Vervanger voor Easylife Carbo: Dennerle Carbo Elixier


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Mijn aquarium draait nog in.
Ik gebruik EasyLife Carbo en Profito.
Omdat ik over Carbo soms verhalen lees over schurende vissen wil ik deze vervangen voor Dennerle Carbo Elixier.
Kun je deze vergelijken qua werking met Easylife Carbo?

Zag ook nog dat HS een Carbo variant heeft.
Is deze ook te vergelijken met Easylife Carbo?

Welke zouden jullie kiezen als vervanger voor de EasyLife Carbo en waarom?

Bio co2 ( zelfgemaakt) en co2 met zo'n grote gasfles begin ik niet aan :D;)
Is ook niet echt nodig met mijn plantenbestand.

Ik heb altijd goede resultaten gehad met de combinatie Easylife Carbo en Profito.
Maar ik wil van de Carbo af en deze vervangen voor een ander product.
Vandaar mijn vraag.

Screenshot_20191017-090325_Chrome.jpg


Screenshot_20191017-090152_Chrome.jpg
 
Carbo producten, "vloeibaar CO2" etc is over het algemeen een verdunning van gluteraldehyde. Alhoewel de meesten dat niet op de verpakking zetten.

Easy Carbo is niks meer dan dat, de beide andere bevatten ook sporenelementen en meststoffen. In principe zou het dus zowel de easycarbo als de profito kunnen vervangen.
Maar omdat er niks wordt vermeld over de samenstelling, is het nogal lastig om het te vergelijken.

Behalve lege termen als bio, natuurlijk, actief etc, en mooie beloftes geven de fabrikanten weinig om op af te gaan. Als twee alternatieven die je geeft ook gluteraldehyde bevatten als "koolstofbron", dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit tenopzichte van wat je nu hebt. Ik vermoed dat dat zo is, maar weet het niet zeker. Je zou het ze kunnen vragen....
 
Vaak wordt inderdaad gluteraldehyde gebruikt als koolstofbron. Dat heeft als stof zeker niet mijn voorkeur om in het aquarium te gooien. Ooit op mijn hand gekregen en dat brandde best wel (wel een gevoelige huid). Bij mij gaat het er niet meer in. Voor de planten doet het weinig, werkt alleen goed tegen algen dat wel.
Mocht je niet aan bio of gasflessen willen beginnen, raad ik je aan om gewoon lekker niks van dat soort producten toe te voegen. Een goed ingedraaid aquarium met makkelijke planten waarvan je geen snelle groei verwacht, kan prima zonder. Ik heb hier 2 aquaria staan zonder co2 of carbo. Daar groeien de planten prima zonder en geen algen. In het aquarium met co2 groeien de planten sneller, maar dat is net wat je wil.
 
Behalve lege termen als bio, natuurlijk, actief etc, en mooie beloftes geven de fabrikanten weinig om op af te gaan. Als twee alternatieven die je geeft ook gluteraldehyde bevatten als "koolstofbron", dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit tenopzichte van wat je nu hebt. Ik vermoed dat dat zo is, maar weet het niet zeker. Je zou het ze kunnen vragen....

En dat weet ik dus niet of ze dezelfde samenstelling hebben als EasyLife.
Daarom ook mijn vraag ;);)
 
Wat er precies doorzit is vaak inderdaad de vraag want bij die van Dennerle staat koolstof op basis van natuurlijke producten. Je zou denken dat dit dan iets anders is dan wat in de gewone carbo wordt gebruikt maar ja wat dat is dat kan ik niet terugvinden en dat maakt het allemaal wel wat vaag.
 
Gluteraldehyde heeft een hele kenmerkende geur en zou je over het algemeen dus moeten kunnen ruiken. Als het net zo ruikt als easy carbo, zit er waarschijnlijk gluteraldehyde in.
 
Maar goed als ze erop zetten dat het op biologische basis is dan zou het een soort van misleiding zijn.
 
Mijn aquarium draait nog in.
Ik gebruik EasyLife Carbo en Profito.
Omdat ik over Carbo soms verhalen lees over schurende vissen wil ik deze vervangen voor Dennerle Carbo Elixier.
Kun je deze vergelijken qua werking met Easylife Carbo?

Zag ook nog dat HS een Carbo variant heeft.
Is deze ook te vergelijken met Easylife Carbo?

Welke zouden jullie kiezen als vervanger voor de EasyLife Carbo en waarom?

Bio co2 ( zelfgemaakt) en co2 met zo'n grote gasfles begin ik niet aan :D;)
Is ook niet echt nodig met mijn plantenbestand.

Ik heb altijd goede resultaten gehad met de combinatie Easylife Carbo en Profito.
Maar ik wil van de Carbo af en deze vervangen voor een ander product.
Vandaar mijn vraag.

Bekijk bijlage 281981

Bekijk bijlage 281982
Je schrijft altijd goede resultaten te hebben gehad met Profito en Carbo van EasyLife. Wil je nu, omdat je een gerucht las over schurende vissen, iets anders? Wanneer ik in jouw schoenen stond zou ik me daar niet te veel van aantrekken. Carbo, op de juiste manier gebruikt, zorgt niet voor schurende vissen. En als iets goed bevalt is experimenteren met iets anders minder zinvol, denk ik.
 
Bedankt allemaal.
Ik zal zien wat ik ga doen.
Dan hou ik het eerst gewoon bij EasyLife producten.
 
Ik heb het ook best lang gebruikt vroeger maar toch wordt er weleens gezegd dat ook de aanbevolen dosering op den duur schadelijk kan zijn.
Daar heb je gelijk in John maar er wordt wel meer beweert en gezegd waarvan je :juggle: denkt hmm hoe dat zo en waarom of wel waar is de onderbouwing daarvan
Merk er zelf niets van als je maar de regels volgt.
 
Ik heb het ook best lang gebruikt vroeger maar toch wordt er weleens gezegd dat ook de aanbevolen dosering op den duur schadelijk kan zijn.

Ik vind het altijd gevaarlijk om op geruchten af te gaan. Zeker als daar geen enkele onderbouwing aan ten grondslag ligt. Vandaar ook mijn eerdere adviezen hierboven.
 
Zolang er een adequate onderbouwing mist beschouw ik het als een gerucht.
Eens maar goed, ik denk altijd zo als het bij mij niet gebeurd wilt niet zeggen dat het bij een ander ook niet gebeurd?

Bedoel ik heb een iPhone 8 plus met T-Mobile en mijn collega heeft ook een iPhone 8 plus met T-Mobile en zijn bereik hier op kantoor is barre slecht terwijl ik er geen last van heb..
Tell me the difference
 
Eens maar goed, ik denk altijd zo als het bij mij niet gebeurd wilt niet zeggen dat het bij een ander ook niet gebeurd?

Bedoel ik heb een iPhone 8 plus met T-Mobile en mijn collega heeft ook een iPhone 8 plus en zijn bereik hier op kantoor is barre slecht terwijl ik er geen last van heb..
Tell me the difference

Andere provider? Maandagmorgen telefoon? Dat bedoel ik dus met onderbouwing! Ook bij jouw voorbeeld ligt er dus ergens een probleem. Dat vinden en uitspreken heeft nut. En dan hebben we het ook niet meer over een gerucht...
 
Ik vind het altijd gevaarlijk om op geruchten af te gaan. Zeker als daar geen enkele onderbouwing aan ten grondslag ligt. Vandaar ook mijn eerdere adviezen hierboven.

Ik denk dat het mede komt doordat carbo dat chemische goedje bevat en dat dit afschrikt bij veel mensen. Vergeten wordt dat het ook voor ontsmetting wordt gebruikt door ons mensen dus bij een verstandig gebruik zal het dan vast niet zo schadelijk zijn denk ik.
 
Andere provider? Maandagmorgen telefoon? Dat bedoel ik dus met onderbouwing! Ook bij jouw voorbeeld ligt er dus ergens een probleem. Dat vinden en uitspreken heeft nut. En dan hebben we het ook niet meer over een gerucht...


Eens maar goed, ik denk altijd zo als het bij mij niet gebeurd wilt niet zeggen dat het bij een ander ook niet gebeurd?

Bedoel ik heb een iPhone 8 plus met T-Mobile en mijn collega heeft ook een iPhone 8 plus met T-Mobile en zijn bereik hier op kantoor is barre slecht terwijl ik er geen last van heb..
Tell me the difference

Zelfde provider. Abo van de zaak met telefoon van de zaak. het is willekeurig.
dus het wilt nog niks zeggen. met alles is het zo.

maar even terug te komen op Carbo. wat zou het dan kunnen zijn als andere wel negatieve reactie hebben?
 
Dat het gebruikt wordt voor ontsmetting betekent juist dat het zeer schadelijk is. Het moet ook echt goed afgespoeld zijn voor het ontsmette voorwerp weer in contact komt met het menselijk lichaam, anders heeft het weefselschade tot gevolg. Maar goed, voor ontsmetten wordt natuurlijk een veel hogere concentratie gebruikt dan in dat flesje carbo.
Maar welke hoeveelheid is schadelijk voor vissen? Ik weet het niet. Toen ik het gebruikte is bijna de hele garnalenkolonie gestorven. Mee gestopt en niks meer aan de hand. Toeval? Geen idee. Bewijzen? Deels, het is in ieder geval giftig voor vissen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubm...ditions, glutaraldehyde is,to 1,5-pentanediol.
Maar hoe de concentraties zich verhouden? Ik weet het niet.
 
Zelfde provider. Abo van de zaak met telefoon van de zaak. het is willekeurig.
dus het wilt nog niks zeggen. met alles is het zo.

maar even terug te komen op Carbo. wat zou het dan kunnen zijn als andere wel negatieve reactie hebben?
Nou, dat is eigenlijk in dit geval niet te zeggen want ook Ts schrijft dat zij het probleem van schurende vissen niet zelf heeft ervaren maar dat ze dit heeft gelezen....
 
Dat het gebruikt wordt voor ontsmetting betekent juist dat het zeer schadelijk is. Het moet ook echt goed afgespoeld zijn voor het ontsmette voorwerp weer in contact komt met het menselijk lichaam, anders heeft het weefselschade tot gevolg. Maar goed, voor ontsmetten wordt natuurlijk een veel hogere concentratie gebruikt dan in dat flesje carbo.
Maar welke hoeveelheid is schadelijk voor vissen? Ik weet het niet. Toen ik het gebruikte is bijna de hele garnalenkolonie gestorven. Mee gestopt en niks meer aan de hand. Toeval? Geen idee. Bewijzen? Deels, het is in ieder geval giftig voor vissen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/11386713/#targetText=Information drawn from this review,fish than salt water fish.&targetText=Under anaerobic conditions, glutaraldehyde is,to 1,5-pentanediol.
Maar hoe de concentraties zich verhouden? Ik weet het niet.

Marcel heeft een keer in een topic uitgelegd/berekend wat de hoeveelheid is die wij toevoegen en wanneer het schadelijk wordt voor de vissen maar waar dat staat is me even een raadsel.
 
Ik las het ook. Vandaar mijn vraag.

Nu draaien ook wij in een cirkeltje rond. In dit topic gaat niemand daadwerkelijk in op het gerucht deel in de zin "Omdat ik over Carbo soms verhalen lees over schurende vissen wil ik deze vervangen voor Dennerle Carbo Elixier". Ik hou het dus toch maar op een gerucht...
 
Ik heb het ook best lang gebruikt vroeger maar toch wordt er weleens gezegd dat ook de aanbevolen dosering op den duur schadelijk kan zijn.
Ach één voordeel. Onze vissen leven niet lang genoeg om deze effecten waar te nemen.

Maar stel je bent een viskweker en je gebruikt carbo. Dan ga je dat wel merken. Omdat het mutageen is.

Maar kwekers gebruiken geen carbo. Dus daarom komen ze er mee weg.

Maar ik zal mijn vissen niet laten zwemmen in een giftig mutageen stofje.
 
Ik heb de FloraCarbo gebruikt en dat deed niets voor mijn planten. Alles is er aan gegaan, alleen de javavaren en (op het nippertje) de anubias hebben het overleefd.
Ben overgestapt naar de all-in-one van Gilles en dat gaat nu goed. Ben zover dat ik het plantenbestand weer gefaseerd aan het uitbreiden ben.
Al wil dat niet zeggen dat bijvoorbeeld FloraCarbo nooit werkt.
 
Ik heb de FloraCarbo gebruikt en dat deed niets voor mijn planten. Alles is er aan gegaan, alleen de javavaren en (op het nippertje) de anubias hebben het overleefd.
Ben overgestapt naar de all-in-one van Gilles en dat gaat nu goed. Ben zover dat ik het plantenbestand weer gefaseerd aan het uitbreiden ben.
Al wil dat niet zeggen dat bijvoorbeeld FloraCarbo nooit werkt.
De all-in-one is plantenvoeding en geen koolstoftoevoeging.
 
Vandaar ook dat ik al aangaf dat er vermoedelijk een ander tekort is geweest wat met de AIO is opgelost ;)
Daar kun je een slok carbo op innemen :D
Carbo is ook geen planten voeding kan wel een ondersteuning zijn in samenwerking met de planten voeding
 
Ik heb de FloraCarbo gebruikt en dat deed niets voor mijn planten. Alles is er aan gegaan, alleen de javavaren en (op het nippertje) de anubias hebben het overleefd.
Ben overgestapt naar de all-in-one van Gilles en dat gaat nu goed. Ben zover dat ik het plantenbestand weer gefaseerd aan het uitbreiden ben.
Al wil dat niet zeggen dat bijvoorbeeld FloraCarbo nooit werkt.
Wellicht is het ook goed om nog een te vermelden dat Carbo, in z'n algemeenheid, een vorm van bemesting kan zijn maar dat All-In-One, de naam zegt het al, meer pretendeert te zijn. Het bevat meerdere soorten meststoffen. Flora Carbo heeft dan weliswaar ook een aantal extra stoffen toegevoegd maar er zullen verschillen zijn. De vergelijking gaat dus niet altijd op.
 

Terug
Bovenaan