Wat is er nieuw

Vervangen filter Juwel 180

• Onderwerp starter Onderwerp starter snelrennen
  • Startdatum Startdatum
S

snelrennen

Guest
Goedendag aqua experts en mede hobbyisten,

Na een jaar of 25 zonder aquarium te hebben gezeten begon mijn meissie (die best wel ziek is) dat ze weer visies in huis wou hebben. Door dat zij ziek is, mijn best wel drukke baan en het simpele feit dat er op het moment niet meer ruimte beschikbaar is heb ik een paar maanden geleden een Juwel Rio 180 op de kop getikt. Best wel wat krasjes e.d. maar daar was de prijs ook naar. Zij vindt het niet storend en wie dat wel moge vinden kijkt maar niet.

We zijn daar samen mee aan de gang gegaan, met onze kennis van 25 jaar geleden in de achterzak en het internet als huidige informatie bron kom je een heel eind. Om een lang verhaal kort te houden, we hebben gekozen voor een voedingsbodem afgedekt met zwart grind. We wilden er een plantenbak van maken. Daardoor ook naar een co2 setje op zoek gegaan en voor een leuk prijsje gevonden. Uiteindelijk is het doel wat wij voor ogen hadden op zich allemaal prima gelukt, de bak draait alweer even en ik moet redelijk vaak snoeien om nog wat ruimte voor de vissen over te laten!

De standaard Juwel bak is de afgelopen periode best wel ingrijpend aangepast. De standaard TL verlichting is vervangen door LED verlichting (5 strips, 2 x helder wit, 1 maal blauw, 1 maal RGB en 1 maal "daglicht". Samen met de bekende TC 420 controller uit China hebben wij (naar onze mening) prima dag en nacht verlichting. (en na de eerste algen in de opstartfase en dat wat standaard aanwezig is/moet zijn denk ik dat dit wel goed zit) Ook de verwarming is vervangen voor een Eheim Jager verwarming van 200 Watt.

Voor wat betreft de co2 zijn we eerst bezigt geweest met de meegekregen Dennerle co2 flipper en de JBL Taifun reactor. Beide vonden we geen succes, daarna de Dennerle co2 Micro Perler aangeschaft. Werkte op zich prima maar had wel meer dan 2 weken verwacht. De keramische diffuser begeeft het, van de winkel een vervangend exemplaar geleverd gekregen maar deze gaf hetzelfde probleem. Nu wil ik niet beweren dat het door het product komt, ook wij kunnen iets verkeerd doen maar ik haak dan af. Op het interne filter van Juwel een uitstroom gemaakt met aansluiting voor mijn co2 slang. Beetje op dezelfde wijze als Juwel zelf doet maar dan wat langer met deze aansluiting. En moet zeggen dat dit prima bevalt. Co2 lange termijn test geeft juiste kleur aan, ph controller blijft keurig op de ingestelde waarde. Overige waterwaardes zijn ook goed, getest met de JBL testlab koffer.

Eigenlijk zijn er op dit moment geen problemen met de bak, alleen vertrouw ik het interne Juwel filter niet. Ik heb het gevoel dat deze elk moment de geest kan geven, zal ongetwijfeld geen reëel beeld zijn.

Ik wil deze dus vervangen voor een extern filter. Ik vraag net om tips hoe ik dit filter uit de bak moet of kan verwijderen, dat lukt met wel. Ook dat de achterwand dan te kort zal zijn e.d., daar heb ik wel een oplossing voor.

Waar ik wel graag tips over heb is hoe ik dit aan moet pakken. Ik kan net het interne filter eruit slopen en zomaar vervangen door een extern op een draaiende bak. Waar moet ik rekening mee houden, welke extern filter raden jullie mijn aan, met welke inhoud?

Ook wil ik weer mijn co2 aansluiting op de uitstroom van het filter hebben, graag jullie advies.

Alvast mijn dank voor de wijze raad die jullie gaan geven,
Groet,
Willem

Het enige wat de geest kan geven is het pompje. En die kun je zo bij iedere dieren zaak halen.

Of gaat het meer om de filter capaciteit en materialen?

Ik weet dat de onderdelen te krijgen zijn en had me ook even duidelijker uit moeten drukken. Ik wil van het interne filter af.

Ik heb de JBL 901 in gebruik op een meterbak en die kan je eerst samen laten draaien met een interne en deze daarna verwijderen.

Had ook een Juwel vision 180 en had interne filter draaien samen mat een E901 JBL. Zou zoals John reeds zei, eerst de externe aansluiten, na een week of twee dan de interne stoppen.

Voor de CO2 op de uitstroom heb ik nu de JBL Pro Flora direct. Werk zeer goed voor mij.

Ik heb juist het filter terug gezet, het is nl een uitstekend filter , je kan een buitenfilter nemen maar je hebt met dit filter nooit last van lekkages en de bak wordt zo goed schoon gehouden . Ik ben blij dat hij er weer in zit

En natuurlijk wil vandaag na het onderhoud het interne filter niet meer starten. Gelukkig heb ik anderhalve week geleden de JBL 901 aangeschaft en geïnstalleerd. De bedoeling was om het interne filter er over anderhalve week uit te halen. Terwijl ik di zit te typen bedenk ik me dat alleen de stekker eruit laten van het interne filter niet genoeg is. Je zal ook het filter leeg moeten maken. Morgenochtend als eerste even doen, de behuizing komt later wel.

waarom zou je het filter eruit moeten halen? er is stroming in de bak door de E901 dus het water komt alsnog langs de sponzen van het interne filter denk ik zo...

dus gewoon even zo laten doordraaien.

ik heb op mijn rekord het interne + externe draaien.

de aanzuiging van het externe filter zit op de plaats waar de pomp van het interne eerst zat.

Dan laat ik het voorlopig nog even zitten. Gaat het hele spul er niet komend weekeind maar daarop eruit.

Als je interne filter niet meer wil opstarten, kun je het pompje even uithalen en openmaken. Goed de binnenkant en de propeller schoonmaken. Alles terugplaatsen en 9 van de 10 keer doet hij het weer gelijk. Even erop tikken wil ook wel eens helpen.

Good luck.

Wij hebben de interne filter behuizing van onze Juwel Rio 180 laten zitten. Deze wordt nog gebruikt voor de verwarming en de water inlaat van de nu gebruikte JBL 901 Greenline externe filter. Water uitlaat middels een Spraybar op de achterwand.
Dit voor een perfecte watercirculatie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan