Wat is er nieuw

vervanger voor Nomaphila stricta

Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Hallo, ik nu drie grote Nomaphila stricta staan .
Het nadeel van deze plant dat hij elke dag bladeren verliest.
Hoee kan ik dit voorkomen of heeft iemand een goed alternatief als vervanger .
Plant moet wel min 50 cm hoog worden en ik wil een gat opvullen van 30 x30 cm van achterwand tot het midden.
Heb nog steeds geen groene vingers.

DSC01455.JPG

Je zou kunnen proberen om wat voeding bij de wortels te doen en een keer snoeien kan ook geen kwaad

Als er geen voeding bij de wortels zit, daar even wat kleibollen of voedingscapsules duwen 🙂
Daarbij gebruikt de stricta enorm veel kalium en ervaar ik zelf dat hij snoeien niet fijn vind. Hij heeft bij mij echt een herstel periode wanneer ik hem gesnoeid heb, maar daarna komt hij weer enorm mooi terug 🙂

Ook is het een redelijk licht gevoelige plant en als je ze dicht op elkaar zet zal hij heel veel blad verliezen aan de onderkant.

Ik denk ook dat hij wellicht onderaan te weinig licht gaat krijgen.

Wat ik zou doen is de planten niet zoals nu in twee dichte bossen houden, maar beide bossen goed uit elkaar trekken.
Zo kun je ieder steeltje een paar cm ruimte rondom geven en hebben de bladeren van ieder steeltje/plantje veel meer ruimte om te groeien.

Nomaphila stricta is een echte moerasplant, wanneer de toppen boven het water uit gaan groeien dan laat hij zijn bladeren vallen aan de onderkant, je moet Nomaphila stricta altijd snoeien voordat hij het water oppervlakte bereikt !
De toppen kan je gewoon weer terug in de bodem steken en zullen gewoon gaan wortelen en gaan groeien.

Deze plant kan zelfs bovenwater worden houden zolang zijn wortels maar onder water blijven met rijkelijke voeding, in de schaduw en direct daglicht/zonlicht vermijden dan gaat hij zelfs bloeien met witte of gele bloementjes die behoorlijk stinken.

Verder is het een plant die veel licht en voeding vereist dus bijmesten in de bodem is echt een must !

bedankt voor alle informatie .
ze groeiden inderdaad al boven water en zijn toen gaan verpieteren.
ik heb bijna niets meer over.
Heeft iemand een goed alternatief om een stuk van 40x 40 op te vullen met een hoogte van minimaal 50 cm ?

hoi ik heb mijn Nomaphila stricta vervangen door een grote groep hygrophila difformis .
moet nog groeien om te kijken of hij er mooi bij past.
heb ook lobelia mini op de voorgrond gezet maar ziet een beetje vreemd uit.
zou graag wat advies hebben over de inrichting en plaatsing van mijn planten .
Ik heb zelf het idee dat het te druk wordt met zoveel verschillend planten.
zal vanavond een totaatplaatje maken als alles weer helder is.
DSC01508.JPG
DSC01507.JPG
DSC01501.JPG
DSC01507.JPG
DSC01501.JPG
DSC01508.JPG
DSC01508.JPG
DSC01507.JPG
DSC01501.JPG

Ik ben geen scaper maar persoonlijk vindt ik het zo wel mooi hoor. Nu maar even lekker laten groeien.

Ik vind het ook niet verkeerd staan hoor!
Wat zijn die donkere vissen op de tweede foto?

Epalzeorhynchos Kallopterus (vliegende vos) 6st van 12 t/m 15 cm
hebben wel vaak vlekjes ,beschadegingen ? die ook vanzelf weer verdwijnen.
komt mischien door mijn grote lava stenen.
ben niet zo goed in goede foto,s maken, wat ik overigens wel jammer vind.

DSC01524.JPG

Die ken ik wel maar wist niet dat ze zo donker van kleur konden zijn.

Bij sommige zie je de streep zelfs bijna niet of is het onderste deel ook donkerder,ze zijn inderdaad veel donkerder dan op vele plaatjes
Ik heb ze met aquarium overgenomen ,weet dus niet hoe ze eruit zagen toen ze jonger waren

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan