vervanging gewone TL door LED TL - goed zo?

LucM

Well-known member
Lid geworden
7 november 2015
Berichten
52
Locatie
Moerkerke
Hallo,
mijn gezelschapsbak meet 160/40/50cm. Momenteel verlicht met

-sylvania luxline 827 2700K zeer warm wit 5200lumen 58w
-philips master TLD840 840 4000K natuurlijk wit 5200lumen 58w
-sylvania groslux groslux 8500K 1680lumen 58w

totaal: 12080lumen 174watt
tot grote tevredenheid. Lampen branden ong 10u/dag. Planten groeien de bak uit (dankzij ook gebruik eigen CO2), vissen zijn in bloedvorm.

Met de stijgende elektriciteitsfactuur, wil ik graag overschakelen op TL-led verlichting.
Na heel veel zoeken (oa op lampdirect.nl) kon ik het volgende alternatief maken

-Philips LEDtube HF 1500mm UO 26W 840 T8 (MASTER) 840 4000K natuurlijk wit 3700 26w
-Philips LEDtube 1500mm UO 25W 830 T8 ROT (MASTER) 830 3000K warmwit 3400 25w
-Philips LEDtube HF 1500mm UO 26W 865 T8 (MASTER) 865 6500K daglicht 3700 26w

totaal 10800lumen 77watt
besparing verbruik 44,25287% (verbruik elektr starters niet ingerekend)

Een paar vraagjes:
- Benadert deze combinatie voldoende de kleurencombinatie van eerst?
- Moet ik vrezen voor een "shock" van de planten?
- Is het verlies aan lumen belangrijk genoeg om een vierde led-lamp te hangen of zou het zo ook lukken?
- Heeft iemand een volwaardig LED-alternatief?

Ik hoor het graag.

Luc
 
is 1/5 minder licht, denk niet heel schokkend.
Gebruik je nu reflectoren?
Qua kleur komt het wel in de buurt denk ik, zal iets warmer ogen misschien
Plug&play oplossingen die daadwerkelijk meer licht geven en minder verbruiken zijn er bijna niet.
JMB en aquaterra leds zouden een optie kunnen zijn, anders kom je al in DIY met brigelux Vero's etc
 
is 1/5 minder licht, denk niet heel schokkend.
Gebruik je nu reflectoren?
Qua kleur komt het wel in de buurt denk ik, zal iets warmer ogen misschien
Plug&play oplossingen die daadwerkelijk meer licht geven en minder verbruiken zijn er bijna niet.
JMB en aquaterra leds zouden een optie kunnen zijn, anders kom je al in DIY met brigelux Vero's etc

De huidige lampen zitten inderdaad in armaturen met een reflecterend "plafond". Heeft weinig zin met led TL, denk ik, omdat de stralingshoek 160° is of daaromtrent. De gewone TL's hebben een stralingshoek van 360° (dus ook naar omhoog).
Ik surf nog eens rond voor JMB en aquaterra of heb jij een paar url's voor me die mij meteen op het juiste pad kunnen zetten?
 
Je planten zullen zeker "reageren" op de verandering in licht. Dit is overigens niet iets om je zorgen over te maken. Na verloop van tijd is de herstelling periode voorbij en heeft de begroeiïng zich aangepast.
 
Je planten zullen zeker "reageren" op de verandering in licht. Dit is overigens niet iets om je zorgen over te maken. Na verloop van tijd is de herstelling periode voorbij en heeft de begroeiïng zich aangepast.
Hoi allemaal,

Ik heb zopas met lampdirect.be (of nl) gebeld en daar meldde men (gelukkig) dat je de geproduceerde lumen van een LED-TL met factor 3 (ongeveer) moet vermenigvuldigen om te kunnen vergelijken met een conventionele TL buis. Ik zou dus in mijn oorspronkelijk voorstel ong 30.000 standaardlumen produceren tgo 12.000 met de huidige conventionele lampen! Ik heb daarom mijn huiswerk opnieuw gemaakt en vond de volgende oplossing:

- Philips CorePro LEDtube 1500mm 20W 840 T8 C G - Vervanger voor 58W 4000K natuurlijk wit 2000lm 20W
- Philips CorePro LEDtube 1500mm 20W 865 T8 C G - Vervanger voor 58W 6500K daglicht 2000lm 20W
- Osram SubstiTUBE Advanced EM 20W 830 150cm - 58W Replacer 3000K warm wit 1800lm 20W

totaal 17400 standaard-lm (tgo 12080 huidig) verschil met huidig + 5320 (+44%)
besparing wattage % 65,51724 (verbruik van de huidige elektronische voorschakelapparatuur nog niet meegerekend, die ik laat uitschakelen wegens niet meer nodig met die LED's).

Ik laat dit gewoon weten voor wie ook aan vervanging denkt.

Kan je dit beamen of ben je het niet eens? Ik hoor het wel.

grts
Luc
 
Het verhaal dat je kreeg te horen van die partij heeft in de praktijk geen enkele waarde als het gaat om hoeveelheden.
Lumen kun je namelijk niet gebruiken om een eventuele invloed op het aquarium te bepalen..

Als het voor een aquarium met veel planten bedoeld is, zou ik niet dat soort vervangers gebruiken..
Je zou dan alleen kunnen besparen door over te gaan op zogenaamde HE buizen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het verhaal dat je kreeg te horen van die partij heeft in de praktijk geen enkele waarde als het gaat om hoeveelheden.
Lumen kun je namelijk niet gebruiken om een eventuele invloed op het aquarium te bepalen..

Als het voor een aquarium met veel planten bedoeld is, zou ik niet dat soort vervangers gebruiken..
Je zou dan alleen kunnen besparen door over te gaan op zogenaamde HE buizen..

Jamaar, ben ik dan weer terug op af?
grts
Luc
 
hmm, mensen vergeten dat led verlichting heel andere technologie is dan TL.
TL heeft meestal 3 lichtpieken. Eentje in blauw, groen/geel en rood.
Led heeft één brede piek in het groen/geel.
Meer zelfs, standaard leds zijn eigenlijk fel wit(10000kelvin) met een gele fosforfilter er over.

Dergelijke lampen zijn dan ook niet geschikt voor goeie plantengroei.

Goeie led units hebben verschillende leds aan boord om zo een gebalanceerd spectrum te dekken.Gaande van blauw, koel wit, warm wit, zéér warm wit(bijna oranje) tot rood. Denk aan die van aquatlantis. Helaas geven die niet echt veel lumen en zijn ze wat verouderd als het op led technologie aan komt.
 
Je zou dan alleen kunnen besparen door over te gaan op zogenaamde HE buizen..

HE heeft ongeveer de zelfde lichtopbrengst per watt als HO, alleen verbruiken ze minder watt per meter, maar ook minder licht dus.
Maar het is efficiënter dan een HO dimmen. :)
 
Terug
Bovenaan