Wat is er nieuw

verversen met koud water.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter beginner124
  • Startdatum Startdatum
B

beginner124

Guest
Ik heb een 200 l aquarium.
Kan het veel kwaad als je dit gewoon vult met koud water? Dan zou ik dit gewoon met een gardenakoppeling kunnen doen.
 
beginner124 zei:
Ik heb een 200 l aquarium.
Kan het veel kwaad als je dit gewoon vult met koud water? Dan zou ik dit gewoon met een gardenakoppeling kunnen doen.

Ik denk dat je het beste voor deze vraag een nieuw topic kunt openen.
 
ik ben zo bang dat mijn jonge visjes opgezogen worden en dan zo in het riool verdwijnen. Of is dit niet mogelijk met deze set?
 
Je kan altijd een pantykous voor de aanzuigopening doen, en het grovere vuil er soms vanaf halen.
 
C�dric Vleminckx zei:
beginner124 zei:
Ik heb een 200 l aquarium.
Kan het veel kwaad als je dit gewoon vult met koud water? Dan zou ik dit gewoon met een gardenakoppeling kunnen doen.

Ik denk dat je het beste voor deze vraag een nieuw topic kunt openen.

Ik heb deze vraag inmiddels een eigen topic gegeven
 
tnx
 
Als je niet veel ververst dan zou het misschien kunnen maar je moet erop letten dat het verschil na het verversen niet te groot is. In de natuur is de temp ook niet altijd stabiel natuurlijk.
 
Hoeveel wil je verversen met koud water en wat voor vissen heb je? Sommige vissen kunnen prima tegen een temperatuurschommeling van een paar graden maar er zijn ook vissen bij dit hier niet goed tegen kunnen(Altolamprologus (Tangyika) bijvoorbeeld) .
 
Ze raden steeds aan 30%, voor een bak van 200 l dus een 60 liter.

Vissen ben ik nog aan het kiezen gezien het een juist opgestarte bak is. Maar ik denk ik de richting te gaan van long fin ancistrus, wat cory's, kegelbarbeeltjes, was sewellias, garnaaltjes om de boel mee proper te houden. Kortom wat fleurige visjes 🙂
 
Hieronder een richtlijn voor het water verversen.

Aquarium in aantal liters, Aantal te verversen liters water

50 tot 60 liter, 10-20 liter wekelijks

80 tot 100 liter, 20 liter wekelijks

110-120 liter, 20 tot 30 liter wekelijks

160-200 liter, 30 tot 40 liter wekelijks

250-300 liter, 50 tot 60 liter elke twee weken

Meer dan 300 liter, Ca. 20% elke twee tot 3 weken

bron: http://www.waterweelde-info.nl/pagina12.html

Ikzelf ververs iedere week 50 liter water. Dit op een netto 300 liter bak.
Heb er best veel vissen in zwemmen.
 
Veel hangt ook af van de belasting en inrichting van de bak. Als richtlijn is bovenstaande prima te gebruiken :thumbs:.
 
ververs iig liever iets te veel als te weinig. zelf zou ik gerust 60L per week verversen op 200liter water.
 
ls je dan 60 l gewoon koud leidingwater erbij doet, dit schadelijk is voor de vissen of planten? Dan kan ik gewoon de slang aansluiten op een shellkraantje, dit past niet op mijn badkamer of keuken kranen.

Ik heb er namelijk geen idee van hoeveel graden verschil als normaal kan aanzien worden.

Als ik het snel even bereken zou mijn watertemperatuur van 25 naar 21 zakken.
 
ohja even vergeten dat het om kouder water ging.

of dat kan ligt aan je vissen. voor planten maakt het niet heel veel uit.

ligt er ook aan of je die 60liter er in 1x in plonst. of dat je die gedurende 20-30minuten erin laat lopen. bij de 1e methode zul je zeker een schommeling zien. bij de andere methode bijna niet.
 
Als je 60 liter water ververst op de 200 liter. Met een aquarium van ongeveer 25 graden en kraanwater van 10 graden kom je op minimaal 21 graden.
Waarschijnlijk iets warmer.
Je zult dan moeten kijken of je vissen hier tegen kunnen.

Waarom wil je dit perse met een slang doen? Zelf doe ik het met een gieter van 10 liter. Haal 5 gieters eruit en daarna giet ik er weer 5 gieters in.

Meestal 2 gieters met een mengsel van koud en warm tapwater.
De overige 3 gieters zijn osmose water op kamertemperatuur.
 
Ik gebruik een grote sipwell bus van 19 l, maar ben het gesleur eigenlijk beu 🙂

Voor het kuisen van de bodem zelf heb ik mij een eheim stofzuiger aangeschaft.
 
beginner124 zei:
Ik gebruik een grote sipwell bus van 19 l, maar ben het gesleur eigenlijk beu 🙂

Voor het kuisen van de bodem zelf heb ik mij een eheim stofzuiger aangeschaft.

Sipwell, zijn dat niet de bussen van een automaat waar je water kan gaan nemen?
 
moest ook even opzoeken wat t was maar volgens mij is dat hetgene wat die bedoeld 😀 lijkt mij wel handig eigenlijk. slang is handiger natuurlijk maartoch.
 
beginner124 zei:
Ik gebruik een grote sipwell bus van 19 l, maar ben het gesleur eigenlijk beu 🙂

Voor het kuisen van de bodem zelf heb ik mij een eheim stofzuiger aangeschaft.

Is dat zo eentje die het water weer terug in het aquarium gooit?

Beter is om de bodem af te hevelen met een slang, zodat je ook gelijk het water ververst.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan