Vervanger sumatraan


M

Mathijs033

Guest
Ik vind de sumatraan eenvan prachtige vis alleen kan hij agressief zijn en vinnen bijten. Zijn er andere vissen die veel gemeen hebben maar minder aggresief zijn maar wel heel actief is en en ook het graag worden gevoerd.
 
Welkom Matthijs,

Veel informatie op internet is hopeloos verouderd waaronder de fabel dat Sumatranen agressief zouden zijn. Dit klopt maar ten dele.

Als je ze in een klein groepje houdt waarin ze zich nogal vervelen kunnen het etters zijn. Heb je echter een mooie school 10 -15 exemplaren dan vertonen ze dit gedrag niet. En het zijn het erg vredelievende visjes. Welke wel een bak wensen van minimaal een meter.

Een rustige vis die er op lijkt is de Vijfstreepbarbeel (Puntius pentazona onder deze naam zijn ze tenminste verkrijgbaar in de handel). http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/desmopuntius-pentazona-vijfstreepbarbeel

Succes!
 
Is dat eigen ervaring of wat je er over leest op internet Matthijs?

Ik hoor inderdaad zoals botia zegt dat het belangrijk is om ze minstens met een stuk of 12 te houden. Dan houden ze zich vooral met elkaar bezig en niet met de medebewoners. Kies ook de juiste medebewoners, veel vissen zijn niet zo gediend van het drukke gedrag van sumatraantjes!
 
Ik heb een 54 liter bak dus de sumatraan is dan geen optie voor mij denk ik, de vijfstreep barbeel daarin tegen ziet er wel zeer mooi uit en is minder agressief in een kleine school bedankt voor dit goede advies. Ik heb nog wel een vraag zou ik vijfstreep barbeel met garnalen kunnen houden?
 
Moet lukken, misschien pikken ze af en toe een jonkie maar wat oudere garnalen lijken me te groot voor het visje. Als je zorgt voor genoeg schuilmogelijkheden voor de garnaaltjes moet het zeker lukken.
 
Hou er wel rekening mee dat de vijfstreep veel gewone en drijfplanten wensen, een donkere achtergrond. En dat ze behoorlijk bij de bodem blijven.
 
Vijfstrepen houden inderdaad van planten/hout. Ze kleuren mooi bij gedempt licht (drijfplanten). Als je ook de 'hoogte' in gaat bij je bak (dus hout tot bijna het wateroppervlak, hoge planten of drijfplanten met lange wortels), dan zullen de vijfstrepen echt in de middenlaag gaan zitten. Ze zwemmen dan van de bodem tot aan het wateroppervlak. Als de inrichting erg open is, dan zullen ze inderdaad zoals Botia zegt tussen de bodem en middenlaag leven.

Ik vind het heeeel erg leuke visjes. Bij ons in de bak zijn het bij vlagen erg fanatieke zwemmers (zowel de hoogte als breedte in), maar ook heel erg rustig. Er zijn weinig vriendelijkere visjes te vinden dan vijfstreepjes :)
 
Bedankt voor het goede advies, ik heb cryptocoryne green en brown, java varen anubias nana en is amazone kikkerbeet een goede drijfplant om er dan aan toe te voegen?
 
Mijn vijfstrepen vinden het zwemmen tussen de wortels daarvan weg prettig. Ik laat ze dan ook bewust wat langer groeien omdat ik merk dat mijn vissen (allemaal eigenlijk wel) dat op prijs stellen. Maar je kunt de wortels ook gewoon korter houden. Is een in mijn ogen prima drijfplant :)
 

Terug
Bovenaan