Vervangen filtermateriaal Dennerle Nano Filter


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedenavond allemaal! Afgelopen week heb ik een dennerle filter module gekocht maar ik heb hier 2 vraagjes over:
Kan ik hier gebroken siporax ringetjes in doen ipv dennerle filter granulaat?

Daarnaast vroeg ik me af hoe het gaat met het behoud van de bacterien wanneer ik deze filtermodule plaats en de oude filtercassette eruit haal? Het filtervlies van mijn filtercassette is wel aan vervanging toe, dus die filtermodule zou ik nu goed kunnen gebruiken. Alleen heb ik twee weken geleden mijn bodem vervangen, dus ben ik bang dat ik teveel bacteriën kwijt zou zijn.
Is dit inderdaad het geval, of zorgt die filtercassette met filtervlies niet voor heel veel oppervlakte voor bacteriën? Het zwarte koolstofsponsje wat onderin zit zou ik evt in de filtermodule kunnen stoppen.

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Groet, De leidse glibber
 
Je kan m natuurlijk tweaken zoals je wilt. Met jouw filter heb ik geen ervaring maar de interne filters die ik zelf gebruik hebben geen chemische filters meer zoals koolstof (weet niet of het dennerle granulaat chemisch is). Gebruik zelf alleen fijne watten en filtermedia.
Ik zou sowieso je bak helpen door goed te waterwisselen de eerste periode en beducht zijn op pieken.
 
Bedankt voor de reactie! Sponzen heb ik ook nog genoeg, wellicht dat ik die op maat knip en daarmee het filter vul icm filterwatten. Ik was inderdaad ook van plan regelmatig een waterwissel te doen de eerste periode, hoevaak raad jij dit aan?
 
Ik ken de inhoud van je bak niet maar zelf ben ik fan van wekelijks 50% ww en bij een startend filter met levende have misschien wel 2x pw 30-50%.
 
Bedankt voor de tips! Sinds ik de nieuwe bodem heb, heb ik elke 3 dagen een 30% waterwissel gedaan.
Het gaat om een 30L bakje waar alleen een Betta in zit. Het filter heeft bijna 3 maanden ingedraaid alvorens ik de betta toevoegde, inmiddels heb ik deze een maand.
Het filter is dus goed ingedraaid, maar ik vraag me bij dit filter af hoeveel oppervlakte dat filtervlies nou bevat om bacteriën in te huisvesten.

Ik denk dat ik de komende tijd mijn filter maar laat zoals het is. Wanneer de nieuwe bodem ook goed is ingedraaid met bacteriën vervang ik dan het filterelement. Ben bang dat het een te grote stap wordt als ik dit beide vervang in korte tijd. Hoe lang zou het ongeveer duren voordat een bodem is ingedraaid?
 
Daar staat niet echt een tijd voor maar algemeen wordt minstens 4 weken geroepen. Het helpt dat je filter al is ingedraaid, dat versnelt de bodemstart.
Met één betta en regelmatige ww hoef je je niet heel snel zorgen te maken lijkt me. Heb je een foto van je bakje?
 
En ik heb geen idee wat je exact bedoeld met filtervlies. En hoe groot en fijnmazig dat is.
 

Terug
Bovenaan