Vervangen filters


Owenp

Active member
Lid geworden
20 februari 2019
Berichten
35
Leeftijd
55
Hallo, ik heb sinds ruim een jaar een Eheim aquarium van 200 liter. Ik heb daarbij een Oase Biomaster 250.
Is het al tijd om de voorfilters of de filters te vervangen? Hoeveel maanden gaan de filters gemiddeld mee?
Groet, Peter
 
Waarom vervangen? het voorfilter misschien een keer schoonspoelen en je kunt weer heel lang door.
of is je doorstroming erg minder? Dan de filters een keer uitspoelen. Maar wel met beleid en niet als een malle alles brandschoon spuiten.
 
In principe hoef je sponzen niet te vervangen maar die kun je af en toe licht uitspoelen. Ik ken de filter niet maar wanneer je filterwatten gebruikt dan zou ik deze wel regelmatig vernieuwen.
 
Niet zo gek lang, vaak wordt daar maar een jaartje of 15 mee gedaan voordat deze verpulveren, gekheid natuurlijk, maar vergeet deze soort adviezen om ze te vervangen dat is niet nodig, uitspoelen wel maar ook niet meer voordat je de stroming ziet verminderen en dan ook nog eens niet allemaal te gelijk.
Hoe zijn de materialen in je filter opgebouwd?
 
Voorfilters spoel je gewoonlijk wel wat sneller. Zeker als je het filterdebiet terug ziet lopen. Een keer in de maand is een goed voorbeeld voor mij maar afhankelijk van je bak en vissenbestand kan dat bij jouw anders liggen. Het totale filter reinig ik zelden, dat zal ook zo op één keer per jaar liggen maar ook hier bepaald je eigen bak of dit kan of dat jij dit wat vaker zou moeten doen. Vervanging van sponzen en filtermateriaal is eigenlijk niet nodig. Hooguit filterwatten. Die ik overigens niet gebruik. In plaats daarvan heb ik filterdoek wat ook herhaald is te gebruiken.
 
Ik spoel wekelijks de voorfilters uit en per 3 maanden de hoofdfilters en dompel ze in het aquarium water voor ik ze terugplaatst. Maar ik vroeg mij af of de werking minder wordt in de tijd. Zo te lezen niet dus.
 
Nee, zoals al gezegd: zolang het filterschuim niet begint af te brokkelen kan je t prima nog gebruiken!

Zeker dat voorfilter in een biomaster is heel makkelijk te verwijderen, dus die zou ik dan ook met regelmaat even schoonknijpen onder de kraan.

de andere sponzen en materialen in je filter altijd met beleid schoon houden.
 

Terug
Bovenaan