Wat is er nieuw

verversen met osmosewater

  • Onderwerp starter Onderwerp starter OVL
  • Startdatum Startdatum
O

OVL

Guest
Ik heb veel gelezen over de goede eigenschappen van osmosewater.
KH en GH dalen (en dit heb ik nodig kh/15, GH >21 !!!!!)

Ik heb een bak van 550 liter netto.

Moet ik met osmosewater wekelijks of tweewekelijks verversen? en Hoeveel? Ik hoor hier wekelijks 20 tot 25% of tweewekelijks 10%

of 10% osmosewater en 10% kraanwater?

wat is jullie advies?
 
Hoeveel liter ververs je per keer? Ik ververs in mijn bakken nu met 100% osmosewater. Als jij niet te grote wissels per keer doet zou dat bij jou ook moeten werken.
 
Jelle Touwen zei:
Hoeveel liter ververs je per keer? Ik ververs in mijn bakken nu met 100% osmosewater. Als jij niet te grote wissels per keer doet zou dat bij jou ook moeten werken.

Doe jij hier mineralen in? Krijg je op den duur niet arm water? Of zorgen de vissen /planten en bacteri�n voor de rest?
 
In het wild leven mijn vissen in water van minder dan 10 microSiemens/cm. Die waarde krijg ik niet voor elkaar doordat de bladeren en takken die er in liggen stoffen afgeven. Ik zit ongeveer rond de 50-60 microSiemens/cm. Als je door verversen met osmose eenmaal op de gewenste waarden zit kan je een mengsel toevoegen met kraanwater.
 
hello again,

Heb dinsdag 70 liter water vervangen door osmose water,

Hier de nieuwe waarden:

PH: 7,4
KH: 12
GH: 12
NO2: 0,01
NO3: 0,7
PO4: 0,1
O2: 8
NH4: <0,05
Fe: 0,5

Ik heb er sinds gisteren een 15 baby guppy en platty ingezet en ze lijken het goed te doen,alsook enkele garnaaltjes.

Ik moet mijn PH lager krijgen (heb CO2 toevoer een beetje verhoogd)

De draadalg verergerd niet, maar die witte waas blijft op mijn hout!!!, heb er het al afgeheveld, maar na een paar uur is het terug.
NU wordt het zelfs bruine dons op sommige plekken en dat zit vast, ik kan het niet afhevelen of wrijven.

Ik weet dat ik de vraag reeds gesteld heb, maar... moet ik gewoon wachten of toch beslissen het hout te verwijderen? (bak draait sinds 2 februari)

9tf6oyVGUccDgtiy8rQPPl1r8F8QY1Wk.jpeg
9tf6oyVGUccDgtiy8rQPPl1r8F8QY1Wk.jpeg
 
Volgens mij kunnen een paar zebraslakken je ook wel helpen van die witte laag af te komen.
 
slakken eten ook planten en mossen (heb ik hier ergens gelezen)
 
Die witte laag is een soort alg en zebraslakken zijn algeneters. Zolang je algen hebt blijven ze heus van je planten af.
 
goed dat te weten, ga kijken of ze hem in de winkel hebben!!
ps: ik heb wel vissen in het aquarium: guppen, platty, L nummers, neons, kan dit geen kwaad voor de slakken?
 
Voor zover ik weet niet nee
 
OVL zei:
Ik heb veel gelezen over de goede eigenschappen van osmosewater.
KH en GH dalen (en dit heb ik nodig kh/15, GH >21 !!!!!)

Ik heb een bak van 550 liter netto.

Moet ik met osmosewater wekelijks of tweewekelijks verversen? en Hoeveel? Ik hoor hier wekelijks 20 tot 25% of tweewekelijks 10%

of 10% osmosewater en 10% kraanwater?

wat is jullie advies?

Ik zou wekelijks een deel van het water verversen met osmose water. Net zolang tot je aan de gewenste KH zit.
Dit kun je makkelijk berekenen. Bij verversen met 50 liter osmose water. KH osmose is nagenoeg 0.
(550-50) x actuele KH / 550 = nieuwe KH

Laat de KH niet te snel zakken. De vissen moeten wennen aan de osmotische druk.

Met een 550 liter aquarium zou ik een reguliere verversing aanhouden van 20% elke 2 tot 3 weken. Als alles stabiel draait.

Als je de KH van je kraanwater weet. Dan kun je uitrekenen welke hoeveelheid kraan en osmose water je moet mengen voor de juiste KH in je aquarium.
Ik gebruik ongeveer 50% osmose water. Zomers iets meer osmose water. Want dan is de KH hoger van het kraanwater.
( import van duinwater uit zeeland)
 
Niwla zei:
Die witte laag is een soort alg en zebraslakken zijn algeneters. Zolang je algen hebt blijven ze heus van je planten af.

Die witte laag is schimmel. Dat komt vaak voor op nieuw hout. Gaat vanzelf over.
Hoort bij het proces van indraaien.
 
Ok bedankt voor de info.
 
Heb sindsdien de rest van mijn vissen overgezet en ze eten het wit van het hout gewoon weg!!!!
Mijn waardes blijven idem! Ga dus tegen eind van de week opnieuw met osmosewater verversen.
 
OVL zei:
Heb sindsdien de rest van mijn vissen overgezet en ze eten het wit van het hout gewoon weg!!!!
Mijn waardes blijven idem! Ga dus tegen eind van de week opnieuw met osmosewater verversen.

Top! :thumbs:
 
OK,

Mijn bak staat nu sinds begin februari, nog steeds een deel van het hout met die witte waas!?!!??

Nu heb ik last van algen !!! groene draadalg. Ik heb sinds verleden week ververst met 100% osmosewater 120L op bak van 550 L, mijn verlichting teruggedraaid (70% sterkte - 8uur per dag) heb ook co2 bubbels verhoogd.

Ga zondag (juist een week) opnieuw verversen.

Zou ik evenveel verversen of MEER verversen? (ik heb osmosewater genoeg)

Wat moet ik aan mijn waterwaarden vervangen en hoe aub?

Heeft iemand raad? :stom: :stom: :help:
Ik heb gedacht de Twinstar tegenalgen aan te schaffen, maar zie veel tegenstrijdige posts hierover.
Ik denk ook dat de PO4 te laag is, verhogen met fosfor van easylife? Kan je die tegelijk geven met profijt en ferro?

Hier de waterwaarden: (druppeltest van JBL)

PH: 7
KH: 6
GH: >14
NO2: 0,25
NO3: 15
PO4: 0,05
CO2: 18
Chlor: 0
O2: 8
NH4: 0,07
FE: 0,1

Met dank bij voorbaat
 
Draadalg heeft niks met osmose te maken maar met te veel licht en te weinig of onregelmatige Co2.
Dus lichtintensiteit en duur terugbrengen, Co2 constant houden op voldoende niveau. Handmatig en dagelijks zoveel mogelijk draadalg verwijderen met een sateprikker en ik zou dagelijks easy carbo toevoegen ook al gebruik je Co2. (Als er nog geen fauna in je bak zit kan je ook met een overdosis easycarbo in 1x alle draadalg de nek omdraaien) Hierin zit een stof (weet even niet meer welke) die de alg afbreekt.
Als de draadalg weg is kan je voorzichtig de verlichting weer opbouwen.

Draadalg komt vaak voor bij net gestarte bakken dus relax 😉 :koffie:
 
Hoelang heb je al last van die alg en heb je een foto ervan??
Ik zie dat je bak nog niet goed is opgestart want je hebt nog nh3/4 en no2 in je water.
Dat is ook weer een boost voor de algen dus dat kan er ook mee te maken hebben.
Je kan zoals Niwla al aangeeft carbo gebruiken om de alg te bestrijden.
Je co2 is rond de 16mg en wellicht is dat met je verlichtingsduur toch niet voldoende geweest.
 
Hier een paar foto's van de alg, heb het nu sinds een paar weken.

NU staan de foto's ondersteboven, weet niet hoe dit komt, sorry

Op het lavamos zie dat "dons alg laagje" zitten. Bij de 2de foto zie je het op het blad. (had intussen het meeste al verwijderd)

93_2FvHPU__KmrmDlxCY8ejqyxADo1x6.jpeg

93_2FvHPU__KmrmDlxCY8ejqyxADo1x6.jpeg
 
Wat voor bijzonder substraat heb je trouwens gebruikt ?

Voor de rest zijn algen een vrij natuurlijk verschijnsel.
 
Wat bedoel je met bijzonder substraat Tom?
Ik gebruik gewoon wekelijks profito en ferro.
 
OVL zei:
Wat bedoel je met bijzonder substraat Tom?
Ik gebruik gewoon wekelijks profito en ferro.

Ik denk dat tom je bodem bedoelt 😉
 
Ooops, sorry, verkeerd begrepen,

Ik heb de JBL manado.
 
Het bijzondere aan je substraat is dat het aan het plafond blijft hangen! 😀 😛
 
Algen zijn niet ongewoon in feite het wordt vervelend als ze ontsierend zijn en/of de overhand krijgen in bepaalde biotopen vindt ik het zelf wel wat hebben.
 
OVL zei:
Ooops, sorry, verkeerd begrepen,

Ik heb de JBL manado.

No problem..

Maar ik las op de vorige pagina dat je vissen ook helpen met het verwijderen van de algen.
Zelf vind dat nog altijd de beste oplossing voor het verschijnsel dat je ervaard..

Een andere optie voor hardmatig verwijderen is gebruik maken van een schone tandenborstel.
 
Ok bedankt,

Ik heb de CO2 nu opgedraaid (sinds gisteren CO2 level :23), ga afwachten en zien wat het doet.

aangaande de Manado, ik heb die verhalen ook gehoord dat het drijft enz, maar heb er hier echt geen probleem mee.
 
Sanneke80 zei:
Het bijzondere aan je substraat is dat het aan het plafond blijft hangen! 😀 😛
OVL zei:
Ok bedankt,

Ik heb de CO2 nu opgedraaid (sinds gisteren CO2 level :23), ga afwachten en zien wat het doet.

aangaande de Manado, ik heb die verhalen ook gehoord dat het drijft enz, maar heb er hier echt geen probleem mee.

Het was als grap bedoeld, omdat uw foto op de kop staat.
 
biljoenblik zei:
Sanneke80 zei:
Het bijzondere aan je substraat is dat het aan het plafond blijft hangen! 😀 😛
OVL zei:
Ok bedankt,

Ik heb de CO2 nu opgedraaid (sinds gisteren CO2 level :23), ga afwachten en zien wat het doet.

aangaande de Manado, ik heb die verhalen ook gehoord dat het drijft enz, maar heb er hier echt geen probleem mee.

Het was als grap bedoeld, omdat uw foto op de kop staat.

😳 :smitten:
Ok, maar heb echt wel gelezen dat Manado blijft drijven (een deel ervan) wanneer het nieuw is, dat de planten er niet goed in blijven (te los) enz...

Hier geen problemen op dat gebied
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan