Wat is er nieuw

Vervangen stabilisatiestrips Juwel Rio 300

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sadek
  • Startdatum Startdatum
S

Sadek

Guest
Hallo allemaal,

afgelopen weekend een tweedehands Rio 300 bak op de kop kunnen tikken. Nu was ik gisteren bezig met inrichten en toen de bak eenmaal gevuld was met water viel me op de er een kier(tje) tussen de kunststof rand en de deksel zat. Ben wat verder op onderzoek uitgegaan en nu blijkt dat de kit waarmee de twee stabilisatiestrips (of beter gezegd balken, het is een nieuw type Rio) van onderaf los begint te raken. Als ik een papiertje tussen de kit en de ruit stop verdwijnt het papiertje er bijna 1 cm in. Flink balen dus, maar goed, water er weer uit en op zoek naar een oplossing.

Bij Aquaria Veldhuis bieden ze een vervangende strip aan van glas voor de lieve som van 60 euro. Lijkt me erg gortig voor drie stripjes glas.

Na wat rondbellen bij een glashandel terecht gekomen die voor 25 euro 2 strips van 100cm (komen in de lengterichting op de voor- en achterruit) en 4 strips van 45cm (komen dwars op de lange strips). Dikte van de strips is 6mm. Liever wat over-gedimensioneerd dan weer te zwak.

Nu zit ik alleen met een aantal vragen:
- Hoe sloop is de bestaande dwarsliggers eruit zonder al teveel schade?
- Is 6mm dik genoeg of toch voor 8mm gaan?
- Zwaluw Aqua-Silicone van Den Braven Sealants of Bison kit gebruiken?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groeten Daan

Waarom de strips vervangen voor glas en niet gewoon de originele strips opnieuw goed vast maken?

Eerlijk gezegd vertrouw ik de verbinding tussen kunststof en glas niet.

Tel daarbij op dat de vervangende steunen van Juwel zelf ook van glas zijn en het simpelweg een beproefd concept is... Dan ga ik liever voor glas eerlijk gezegd.

Of weet iemand een lijm/kit die wel geschikt is om kunststof met glas te verbinden?

Groeten Daan

Ok de steunen zitten dus op het glas,dan had ik een verkeerd beeld voor me want bekeek het vanuit de constructie van m'n Vision en daar zitten ze vast aan de kunststof rand.

Dan is het inderdaad niet gek om het met glas te doen.
De merken van kit die je noemt zal niet veel uitmaken onderling voor de montage.

Nee hoor Den Braven en Bison is allebei goed spul.

Oude steunen met een zaagje of iets van een dremel afzagen.
Voor het glas zou ik dan 8mm nemen.

Oke dank voor jullie antwoorden. Bij oudere Juwel modellen zitten de steunen inderdaad niet aan het glas vast maar aan de rand van de bak; deze steunen zijn voor 20 euro (per 2 stuks) te vervangen.

Wat betreft het wegzagen van de steunen, dat gaat inderdaad wel lukken. Ik zit alleen met het probleem dat de steunen ook vastzitten aan de bovenrand van de bak. Geen idee of dat ze daar echt aan versmolten zitten of dat ze gelijmd zijn.

Ik ga hoe dan ook zo eerst naar de glashandel en 8mm strips halen. Daarna maar eens beginnen aan een semi-zelfbouw project wat niet eens een project had moeten worden -_-

Ik las ergens anders trouwens dat er een millimeter of twee aan kit tussen de twee delen moet blijven zitten; m.a.w. niet te strak aanduwen dus?

Verdere tips/aanbevelingen zijn uiteraard welkom!

Groeten Daan

Argh ik weet het nu helemaal niet meer! Op andere fora zeggen ze dat een beetje bol staande ruit geen kwaad kan. Zelfs mensen die geen dwarsverbindingen meer hebben 😱

Mijn meter bak staat ook 3 mm uit. Boven.
Zou dat niet zo zijn,zou de ruit breken.
Dus ,bekijk het eerst even.

Als er nieuw een stabilisatiestrip op zat, dan zit die daar niet voor niets,
dan kan het zijn dat de glasdikte dunner is dan bij dezelfde grootte van bak(lees merk)maar zonder stabilisatiestrip.

Als het niet nodig was dan zou deze niet geplaatst zijn, het kost dan enkel maar meer centen.

Seabait zei:
Waarom de strips vervangen voor glas en niet gewoon de originele strips opnieuw goed vast maken?

sluit ik me bij aan.

gewoon bestaande strips loshalen, goed de resten kit verwijderen en opnieuw aanbrengen.

Tenzij de strips kapoet zijn, dan nieuwe nemen. Kan strip zijn van kunststof, plexi oid of glas.
Kit gebruiken zonder schimmeldodende middelen.

waarmee de twee stabilisatiestrips (of beter gezegd balken, het is een nieuw type Rio) van onderaf los begint te raken. !!!! Als ik een papiertje tussen de kit en de ruit stop verdwijnt het papiertje er bijna 1 cm in.
Dat is de rek ,die erin zit.

Hoeft niet perse tegen het glas te zitten,he.

Bertus als je een reactie of een gedeelte reactie quote moet je op [color:#FF0000]Quote[/color] drukken onderaan het bericht van die persoon.
Als je een gedeelte wil quoten kan je tussen de tekens gewoon tekst verwijderen.
Je eigen reactie plaats je dan na het laatste quote teken zodat jouw tekst duidelijk te onderscheiden is van de rest.

Goedemorgen allen,

@Bertus: kit die los zit vangt hoe dan ook geen krachten meer op. Het totale oppervlak wat gekit vast zit is momenteel simpelweg minder dan toen de bak net nieuw was. M.a.w. er is nu een kleiner oppervlak wat dezelfde krachten moet opvangen; de kracht per cm2 gekit oppervlak is dus groter dan dat hij ooit was.

Anyway, gisteren glazen strips gehaald, scherpe randen eraf gehaald en uitgemeten. Toen was de avond op.

Vanavond het de strips aan elkaar lijmen en dan morgen in het aquarium vastmaken. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten Daan

FYI: Ik heb dit een tijdje geleden zo opgelost:

193481w0uter_0_82_imag1223.jpg

857756w0uter_0_82_imag1224.jpg

Kosten voor een u-profiel en wat kleine schroefjes: 5� bij de bouwmarkt.

Tsja dat is inderdaad ook een oplossing. Alleen de trekkracht verdelen over vier schroefjes per kant, vastgezet in een klein stukje kunststof..? Volgens mij ook niet ideaal. Maar goed, ik heb de glazen strips er in twee etappes in gelijmd en het geheel staat nu ruim een week. Voorruit wijkt niet meer uit dus ik geloof dat de missie geslaagd is.

Nu eindelijk verder met het leuke werk, het inrichten van de bak! 🙂

Groeten Daan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan