Vervanging licht aquarium

M

M+b7zq

Guest
Hallo iedereen :)

Ik ben een tijdje geleden gestart met een aquarium. Het is een cayman professional van 120 liter. Ik heb dit overgekocht van een vriend waarbij het al 7 jaar leeg stond. In het aquarium zitten 2 lampen van 18W van 60 cm. De ene is een sera plant color en de andere een daylight brilliant. Naar eigen zeggen had hij deze pas vervangen voordat hij ermee stopte. Nu is mijn vraag of ik deze lampen het best kan vervangen of niet. Ook zag ik in de viswinkel dat zij enkel de sera plantcolor gebruikte. Hierbij was het wel iets donkerder, maar kwamen de kleuren van de vissen veel mooier uit.
Kan ik dus 2 plant color lampen gebruiken of is dit slecht voor de groei van mijn planten? Verder vroeg ik me af hoe lang ik de verlichting per dag het best kon opzetten. Momenteel is dit 7u en heb de indruk dat alles goed gaat. De eigenaar van de viswinkel vertelde me echter dat ik dit moest opdrijven tot 10u per dag. Dit lijkt me eigenlijk wat veel. Van planten heb ik 3 echinodorus, 1 anubias, 1 microsorum, 2 vallisneria nana en 2 hygrophila polysperma. Ik merk enkel dat mijn microsorum zelfs na een dikke maand na het inplanten wat bruin/zwarte vlekken heeft (vooral aan de rand) bij de grotere bladeren. Iemand hier tips voor?

Alvast bedankt! :)
 
Als de lampen idd weinig gebruikt zijn kunnen ze nog zeker 1 jaar mee.

De beide lampen hebben samen een aardige samenstelling voor wat betreft het groei en kijk licht, ik zou het zeker zo laten.

Wel kun je 1 uur voor en 1 uur na de tijd dat de lampen samen branden ( 7-9 uur is zat voor deze plantensamenstelling) nog 1 lamp aanlaten, die voor jou de vissenkleuren het mooiste doet uitkomen.

Greetzz Bigsmoke
 
Terug
Bovenaan