Wat is er nieuw

Verversen

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik wil altijd graag begrijpen hoe iets werkt en wat betreft mijn aquarium is het kwartje redelijk gevallen maar toch stuit ik nog wel eens op een puzzeltje, zo ook deze. Maandag heb ik het water ververst van veel van mijn bakken. Dinsdagochtend had ik veel vervellingen en een geboorte explosie. Ik heb garnalen en levendbarenden en dit komt bijna altijd wel voor na verversingen maar ik vraag me af waarom dit gebeurt na een verversing. Het is puur "voor de weet". Weet iemand waarom dit veel vaker gebeurt na een verversing?

Je ziet het ook wel bij vissen dat na een verversing je juist paargedrag zien. Volgens mij heeft het ook te maken dat je wat kouder water toevoegt en de bewoners denken dat het regent.

Hoe een vis denkt zullen we nooit helemaal achter komen, maar koeler water of juist schoner water kunnen gedragsveranderingen als een geboorte explosie ten gevolg hebben.
Zelf denk ik voornamelijk aan schoner water omdat ze mogelijk merken dat daardoor hun kansen zijn toegenomen.

Je voegt in ieder geval zuurstof toe. Zou ook een reden van het gedrag van de vissen kunnen verklaren (voor een deel)

Ja het zou best eens met de zuurstof te maken kunnen hebben. Bij garnalen wordt dan ook een oxidator vaak aangeraden omdat ze dan ook meer en sneller zouden kweken. Dat heeft dus duidelijk met de zuurstof te maken.

Zijn eigenlijk allemaal logische verklaringen. De gup in een half opgedroogde poel zal na een regenbui met veel vers,schoon zuurstofrijk water kiezen om dan te bevallen met de grootste overlevingskans voor haar kroost. De garnaal is juist na het vervellen vruchtbaar en zuurstofrijk water geeft ook voor haar eitjes de grootste overlevingskans.

John gebruik jij ook oxidators? Ik heb sponsfilters op lucht, zorgen deze ook voor genoeg zuurstof in het water? Ik hoop dat je ja gaat zeggen want steeds als ik denk dat ik nu alles wel heb wat ik nodig heb wordt er weer iets aan de verlanglijst toegevoegd en deze was net leeg. 🙁

Ja we hebben bij de TB oxidators in gebruik. Bij de gewone cr dan weer niet. met wat oppervlaktebeweging moet je normaal ook wel voldoende zuurstof in je water kunnen genereren hoor.
Wel merkten we dat met het warme weer de oxidator veel sneller leeg was omdat door de warmte er minder zuurstof in het water zat.
Een oxidator is dus niet een must maar men zegt dat het wel is aan te raden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan