseren. Wellicht ander filtermateriaal: meer biologisch materiaal wat meer bacterien kan huisvesten.

Ik heb nu op m'n 137 liter (ca. 110 liter effectief) aquarium een Eheim Pro 3 250 (2071) staan. Dit filter heeft 2 filterkorven. In de onderste korf heb ik zwarte plastic ringen (Eheim Mech Pro) zitten en de bovenste tray keramische buisjes (Eheim Mech) met daarbovenop een fijn filterdoek - zoals toendertijd geadviseerd door de LFS. en zoals in de Eheim manual staat. Ik realiseer me nu dat dit hoofdzakelijk mechanische filtratie is, en dus relatief weinig bacterien zal bevatten.

Geinspireerd door onderstaande post ga ik zo en zo mijn huidige filter vervangen door een ander filter met extra korf (Eheim Pro 3 350 met 3 korven ipv 2). Dit geeft me iets meer mogelijkheden en iets meer filter volume wat me een goede stap lijkt. Nu is de vraag alleen hoe kan ik het nieuwe filter het beste opbouwen. Wat adviseren jullie?
https://aquaforum.nl/threads/uitste...iologische-media-en-potfilters-engels.155068/
Mijn idee is nu om in de eerste tray mechanisch te gaan filteren zoals ook in bovenstaande post geadviseerd: 3 lagen filter spons van grof-medium-fijn. Daarboven 2 trays met een biologisch filtermateriaal waarin bacterien kunnen nestelen - bijv. Eheim Substrat Pro of een ander (beter) biologisch filter medium.

Om over te schakelen van oude naar nieuwe filter wil ik m'n huidige filtermateriaal (blauwe spons en de volledige korf met keramische buisjes) overzetten zodat ik niet perse een periode met dubbele filters hoef te draaien. De bacteria die dan al in de keramische buisjes zitten blijven dan behouden. Dan ga ik in de "start periode" dus 1 tray extra vullen met bio filter medium, en pas na 1-2 maanden de keramische buisjes ook vervangen door bio filter medium.

Hebben jullie advies voor welk biologisch filtermateriaal/substraat ik het beste zou kiezen voor de 2 korfjes? Wat is de ervaring met Eheim Substrat?

Is het tijdelijk overzetten van de keramische buisjes een goed idee of heeft dit weinig toegevoegde waarde omdat hier toch al niet zo heel veel bacterien in zullen huizen omdat het voornamelijk mechanische filtratie zijn en ik het "verkeerd" heb gebruikt mijn fijn filterdoek bovenop de buisjes, waardoor porien in de buisjes snel dichtlopen.

Ik hoor graag jullie ideeen / mening.

Voeg je voeding toe die nitraat bevat?

Wanneer grotere en/of meer frequente waterwissels geen mogelijkheid zijn zou ik overwegen nitraat-slurpende planten in te zetten, meestal drijfplantjes of bijvoorbeeld een plant die alleen met de wortels in de bak staat zoals pothos.

Wanneer je ammoniak en nitriet 0 zijn, of althans niet te meten met de standaard tests, lijkt je filter goed te functioneren.
Nitraat kan afgebroken worden in je filter, maar dat is iets dat wel een poos duurt voor het op gang komt (zeker 4 tot 6 maanden). Dat gebeurt in principe in normaal filtermateriaal voor biologische filtratie, waar ook nitrificatie plaats vindt.

Een voorbeeld daarvan is sera siporax. Sera geeft zelf aan dat 1ltr siporax voldoende is voor nitrificatie per 200ltr aquariumwater. Wanneer je ook denitrificatie wilt, zoals jij aangeeft, adviseren ze 1 ltr siporax te gebruiken per 100ltr aquariumwater.

.

Je keramische filterpijpjes kan je probleemloos overzetten naar je nieuwe filter, even spoelen in aquarium water en in je filter zetten. In bijna al het filtermateriaal zitten wel bacterien, het ene materiaal kan echter meer vast houden dan het andere.

De opbouw van pondguru is een hele goede. Ik zou het als volgt doen van onder naar boven:
- je eerste mandje, filterspons zoals je omschrijft en hierbovenop een laagje fijne filterwatten. Zo kunnen je bacterien optimaal aan de slag in de rest van je media.
- 2de mandje, de in aquarium water uitgespoelde keramische pijpjes.
- 3de mandje, Eheim substrat pro. Wel eerst even uitspoelen natuurlijk.

Ik heb mijn 2 filters ook op een dergelijke manier ingericht. Werkt perfect.

Gr. Ed

Je keramische filterpijpjes kan je probleemloos overzetten naar je nieuwe filter, even spoelen in aquarium water en in je filter zetten. In bijna al het filtermateriaal zitten wel bacterien, het ene materiaal kan echter meer vast houden dan het andere.

De opbouw van pondguru is een hele goede. Ik zou het als volgt doen van onder naar boven:
- je eerste mandje, filterspons zoals je omschrijft en hierbovenop een laagje fijne filterwatten. Zo kunnen je bacterien optimaal aan de slag in de rest van je media.
- 2de mandje, de in aquarium water uitgespoelde keramische pijpjes.
- 3de mandje, Eheim substrat pro. Wel eerst even uitspoelen natuurlijk.

Ik heb mijn 2 filters ook op een dergelijke manier ingericht. Werkt perfect.

Gr. Ed
Dank Ed voor je reactie.
Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen: 1 mandje filter spons voor de mechanische filtratie, 2 mandje keramische buisjes, 3e mandje eheim substrat pro.
Ik ga alleen wel met de tijd (na indraiien ander media) mijn keramische buisjes vervangen door Sera Siporax buisjes, die denk ik net wat beter zijn dan andere keramische buisjes (ik heb Wespro van Wesdijk, die volgens hun net zo goed zijn maar ik denk bij nader inzien dat dit toch meer een verkoop verhaaltje is geweest)...

Nog wel een vraag: op productfilmpje (onderstaand) van Sera Siporax hoor ik dat uit onderzoek is gebleken dat een poreusiteit van ca. 270 m2/l optimaal zou zijn voor bacterien om te hechten (wat de Siporax heeft) en dat met een poreusiteit vanaf 450 m2/l de porieen te klein worden en bacterien zich onvoldoende zouden kunnen hechten. Nu heeft Eheim Substrat pro volgens opgave een poreusiteit van 450 m2/l wat dus volgens Sera weer te fijn is.. Wellicht verkoopverhaaltjes...?

Ik weet niet wat waar is.. ik heb groot vertouwen in Eheim producten - dus lijkt me 1 tray Sera Siporax nuisjes en 1 tray Eheim substrat pro een goede mix met verschillende grofheid - zodat mijn bacterietjes kunnen kiezen 🙂

Vervangen door siporax met de tijd is prims. Maar idd verkoop praatjes.

Een NO3 overschot los je niet op door extra en of meer te gaan filteren. Als je naar een nieuw filter (indeling) kijkt puur om het NO3 probleem op te lossen dan kom je al snel van een koude kermis thuis.
NO3 is bij menig filtersysteem namelijk het eindstadium van de stikstofkringloop en dien je te verwijderen door water te verversen of meer planten (drijfplanten zijn ideaal) toe te voegen.
Een verhoogde NO3 wil dus eigenlijk zeggen dat je filter prima werkt 😉

Ik zou dus gewoon een strak regime van wekelijks verversen aanhouden en eventueel wat geld investeren om dat makkelijker te maken. Er zijn genoeg opties op de markt waarbij je met een tuinslang zowel water kunt afzuigen als weer toevoegen zonder met emmers te hoeven slepen.

Er is overigens wel filtermateriaal zoals speciale harsen die no3 kunnen absorberen of zelfs filtermedia voor het omzetten naar stiksofgas echter dit is een proces wat langzaam op gang komt, onder ideale omstandigheden zo'n 4 tot 6 maanden. Het zijn namelijk ander soort bacterien (anaerobe) die nodig zijn om no3 om te zetten en zoals de naam doet vermoeden groeien die alleen in zuurstofarme omstandigheden en is er speciale filtermedia nodig.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Biohome, dat is media die ook no3 kan omzetten en komt van die pondguru af. Maar dit is dus pas enigszins werkzaam na een half jaar en op dit forum nog altijd een punt van grote discussie of het wel echt werkt. Omdat nog niemand kan bewijzen dat het echt werkt (ik gebruik het zelf ook en heb het idee dat het werkt.. ) kun je wel afleiden dat indien er enige afname van NO3 zal zijn, dit wel minimaal zal zijn.
https://biohomenederland.nl/wat-is-biohome-filtermedia/
Ik zou dus zeggen, focus je met filteren vooral op NH3/4 -> NO2 -> NO3 en ververs het water indien NO3 te hoog wordt. Verwacht geen wonderen van Siporax of Biohome.

Laatst bewerkt:
Hoe vaak maak je je filter schoon???? Als ik mijn filter schoon maak dan krijg ik nadien een hoger nitraatgehalte...
Als ik vlak voor het schoonmaken het nitraatgehalte meet is dat vaak lager.....

Ik zou je de artikelen van Adriaan Briene op aquainfo willen aanbevelen om eens door te lezen. Hier staat een mooi artikel over de biofilm. Zeer leerzaam om door te lezen.

https://www.aquainfo.nl/de-biofilm/
Met vriendelijke groet,

Henk-Jan

Ik maak m'n filter ongeveer eens in de 3 maanden schoon, of op het moment dat ik duidelijk afname van doorstroming merk.
Ik spoel dan de zwarte plastic pijpjes af onder de kraan, spoel het mandje met keramische pijpjes af, wring het blauwe voorfilter doek uit en vernieuw meestal het witte fijnfilter wat boven op de pijpjes ligt.

Ik denk - bij nader inzien - dat de nitraat piek een gevolg is van het (deels) vervangen van de bodem en planten. Ik heb namelijk enkele weken geleden een deel van het witte zand vervangen door zwart grind en ben daardoor een deel van de bacterien uit de bodem kwijt geraakt en heb wat grote planten eruit getrokken en wat opnieuw beplant. Hierdoor is de balans natuurlijkwel wat verstoord.

Maar dat neemt niet weg dat ik wel overtuigd ben dat het beter zou zijn een grotere filtercapaciteit en een andere opbouw van het filter te hebben. Ik heb ook relatief veel (kleine) visjes in de bak zwemmen, dus ik wil deze nitraatpiek (die denk ik met 50 mg/l niet zorgwekkend is) aangrijpen om een verbetering te maken in m'n filtersysteem.

Wat hoop je te bereiken met de filter-verandering?

Ik ben voorstander van de manier die Pondguru beschrijft, dus eerst goed mechanisch filteren en dan zo veel mogelijk biologisch materiaal. Als je perse een nieuw filterindeling wilt maken is dat m.i. de juiste manier. Zo deel ik mijn eigen filters ook in en dat zou zeker geen kwaad kunnen. Maar zoals GCJ zich al afvraagt, wat probeer je te bereiken? Als dat is om een nitraatpiek, zoals je die steeds omschrijft maar niet correct is, te voorkomen dan zal het niet gaan helpen. We praten bij nitriet over een piek omdat die bij het indraaien eerst zal stijgen en daarna weer zal zakken zodra de bacteriën op orde zijn. Bij nitraat is er geen piek maar gewoon een continue stijgende lijn. Minder voeren zou die lijn kunnen afzwakken maar niet doen dalen, wat wel een voorwaarde voor een piek zou zijn.

Heb je een schrikreactie van een hoge NO3 meting dan kun je volgens mij maar 1 conclusie trekken en dat is dat je verversbeleid te weinig is. Richt je daar, naast een andere filterindeling ook op anders pak je het eigenlijke probleem niet aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan