Vervangen TL door LED

I

ijsbeervis

Guest
Beste Aquarianen,

Dan ga je van een mini 40 liter bakje, naar een rio180 naar een rio450. Maar nu blijft het hierbij.... (denk ik), hoewel als ik groter wil, ik eerst een nieuwe vrouw moet zoeken :). Maar mijn vraag gaat over het vervangen van de TL balken, ik weet niet of het T5 of T8 is, maar ik weet wel dat ik graag over wil naar LED. Het regelbare vind ik wil leuk daarvan, maar wat moet ik nemen.... Ik zag de Helialux serie, maar dat is echt niet te betalen. er zat een 120cm balk bij, maar deze is helaas voor de helft kapot (denk dat er iets doorgebrand is ofzo). Dus mijn vraag aan jullie, wat zijn de alternatieven? Ik heb een redelijk beplante bak en wil dus wel een LED die sterk genoeg is dat ook de bodem goed belicht wordt.
Mijn dank is groot!

Groet,
ijsbeervis
 
Bij vervanging van TL naar led wordt de prijs veelal als maatstaf genomen. Een grote fout, denk ik. Als je vindt dat led (te) duur is zou ik er niet aan beginnen. Vervang dan gewoon je TL verlichting voor TL verlichting! Daar zijn trouwens wel degelijk ook dim mogelijkheden. Wil je toch leds ga dan voor kwaliteit! Goedkoop, ik waarschuw maar vast wordt duurkoop, onherroepelijk. Goede merken zijn er genoeg maar zijn inderdaad niet goedkoop, op het eerste gezicht. Wanneer je je realiseert hoe lang je ermee doet valt dat heel erg mee. Ledverlichting moet je ook niet zien als een sluitpost voor je bak. Goede verlichting zorgt voor prachtige planten, bijvoorbeeld. Goede merken zijn JMB, Daytime en Aquatlantis easy led. Helialux zou, gezien de m.i. te hoge kelvin waardes ook niet mijn voorkeur hebben maar dat is persoonlijk. Je kan ook denken aan zelfbouw, dan is er veel te verdienen. Maar blijf weg bij strips, zou ik zeggen.
 
Oké, first things first: ijsbeer <3

Verder wat Ben zegt, goede kwaliteit LED is z'n hoge prijs vaak meer dan waard. De goedkopere hebben vaak een combinatie van lagere specs / kortere levensduur / minder plantgroei. Is het geen optie om er nu een (2e hands) lamp op te zetten en te sparen voor een mooie LED lamp?
 
Terug
Bovenaan